اعتبار سنجی بانکی یکی از فاکتورهای مهم خوش حسابی افراد و کسب وکارهاست و رتبه پایین در اعتبار سنجی بانکی می تواند عواقب ناخوشایندی را بدنبال داشته باشد.
کد خبر: ۱۲۸۲۶۲۶

در این مقاله قصد داریم راه هایی را برای افزایش رتبه اعتباری افراد معرفی کنیم.

اعتبارسنجی بانکی و راه های افزایش رتبه اعتباری

رتبه اعتباری چیست؟

رتبه اعتباری مبنایی برای محاسبه ریسک اعتباری میباشد که از طریق فرمولهای استاندارد، از گزارش اعتباری استخراج و محاسبه می‌شود.

رتبه اعتبار سنجی بانکی مناسب در نتیجه پرداخت به موقع صورتحسابها و تسهیلات دریافتی حاصل می‌شود و بیانگر خوش حسابی اشخاص میباشد.

چه دلایلی میتواند باعث پائین بودن رتبه اعتباری شما شده باشد؟

1- عدم پرداخت اقساط در موعد مقرر : اگر اقساط خود را در زمان سر رسید پرداخت نکرده باشید، به عنوان امتیاز منفی برای شما در نظر گرفته شده و این موضوع باعث کاهش اعتبار خواهد شد.

2- چک های برگشتی : سابقه چک های برگشتی نیز می تواند به عنوان نوعی امتیاز منفی محسوب شده و از رتبه اعتباری شما بکاهد.

3- بدهی به سازمان مالیاتی : بدهکار بودن به سازمان مالیاتی نیز می تواند به عنوان عامل دیگری در کاهش رتبه اعتباری شما بسیار موثر باشد.

4- ضمانت بانکی : اگر شما ضامن شخصی باشید و آن فرد در پرداخت اقساط خود در موعد مقرر کوتاهی کند، این امر باعث کاهش رتبه اعتباری شما خواهد شد.

5- تعداد وامهای دریافتی: اگر تعداد قراردادهای جاری وام زیاد باشد، همین موضوع نوعی امتیاز منفی محسوب شده و در نهایت به کاهش رتبه اعتباری می‌انجامد.

به طور خلاصه رتبه اعتبارسنجی بانکی در واقع نشان دهنده میزان ریسک اعتباری شما برای بانکها و موسسات مالی محسوب خواهد شد. بدین ترتیب اعتبار پایین همان ریسک بیشتر برای بانک است. تعبیر دیگر این موضوع همان عدم توانایی شما در پرداخت مبلغ وامی خواهد بود که در آینده از آن بانک دریافت خواهید کرد و به همین دلیل بانک در پرداخت تسهیلات سختگیری بیشتری انجام خواهد داد. اما با کمک چه روش هایی می توانیم از امتیازات منفی کاسته و رتبه اعتباری خود را افزایش دهیم؟

کنترل شناسنامه اعتباری

در ابتدا برای افزایش اعتبار خود نیاز دارید تا به شناسنامه اعتباری خود مراجعه کرده و ببینید چه بخشهایی در آن باعث دریافت نمره منفی و کاهش اعتبار شما شده است.

برای دریافت گزارش اعتبارسنجی بانکی در هر ساعت شبانه روز و در هر مکان جغرافیایی که هستید تنها کافیست به یکی از سامانه های آنلاین اعتبار سنجی مای کردیت (مانند https://www.mycredit.ir) مراجعه کنید و با وارد کردن کدملی و شماره همراه متعلق به خود (شماره سیمکارت تان حتما باید به نام خودتان ثبت شده باشد) در کمترین زمان ممکن اقدام به دریافت گزارش اعتباری خود کنید.

در واقع دریافت رتبه اعتباری هیچگونه محدودیتی از جهت زمانی و مکانی ندارد و هر زمان که قصد اعتبار سنجی داشته باشید، میتوانید بصورت آنی گزارش خود را دریافت کنید.

یادآور میشویم که افراد دیگر نمیتوانند به گزارش اعتبارسنجی بانکی شما دسترسی داشته باشند چرا که جهت دریافت گزارش اعتبارسنجی، احراز هویت انجام میشود و کد مخصوصی به سیمکارت متقاضی ارسال خواهد شد.

همچنین اگر مغایرتی در رتبه اعتبارسنجی بانکی خود مشاهده کردید می‌توانید اعلام کنید و اطلاعات موجود در آن را اصلاح کنید. رتبه اعتباری پایین میتواند  منجر به  عدم دریافت تسهیلات اعتباری ( وام های بانکی مثل وام فرا بانک ملت، خرید اقساطی از دیجی کالا، تعاونی فرهنگیان و...) شود بنابراین شما می‌توانید با اصلاح برخی عادت های بد اعتباری، رتبه خود را افزایش داده و تسهیلات مالی خود را آسانتر دریافت کنید.

اعتبارسنجی بانکی و راه های افزایش رتبه اعتباری

از دریافت امتیازهای منفی اعتباری جلوگیری کنید

1- در ابتدا شما نیاز دارید تا عواملی را که باعث دریافت امتیاز منفی خواهد شد کنار گذاشته و بدین ترتیب نیمی از افزایش رتبه اعتباری خود را طی کنید.

2- پرداخت اقساط تسهیلات در سررسید می‌تواند باعث افزایش رتبه اعتباری شده از دریافت امتیاز منفی جلوگیری کند.

3- همواره سعی کنید تا تعداد قراردادهای جاری خود را در سطح پائین نگه دارید. تعداد قراردادهای جاری بالا به معنی بدهی زیاد شما به بانک ها و موسسات مالی خواهد بود. این موضوع می تواند ریسک بانک را برای پرداخت تسهیلات به شما افزایش دهد. اما ممکن است بانک شما را در پرداخت تسهیلات جدید ناتوان ببیند. همین موضوع بر روی رتبه اعتباری شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.

4- تعداد تعهدات غیر مستقیم (تعهدات غیر مستقیم همان ضمانت‌نامه‌هایی هستند که شما برای دریافت تسهیلات دیگران امضا کرده اید) خود را کاهش دهید و وضعیت پرداخت بموقع اقساط آنها را رسیدگی نمایید چرا که عدم پرداخت اقساط وام هایی که شما ضمانت آن‌ها را قبول کرده اید، منجر به کاهش رتبه اعتباری برای شما خواهد شد. زیرا پرداخت اقساط در مرحله بعد به عهده شما بوده و همین موضوع نیز ریسک شما برای بانک را افزایش خواهد داد.

5- پرداخت به موقع مالیات و عوارض گمرکی، پرداخت به موقع بدهی های مالیاتی و یا گمرکی نیز می تواند علاوه بر افزایش رتبه اعتباری به کاهش نمرات منفی گذشته نیز کمک کند.

6- آخرین مورد چک های برگشتی هستند. در نظر داشته باشید یکی از امتیازات منفی در شناسنامه اعتباری شما مربوط به چکهای برگشتی خواهد بود بنابراین در پرداخت چکهای خود دقت داشته باشید.

نکاتی برای بهبود رتبه اعتبارسنجی کنونی شما

با برنامه ریزی های درست و به موقع می توانید رتبه اعتبارسنجی بانکی خود را تا حداکثر میزان مورد نیاز افزایش دهید. همیشه به یاد داشته باشید اقساط وام های بانکی و چک های خود را در همان تاریخ سررسید پرداخت کنید تا نمره منفی دریافت نکنید. همچنین برای پاک کردن سوابق منفی و افزایش رتبه اعتباری می‌توانید موارد زیر را انجام دهید.

  • پرداخت اقساط معوق شده و سررسید در سریعترین زمان ممکن
  • تسویه بدهی های مالیاتی و یا گمرکی هر آنچه که در سابقه خود به عنوان بدهی دارید
  • رفع سو اثر در مورد چک های برگشتی کنونی
  • تماس با افرادی که ضمانت آنها را قبول کرده اید و تاکنون اقساطشان را پرداخت نکرده اند. از این افراد بخواهید تا اقساط معوقه را پرداخت کنند.

با توجه به اینکه سامانه اعتبارسنجی بانکی تمامی سوابق منفی اعتباری افراد را تا ۵ سال آینده نگه میدارد، ممکن است امتیازات منفی که در گذشته کسب کرده اید در همین زمان پاک نشده و تا مدت ها باقی بماند. بنابراین روند بهبود رتبه اعتباری نیازمند صرف زمان است. با این وجود همیشه سعی کنید تا عواملی را که باعث کاهش اعتبار شناسنامه اعتباری شما شده است را از بین برده و با خوش حسابی رتبه خود را افزایش دهید.

چنانچه راه حل های بهتری برای افزایش رتبه اعتبارسنجی خود سراغ دارید میتواند در پایین صفحه قسمت ارسال نظرات، آنها را با سایرین به اشتراک بگذارید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
اکبر الاوردی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
۰
۰
من بدلیل قسط معوقه ک کامل تسویه شده هیچ وامی ندارم نمره منفی اعتباری دارم یعنی تا ۵ سال باید صبر کنم تا نمره ام بالا بیاد ضامن کسی هم نیستم لطفا راهنمایی کنید نتونستم وام بگیرم

نیازمندی ها