با همه‌گیر شدن ویروس جدید کرونا میلیون‌ها نفر در سراسر جهان بیمار شده و صدها هزار جان خود را از دست دادند، این درحالی است که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده پاندمی ویروس کرونا در آینده نزدیک مهار نخواهد نشد و خطر گسترش این ویروس هنوز بسیار زیاد است.
کد خبر: ۱۲۷۶۲۰۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، درحالی که کرونا هنوز نه درمان قطعی و نه واکسن تایید شده ای دارد، پزشکان و متخصصان زیادی در سراسر جهان این روزها در خط مقدم مقابله با کرونا در بیمارستان ها ایستاده و برای درمان و نجات جان بیماران تلاش می کنند.
 
این روزها پزشکان ایرانی مقیم کشورهای دیگر نیز در کنار انجام رسالت خطیر خود تلاش می کنند اطلاعات و تجربیات خود در زمینه مقابله با این بیماری و روش های موثر پیشگیری و درمان بیماران را با همکاران خود در ایران به اشتراک گذاشته و از فضای مجازی به عنوان فرصتی برای تبادل و انتقال نظرات و تجربیات استفاده کنند، آنها همچنین پاسخگوی سوالات مردم و مشوق آنها برای جدی گرفتن و توجه بیشتر به رعایت پروتکل های بهداشتی و حفاظتی فردی هستند.
 
دکتر پوریا ثابتیان، متخصص جراحی عروق و فوق تخصص جراحی اندوواسکولار در بیمارستان الیزابت شهر مونشن گلادباخ آلمان از جمله این پزشکان ایرانی است که در گفت و گوی اختصاصی با ایسنا از کرونا و راه های پیشگیری و درمان آن می گوید که در ادامه می خوانید.  
 
دکتر پوریا ثابتیان، با اشاره به اینکه ویروس کرونا یک ویروس بسیار مهاجم است که می تواند به راحتی از طریق قطرات تنفسی انتقال پیدا کند، اظهار کرد: هنوز انتقال این ویروس از طریق سطوح و مواد غذایی اثبات نشده است، بنابراین بهترین راه مواجهه با این ویروس همچنان حفظ فاصله مناسب و عدم ارتباط نزدیک با افراد دیگر و رعایت مسائل بهداشتی همچون ضدعفونی کردن دست ها و استفاده از ماسک است که می تواند از سرایت ویروس جلوگیری کرده و زنجیره انتقال این ویروس را بشکند.
 
وی با بیان اینکه از زمان شیوع ویروس جدید کرونا تاکنون، این ویروس مدل های مختلف و علائم و درگیری های متفاوتی از خود نشان داده، گفت: علت اینکه هنوز درمان مناسبی برای این ویروس پیدا نشده و واکسن آن نیز به تولید انبوه نرسیده و هنوز در مرحله تست مانده، تغییرات ویروس است که پیشگیری و درمان آن را سخت تر می کند.
 
میزان شیوع بیشتر شده اما قدرت سرایت کرونا مثل گذشته است
 
این پزشک فوق تخصص با تصریح براینکه قدرت سرایت ویروس کرونا مثل گذشته است و تغییری نکرده، توضیح داد: اما باتوجه به اینکه در مقایسه با روزهای نخست شیوع ویروس کرونا افراد کمتر مسائل بهداشتی را رعایت می کنند و تا حدودی نسبت به رعایت این مسائل بی توجه شده اند، همچنین به دلیل مسائل اقتصادی و روانی که در جامعه وجود دارد، میزان شیوع ویروس کرونا بیشتر و حتی باعث بروز موج های جدید شده است.
 
وی با بیان اینکه علائم بیماری کووید۱۹ از ابتدا تاکنون تغییری نکرده، اما اطلاعات ما از بیماری بیشتر  شده است، افزود: با گذشت چند ماه از پاندمی کرونا در حال حاضر می دانیم که این ویروس می تواند آندوتلیوم عروق را درگیر و بیماری های عروقی ایجاد کند، می تواند ترومبوز ورید عمقی و نیز آمبولی ریه ایجاد کند، همچنین می تواند علائم گوارشی و عصبی داشته باشد.
 
تمام علائم کرونا از قبل وجود داشت ولی ناشناخته بود
 
این پزشک ایرانی مقیم آلمان با یادآوری اینکه تمام علائم بیماری کووید۱۹ از قبل هم وجود داشته، ولی برای ما ناشناخته بوده است، ادامه داد: در طول زمان علائم بیشتر بیماری را دیدیم و شناختیم، آزمایش های مختلف انجام شد و مقالات متخلفی در مورد آن نوشته و منتشر شد.
 
طوفان التهابی در ریه برگشت ناپذیر است
 
فوق تخصص جراحی اندوواسکولار در بیمارستان الیزابت آلمان در مورد مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا در گروه های سنی مختلف، توضیح داد: این بیماری افراد در سنین مختلف، از کودکان تا جوانان و افراد سالمند را درگیر می کند، در این میان برخی بهبود می یابند و برخی فوت می کنند، اما مسأله ای که وجود دارد این است که در ابتلا به ویروس کرونا اگر "طوفان سایتوکاینی" یا طوفان التهابی در ریه به وجود آید معمولا برگشت ناپذیر است.
وی با بیان اینکه طوفان التهابی در ریه می تواند در افراد کهنسال یا جوان و افراد دارای بیماری های زمینه ای یا بدون هیچ بیماری زمینه ای اتفاق بیفتد، عنوان کرد: اگر طوفان التهابی در ریه اتفاق بیفتد، به قدری التهاب در ریه بالا می رود که حتی با دستگاه های تنفسی هم نمی شود تنفس بیمار را برقرار کرد و متاسفانه بیمار فوت می کند.
 
پیشگیری از کرونا با حفظ فاصله و استفاده از ماسک
 
دکتر ثابتیان در ادامه به اقدامات مقابله ای با شیوع کرونا در آلمان اشاره و اظهار کرد: سیاست دولت آلمان برای مقابله با این ویروس ایجاد فاصله در بین مردم بوده است، در این راستا اقداماتی همچون کار از داخل منزل در دستور کار قرار گرفت تا افراد تا جایی که ممکن است در خانه بمانند، ضمن اینکه در محیط های عمومی نیز باید حتما فاصله ایمنی افراد با یکدیگر رعایت شود.
 
وی با اشاره به اجباری بودن استفاده از ماسک و جریمه ۱۵۰ یورویی برای استفاده نکردن از ماسک، افزود: در مکان های عمومی، وسایل حمل و نقل عمومی، ایستگاه های اتوبوس و قطار، مراکز خرید و حتی رستوران ها استفاده از ماسک اجباری است و فرد تا زمانی که سر میز غذا ننشسته باید ماسک داشته باشد. همه مراکز و فروشگاه ها موظف اند وسایل ضدعفونی در اختیار مشتریانشان قرار دهند و در مدارس هم میزهای دانش آموزان و ورود و خروج آنها به مدرسه و کلاس درس با حفظ فاصله است.
 
این پزشک فوق تخصص، حفظ فاصله افراد، کم کردن زمان حضور در اجتماعات، استفاده از ماسک و رعایت مسائل بهداشتی و ضدعفونی کردن دست ها را مهمترین مواردی برشمرد که در همه مقاطع و شرایط تلاش می شود در کشور آلمان رعایت شود و افزود: مردم آلمان برای قوانین احترام زیادی قائل هستند و اگر کسی این مسائل را رعایت نکند خودشان تذکر می دهند.
 
هنوز برخی از مردم بیماری و خطر آن را جدی نگرفته اند
 
متخصص جراحی عروق و فوق تخصص جراحی اندوواسکولار در آلمان، پیرامون اقدامات صورت گرفته در راستای پیشگیری از شیوع کرونا و کنترل آن در ایران بیان کرد: به خاطر مسائل اقتصادی و تحریم ها یکسری محدودیت هایی وجود دارد که باعث می شود رعایت برخی مسائل بهداشتی در ایران در اولویت نباشد، ضمن اینکه بسیاری از داروها و امکانات درمانی در ایران وجود ندارد و امکان ورود آنها نیز به ایران فراهم نیست.
 
فوق تخصص جراحی اندوواسکولار در بیمارستان الیزابت شهر مونشن گلادباخ خاطرنشان کرد: مهمترین مسأله ای که کنترل بیماری را در ایران مشکل می کند این است که هنوز برخی از مردم این بیماری و خطر آن را جدی نگرفته اند، هنوز به سفرهای تفریحی می روند و در اجتماعات مختلف به راحتی حضور پیدا می کنند، درحالی که شاید درصد کمی از افراد مسائل بهداشتی را جدی می گیرند و رعایت می کنند.
 
دکتر ثابتیان، مشکلات اقتصادی را بر روی کنترل بیماری تاثیرگذار دانست و گفت: بخشی از اقدامات پیشگیرانه و کنترلی بیماری به دولت برمی گردد و بخشی به خود مردم که باید رعایت کنند، این درحالی است که هرکدام از این بخش ها کار خود را درست انجام ندهد، کنترل و مقابله با کرونا را با چالش مواجه می کنند.
 
رمدیسیویر، تنها داروی مورد استفاده برای بیماران بدحال در آلمان
 
وی در ادامه به داروهای مورد استفاده برای درمان کرونا در آلمان نیز اشاره کرد و گفت: در آلمان برای بیماران مبتلا به کرونا از داروهای حمایتی استفاده می شود؛ اگر بیمار مشکلات گوارشی، تهوع و استفراغ داشته باشد داروی ضد درد، تهوع و استفراغ و همینطور سرم تجویز می شود و به نوعی درمان های علامتی برای این بیماران صورت می گیرد. در کنار آن مواد غذایی با کالری مناسب به بیمار داده می شود. دارویی که به صورت رایج برای بیماران بدحال و موارد بستری در آی سی یو در آلمان تجویز می شود شود فقط رمدیسیویر است که به صورت منظم استفاده می شود.
 
این پزشک ایرانی مقیم آلمان با بیان اینکه داروهایی مثل هیدروکسی کلروکین، آزیترومایسین، دگزامتازون و کورتون ها به هیچ وجه در آلمان استفاده نمی شود، تاکید کرد: برای بیماران بستری دوز درمانی داروهای ضدانعقاد به صورت تزریق زیرجلدی و یا تزریق داخل وریدی تجویز می شود و برای بیماران سرپایی نیز از دوز پروفیلاکتیک استفاده می شود، به خاطر اینکه اثبات شده که ترومبوز ورید عروقی در این بیماران بسیار شایع است.
 
دکتر ثابتیان، عملکرد درمانی بیمارستان های ایران را شایسته تقدیر دانست و تاکید کرد: تا جایی که در جریان هستم همکارانم در کادر درمان بیمارستان های ایران به صورت شبانه روز و با وجود کمبودهایی که وجود دارد جان خود را برای مراقبت از بیماران به خطر می اندازند و تاکنون نیز عملکرد خوبی داشته اند و باعث افتخار هستند.
 
خودداری از تجویز داروهای تایید نشده برای درمان کووید۱۹
 
متخصص جراحی عروق بیمارستان الیزابت شهر مونشن گلادباخ آلمان ادامه داد: پیشنهادی که برای همکارانم و کادر درمان در بیمارستان های ایران دارم این است که تا جایی که امکان دارد تلاش کنند باوجود همه کمبودها توصیه های بین المللی را برای پیشگیری و درمان کووید۱۹ را دنبال کنند و پزشکان از تجویز داروهای تایید نشده خودداری کرده و مطالعات بیشتری بر روی مقالاتی که به چاپ می رسد داشته باشند، چرا که عوارض داروهای تایید نشده شاید بیشتر از مزایای آن باشد و بهتر است برای بیماران تجویز نشود.
 
به تولید و عرضه واکسن کرونا خوشبین هستم
 
وی در بخش دیگری از صحبت هایش در مورد واکسن کرونا، عنوان کرد: این واکسن تولید و به بازار عرضه خواهد شد. در این مورد بسیار خوشبین هستم و فکر می کنم حدود ژانویه و یا فوریه سال میلادی آینده عرضه شود. کشورهای مختلفی نیز درحال تست واکسن کرونا هستند که در این میان آلمان، انگلیس، سوئیس، آمریکا و چین پیش رو هستند.
 
دکتر ثابتیان تاکید کرد: درصورت تولید و عرضه واکسن کرونا تمام کشورهای دنیا بدون توجه به مسائل سیاسی و اقتصادی به واکسن دسترسی خواهند داشت، چراکه پاندمی جهانی اتفاق افتاده و همه کشورها باید واکسینه شوند.
 
کارایی ۳ تا ۶ ماهه واکسن کرونا
 
وی واکسن کرونا را به احتمال زیاد برای ۳ تا ۶ ماه موثر دانست و توضیح داد: بعد از گذشت این مدت نوع جدید واکسن باید تزریق شود، چون ویروس نوع خود را عوض می کند و ممکن است آنتی بادی در خون اثر خود را از دست بدهد، با این وجود همین فاصله، زمانی به ما می دهد تا بیماری را کنترل کرده و میزان مرگ و میر در جامعه را کاهش دهیم تا زمانی که مدل های جدید واکسن تولید و عرضه شود و این فرایند ادامه خواهد داشت.
مردم باید یاد بگیرند با کرونا سازگار شوند
 
این پزشک فوق تخصص ایرانی مقیم آلمان با تصریح براینکه بیماری کووید۱۹ از بین نمی رود و احتمالا افراد زیادی به این بیماری مبتلا می شوند، تاکید کرد: کشورها باید با این بیماری سازگار شوند، چراکه که کرونا ویروسی است که تغییرات مختلفی داشته و می تواند همچنان در بین افراد مختلف منتقل شود، بنابراین امیدوارم با واکسن بتوان آن را کنترل کرد، ولی به طور کلی مردم باید یاد بگیرند با این ویروس سازگار شوند.
دکتر ثابتیان در بخش پایانی صحبت هایش به مردم توصیه کرد با مطالعه بیشتر، آگاهی و اطلاعات خود را نسبت به بیماری کووید۱۹ افزایش دهند و افزود: باید همگام با دنیا توصیه های بهداشتی را رعایت کرد و تاجایی که امکان دارد با وجود تمام کمبودها از یکدیگر در مقابل این بیماری حمایت کرد.
 
متخصص جراحی عروق و فوق تخصص جراحی اندوواسکولار در بیمارستان الیزابت شهر مونشن گلادباخ آلمان خواستار جدی گرفتن توصیه های پیشگیرانه و درمانی تایید شده برای مقابله با کرونا شد و خاطرنشان کرد: بیماران از مصرف داروهای تایید نشده خودداری کنند و در صورت بروز علائم حتما به پزشک مراجعه کرده و به هیچ وجه خوددرمانی نکنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها