اگر اهل قدم زدن در ساحل برای یافتن اشیایی زیبا هستید که دریا با خود آورده است، حتما بارها پیش آمده که در میان ماسه‌ها، سنگ‌های رنگی شیشه‌ای توجه‌تان را جلب کرده باشد، اما وقتی این سنگ‌ها بستر یک ساحل را بپوشانند، منظره‌ای شگفت‌انگیز در برابر چشمان‌تان پدیدار می‌شود.
کد خبر: ۱۲۷۵۲۳۳

به گزارش جام جم آنلاین، در چند ساحل خاص در سراسر جهان، مسافران هیجان زده‌ای دیده می‌شوند که در ساحل به جست وجو مشغولند و یافته‌های‌شان را با لذت به یکدیگر نشان می‌دهند.

این صدف‌های دریایی نیست که آنها جمع می‌کنند بلکه شیشه‌های رنگارنگ است که بستر ساحل را پوشانده است.

بسیاری از آنها نمی‌دانند که این سنگ‌های شیشه‌ای از کجا آمده‌اند و چگونه ساخته شده‌اند. شاید کمی عجیب باشد ولی این گنجینه‌های درخشان، از بطری‌های دور انداخته شده و انواع دیگر شیشه‌هایی که در ساحل باقی مانده یا به دریا پرتاب شده‌اند، شکل می‌گیرند.

امواج و جریان‌های دریایی، شیشه‌ها را می‌شکنند و آنها را به تکیه‌های کوچک تقسیم می‌کنند. قطعات شیشه‌ای در اثر برخورد با کف دریا و دیگر اجسام داخل آب، صیقل داده می‌شوند و به جواهری صاف و درخشان تبدیل می‌شوند.

این سنگ‌های رنگارنگ و شفاف در تمام ساحل‌ها در سراسر جهان یافت می‌شوند اما در برخی از سواحل، گویا ساحل به جای شن و ماسه از شیشه‌های رنگی دریا ساخته شده‌اند. چندین سواحل شیشه‌ای در سراسر جهان وجود دارد اما معروف‌ترین آنها در آمریکا قرار دارد.

ساحل فورت براگ؛ زلزله‌ای که جواهر بیرون آورد

فورت براگ که در شهر مندوچینو در شمال کالیفرنیا واقع شده است، یکی از مشهورترین سواحل شیشه‌ای در جهان است.

ساحلی کاملا پوشیده از سنگ‌های رنگی. این جا زمان و طبیعت با هم ترکیب شده‌اند تا سطل زباله را به گنج تبدیل کنند.

داستان از این قرار است که زلزله‌ای در سال ۱۹۰۶ سانفرانسیسکو و البته فورت براگ را ویران کرد. اهالی شهر عادت داشتند زباله‌های قابل بازیافت خود را در خانه نگه می‌داشتند و از آنچه ممکن بود استفاده مجدد می‌کردند.

پس از وقوع زلزله، در جریان ساخت خانه‌ها، زباله‌ها دور انداخته شدند. بخشی سوزانده و اجسام شیشه‌ای غیر قابل اشتعال، در غارهای ساحلی باقی ماندند.

گفته می‌شود که این بطری‌ها و ظروف سفالی، شیشه‌ها و آینه‌های قدیمی، در جریان موج سواری شسته و تبدیل به سنگ‌های شیشه‌ای دریا شده‌اند. پدیده ساحل شیشه‌ای فورت براگ در دهه ۱۹۶۰ کشف شد، زمانی که طرح پاکسازی ساحل از زباله‌ها آغاز شد و با حذف زباله‌ها از سطح ساحل، یک ساحل شیشه‌ای آشکار شد.

اشک‌های پری دریایی بر ساحل

افسانه‌ای قدیمی نیز در مورد ساحل شیشه‌ای فورت براگ وجود دارد. گفته شده هر بار که یک ملوان در دریا گم می‌شود، پری دریایی در سوگ او می‌گرید و اشک‌های او به سنگ‌هایی درخشان تبدیل می‌شود که به آن شیشه دریا می‌گویند.

افسانه سنگ‌های شیشه‌ای و پری دریایی از یک داستان عاشقانه آغاز می‌شود. داستان پری دریایی که عاشق یک ملوان می‌شود و برای نجات جان او، دریای طوفانی را اهلی می‌کند. این کار نپتون را خشمگین می‌کند و پری به اعماق دریا تبعید می‌شود. از آن زمان، اشک‌های پری دریایی چون گوهری درخشان به دریا ریخته می‌شود و ساحل را از سنگ‌های رنگی پر می‌کند.

ساحل استکلیاشکا روسیه؛ خطای انسان‌ها و جادوی طبیعت

ساحل استکلیاشکا در خلیج اوساری روسیه نیز یکی از سواحل شیشه جهان است. داستان این ساحل و سنگ‌های درخشان آن به دهه‌ها قبل بازمی‌گردد. زمانی که شوروی بخشی از ساحل را به عنوان محل تخلیه ضایعات شیشه‌ای و چینی یک کارخانه شیشه‌سازی انتخاب کرد.

برای سال‌ها تکه‌های شیشه و چینی به خلیج و سواحل آن ریخته شدند و در نهایت ورود به ساحل ممنوع شد. سال‌ها گذشت و فرسایش امواج، این اجسام شیشه‌ای را به جواهراتی درخشان تبدیل کرد. جادوی طبیعت، اشتباه انسان‌ها را جبران کرد و از زباله‌ها، گنجینه‌ای تماشایی ساخت. حالا ساحلی که روزی ورود به آن ممنوع شده بود، هر ساله گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به سوی خود می‌کشاند.

ساحل بی‌نام ژاپن؛ از جلبک‌های بدبو تا ماسه‌های درخشان

ساحل درخشان شهر اومورا در جنوب غربی ژاپن، از دیگر سواحل مشهور شیشه‌ای جهان است. این ساحل داستان شگفت‌انگیزی دارد، ساحلی که بزرگترین عامل بازدارنده آن، به جذابیت اصلی‌اش تبدیل می‌شود. ساحل در سال‌های دور، زمینی صخره‌ای بود که در طول تابستان به بر روی صخره‌های آن، لایه‌ای جلبک بسیار بدبو رشد می‌یافت که هر بازدیدکننده‌ای را از خود دور می‌کرد. مردم محلی تصمیم گرفتند به جای طبیعت که بهترین عملکرد را ندارد، امور را خود به دست بگیرند. آنها صخره‌ها را برداشته و منطقه را با سنگریزه‌های کوچک شیشه بازیافتی پوشاندند تا از بازگشت جلبک جلوگیری کنند. حالا ساحل پوشیده از شن‌ها و سنگ‌های ریز درخشان رنگارنگی است که هر ساله گردشگران بسیاری را برای دیدن این شگفتی و گرفتن عکس‌های زیبا به سمت خود جذب می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها