سفیر پیشین ایران در لبنان درباره استعفای کابینه حسان دیاب و شخص وی گفت: دولت بعد از حادثه بزرگ بیروت نمی توانست به کار خود ادامه بدهد. در چنین وضعیتی ادامه کار دولت موجب بالا رفتن خشم عمومی مردم می شد. بی کفایتی مدیرانی که در مصدر امور بودند از جمله علل این ماجرا بود از این رو این دولت باید استعفا می داد تا راه برای دولتی که بتواند در شرایط مناسب گفتمان ملی ایجاد کند باز شود.
کد خبر: ۱۲۷۳۶۶۳

احمد دستمالچیان سفیر پیشین ایران در لبنان در گفت و گو با جام جم انلاین درباره ورود فرانسه و شخص مکرون به لبنان بعد از انفجار نهیب در بندر بیروت گفت: فرانسه سعی می کند از این آب گل آلود ماهی بگیرد از این رو حضور فرانسه در لبنان خطر آفرین است. هر گونه دخالت نیروهای خارجی در شرایط فعلی لبنان می تواند ثبات و امنیت این کشور را به خطر بیندازد چون فضای حاکم یک فضای روانی است و مردم عصبانی و ناراحت هستند در نتیجه شاهد انفجار امنیتی در لبنان خواهیم بود و این وضعیت می تواند جنگ ها و درگیری های داخلی را منجر شود. لذا هر گونه دخالت خارجی در تعیین سرنوشت لبنان محکوم است و اگر فرانسه قصد دخالت مستقیم در امور داخلی مردم لبنان را داشته باشد این امر محکوم خواهد بود و به هیچ وجه مورد قبول طرف لبنانی نیست.
 
وی ادامه داد: انچه می تواند کار ساز باشد این است ؛ ساختار امروز لبنان طایفه ای و استعماری و دست پرورده استعمار فرانسه است و به درد امروز نمی خورد و با ساختار امروز جهان تناسبی ندارد باید گفتمان هایی ملی و داخلی در لبنان شکل بگیرد و در مورد ساختار جدید بحث و گفتگو شود دولت های خارجی که در امور لبنان ذی نفوذ هستند دوست دارند به شکل گرفتن این گفتگو ها کمک کنند تا این ساختار جدید تهیه شود و در صحنه ملی بالا بیاید.
 
سفیر پیشین ایران در لبنان در پاسخ به این سوال، دلیل استعفای حسان دیاب چیست آیا فشار ها شدت گرفت یا دولت حس کرد در کنترل اوضاع ناتوان است؟ گفت: طبیعی است که این دولت بعد از این حادثه بزرگ نمی توانست به کار خود ادامه بدهد. در چنین وضعیتی ادامه کار دولت موجب بالا رفتن خشم عمومی مردم می شد. بی کفایتی مدیرانی که در مصدر امور بودند  از جمله علل این ماجرا بود از این رو این دولت باید استعفا می داد تا راه برای دولتی که بتواند در شرایط مناسب گفتمان ملی ایجاد کند باز شود.
 
دستمالچیان درباره اینده لبنان اظهار کرد: اگر دخالت های مستقیم قدرتهای خارجی مثل آمریکا و فرانسه نباشد و شرارت های رژیم صهیونیستی و عربستان قطع شود و گفتمان ملی لبنانی شکل بگیرد لبنان آینده خوب و امنی خواهد داشت. ولی با ادامه پیدا کردن دخالت ها لبنان بی ثبات و ناامن خواهد شد و بی تردید دامن کشورهای مداخله کننده نیز در این فتنه خواهد سوخت چون مردم لبنان حامی محور مقاومت هستند و حزب الله لبنان سمبل ملی این کشور است و لبنانی ها حزب الله را منبع استقلال و عزت خود می دانند و دست از حمایت حزب الله بر نمی دارند.
 
او درباره احتمال به قدرت برگشتن سعد حریری گفت: بعید نیست چون او در دوره های متعددی در قدرت بود و امروز در نبود دولت او هم یکی از کاندیداهای مطرح است و اگر مجلس به او رای بدهد و برنامه های او با دولت بخواند حتما می تواند نخست وزیر شود. اگر آقای حریری به صحنه بیاید شانس بالایی برای حضور در قدرت دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها