سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه مصوبه مجلس درباره مالیات بر ارزش افزوده، ابهام و ایراد دارد، گفت: بررسی‌ها درباره این مصوبه تا پایان وقت اداری امروز ادامه دارد.
کد خبر: ۱۲۷۳۳۴۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز (دوشنبه) در نشست خبری، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و روز خبرنگار و گرامی داشت یاد و خاطره خبرنگارانی همچون مرحوم مردوخی، عبدالمحمدی و روح الله رجایی، به بیان نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس و دولت پرداخت و گفت: جلسات شورای نگهبان هر هفته به طور مستمر برگزار می‌شود که البته به دلیل شیوع بیماری کرونا، برخی از جلسات به صورت مجازی برگزار می‌شود.
 
وی بیان کرد: نمایندگان مجلس نظری دارند مبنی بر اینکه با توجه به اینکه مجلس سازوکار نظارت مستمر بر انتخابات شوراهای شهر و روستا را ندارد آن را به شورای نگهبان واگذار کنند.
 
سخنگوی شورای نگهبان متذکر شد: پیش از این هم مجالس قبل طرح‌هایی را به شورای نگهبان ارسال کردند که با ایراد شورای نگهبان مواجه شد و منتظریم که مجلس طرح خود را ارسال کند اما اگر مانند طرح‌های قبل باشد شورای نگهبان ایراد می‌گیرد.
 
کدخدایی درباره نظارت بر رفتار نمایندگان نیز، گفت: نظارت یک امر عقلانی است و در قانون اساسی آمده است و در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری هم به آن تصریح شده است و مجلس هم پیگیر است.
هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان کارایی لازم را ندارد
 
وی افزود: در گذشته هم قانونی برای تشکیل هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تدوین شد که کارآیی لازم را نداشته است و پیشنهاد می‌شود که مکانیزم بهتری برای نظارت بر آنها وجود داشته باشد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان علاوه بر اینکه هر چهار سال یکبار نظارت بر رفتار نمایندگان دارد، بهتر است که در طول چهار هم بر رفتار نمایندگان نظارت شود.
 
کدخدایی همچنین درباره طرح مالیات بر مبنای خالی، اظهار داشت: مجلس یازدهم همت کرده است و در حوزه معیشت قوانین را به تصویب رسانده است اما ملاک ما برای ارزیابی طرح‌ها و لوایح مجلس مطابقت آن با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی است.
 
وی همچنین گفت: مصوبه مجلس درباره مالیات بر ارزش افزوده، ابهامات و ایراداتی دارد و شورای نگهبان این موارد را ایراد گرفته است و بررسی‌ها تا پایان وقت اداری امروز ادامه دارد و نتیجه نهایی به مجلس اعلام می‌شود.
 
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ایرادات متعدد به اساسنامه فدراسیون ورزش‌های آماتوری نیز وارد شد، گفت: یک ایراد این است که در این اساسنامه به منشور المپیک اشاره شده است اما معلوم نیست که این منشور مصوب کجاست و چه محتوایی دارد.
 
کدخدایی با بیان اینکه فقهای شورای نگهبان اعتقاد دارند که منشور و مفاد منشور برای ما ارسال شود، افزود: در این اساسنامه بحث منشور المپیک و قوانین مقررات داخلی است که هم عرض هم ذکر شده و در صورت تعارض، مشخص نیست که کدام باید مد نظر قرار گیرد.
 
وی گفت: همچنین در این اساسنامه زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی ذکر شده که مغایر با اصل ۱۵ قانون اساسی است.
 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درباره طرح گشایش اقتصادی، دولت با شورای نگهبان مشورت کرده است؟، اظهار داشت: خیر- لزومی هم ندارد که دولت در مباحث اقتصادی با ما مشورتی داشته باشد و صرفاً اگر قانونی تصویب شود ما ورود می‌کنیم.
 

تحول خاصی درباره برگزاری انتخابات الکترونیک رخ نداده است

 
کدخدایی درباره اصلاح قانون انتخابات، گفت: امیدواریم مجلس شورای اسلامی همت کند و هر چه زودتر مصوبه خود را در این زمینه آماده کرده و به شورای نگهبان ارسال کند تا ما در این زمینه اعلام نظر کنیم.
 
وی اظهارداشت: دوستان ما در وزارت کشور کارهای خوبی برای الکترونیکی کردن انتخابات تاکنون انجام داده اند و هر مرحله ای که وزارت کشور در این زمینه به نتیجه نهایی برسد، ما آماده همکاری هستیم.
 
کدخدایی همچنین درباره احتمال برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی، گفت: هنوز اتفاق خاصی برای الکترونیکی شدن انتخابات نیفتاده است که با توجه به شیوع ویروس کرونا ضرورت آن بیشتر از گذشته است.
 
وی بیان کرد: وزارت کشور زحمات زیادی برای الکترونیکی شدن انتخابات انجام داده و جلسات متعددی با کارشناسان شورای نگهبان داشتند اما سلامت انتخابات و صیانت از رای مردم برای ما مهم است.
 
سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: چه انتخابات الکترونیکی باشد و چه انتخابات سنتی باشد، باید نگاهمان به پاسداری و صیانت از رای مردم باشد.
 
کدخدایی درباره تحزب نیز، گفت: وجود احزاب می‌تواند در توسعه بحث‌های انتخاباتی موثر باشد و منجر به حل مشکلاتی شود که در نظام انتخاباتی ما وجود دارد.
 
وی تصریح کرد: الزاماً بحث احزاب با تصویب قانون حل نمی‌شود و نیازمند ارتقای مباحث حزبی در کشور هستیم و همه دستگاه‌ها باید اراده جدی برای حل این مشکلات و ارتقاء فرهنگ سیاسی و حزبی داشته باشند.
 

مرحله دوم انتخابات مجلس با رعایت اصول بهداشتی برگزار می‌شود

 
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست خبری که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در فضای باز برگزار شد، درباره زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس، اظهار داشت: شب گذشته معاون وزیر کشور در این زمینه با بنده صحبت کرد و ظاهرا ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه برگزاری این انتخابات را داده اما هنوز ستاد ملی کرونا نظر رسمی در این باره به ما نداده است.
 
کدخدایی ادامه داد: البته با توجه به اینکه حوزه های باقیمانده برای برگزاری مرحله دوم انتخابات کم است و تنها ۱۲ نماینده باید انتخاب شوند، صرفا شاید برای نحوه برگزاری این انتخابات و تبلیغات انتخاباتی تدابیری اندیشیده شود تا از اجتماعات جلوگیری شود.
 

توصیه به داوطلبان انتخابات ۱۴۰۰

 
کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بررسی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را آغاز کرده‌اید، گفت: شورای نگهبان هنوز ورود و اقدام در این زمینه نکرده است.
 
وی افزود: البته توصیه می‌شود کسانی که در دوران قبل صلاحیت آنها تایید نشده است، در این دوره انتخابات شرکت نکنند.
 
سخنگوی شورای نگهبان درباره نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراهای شهر و روستا، گفت: برخی دوستان و نمایندگان دردوره های مختلف این اصرار را داشته و دارند که شورای نگهبان این انتخابات‌ها را هم نظارت کند.
 
کدخدایی ادامه داد: باید ببینیم قانون در این باره چه چیزی را مقرر می‌کند که ما در آن راستا عمل خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان ردصلاحیت شده می گویند که هنوز نمی دانند، چرا رد صلاحیت شده اند، گفت: ما موارد رد صلاحیت را به خود افراد اعلام کرده ایم و ای کاش قانون این اجازه را می داد که نسبت به افرادی که چنین ادعاهایی را مطرح می کنند می توانستیم به صورت شفاف موارد رد صلاحیت آنان را اعلام کنیم.
 

واکنش به اظهارات «علی مطهری»

 
وی در واکنش به اظهارات «علی مطهری» مبنی بر اینکه نظرات پژوهشکده شورای نگهبان حریت مجلس را گرفته است، گفت: پژوهشکده شورای نگهبان یک پژوهشکده علمی است و استقلال قوای سه گانه را مخدوش نکرده است و این حرف خنده دار است.
 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه فردی در یک دوره انتخابات تایید صلاحیت و در دوره دیگری ردصلاحیت می‌شود، تصریح کرد: درباره صلاحیت افراد در شورای نگهبان رای گیری می‌شود؛ یک دوره شاید تشخیص دهند که فردی رجل سیاسی است و در دوره دیگری شاید این تشخیص را ندهند.
 
کدخدایی درباره نظام پارلمانی، گفت: پژوهشکده شورای نگهبان قبلا مطالعاتی درباره نظام پارلمانی داشته است که اگر بحث جدیدی در این باره و درباره ظرفیت های قانون اساسی مطرح شود، ما آمادگی لازم را داریم تا نظرات مشورتی خود را در این باره اعلام کنیم.
 
وی متذکر شد: قبلا مطالعاتی درباره تغییر نظام به نظام پارلمانی داشتیم و اگر در حال حاضر هم موضوع جدیدی در این باره وجود داشته باشد، پژوهشگران پژوهشکده شورای نگهبان آمادگی دارند که در این زمینه مطالعاتی را داشته باشند.
 

نظر شورای نگهبان درباره طرح‌های ضد آمریکایی مجلس

 
سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سئوالی مبنی بر اینکه گویا کمیسیون امنیت ملی مجلس طرح های ضدآمریکایی آماده کرده است و نظر شورای نگهبان در این باره چیست، گفت: مصوبات مجلس شورای اسلامی در صورتی که در چارچوب شرع مقدس اسلام و قانون اساسی باشد، مورد موافقت شورای نگهبان است و بر این اساس اگر این طرح ها نیز در چارچوب شرع و قانون اساسی باشد، شورای نگهبان آن را تأیید خواهد کرد.
کدخدایی در واکنش به سئوالی مبنی بر اینکه گویا وزارت بهداشت در آستانه ایام محرم آمار کرونا را به صورت دقیق اعلام نمی کند و آیا شورای نگهبان به این مسئله ورود می کند، تصریح کرد: همه ما تابع مراجع رسمی کشور هستیم و اگر در هر زمینه ای شک و تردید کنیم، قطعا سنگ روی سنگ بند نمی شود.
 
وی گفت: مراجع رسمی آمار را اعلام می کنند و هر چه آنان اعلام کنند موجه است مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.
 

به لایحه حذف ۴ صفر ایراد گرفته ایم

 
سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت لایحه حذف چهار صفر از پول ملی، گفت: شورای نگهبان به این لایحه ایراد گرفت و به مجلس ارسال شد اما هنوز این لایحه مجددا به شورای نگهبان ارسال نشده است و اگر برای ما ارسال شود، قطعا اطلاع رسانی می کنیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها