آيا هدفون وسيله امني است؟

گوش‌های ما در برابر صدا‌های بلند آسیب پذیرند و ترکیب شدت صدا و مدت قرار گرفتن در معرض صدا، مشکلات زیادی برای گوش می‌آفرینند.
کد خبر: ۱۲۷۲۶۱۴

به نقل از پایگاه خبری دانشگاه هاروارد، همچنان که جامعه و فرهنگ ما از طریق فناوری ارتباط بیشتری با هم ایجاد می‌کند استفاده از هدفون نیز در حال افزایش است.
هدفون به مردم امکان می‌دهد از موسیقی لذت ببرند و با دیگران در هر زمان و مکانی گفتگو کنند. سهولت استفاده از هدفون از عوامل افزایش روی آوردن به آن است و اکنون در شرایط همه گیری کرونا استفاده از هدفون برای ارتباط مجازی و نشست‌های تصویری شایع‌تر شده است.
پرسش درباره امن بودن استفاده از هدفون نیز در این بین رو به افزایش است و مردم می‌پرسند تا چه سطحی می‌توان صدای آن را بلند کرد؟
گوش داخلی، به تعادل صدا بسیار حساس است؛ هزاران سلول در گوش وجود دارد که برخی از آن‌ها ساختاری مویی شکل دارند که آن‌ها را به سلول مویی موسوم کرده است و مسئول انتقال صدا از گوش به مغز اند که در آنجا، صدا، شناسایی می‌شود. صدای اضافی ممکن است صدماتی دائمی به این سلول‌ها وارد کند که در نهایت به قطع روند انتقال صوت می‌انجامد. این آسیب ممکن است از طریق ارتباط بین سلول‌های مویی و سلول‌های عصبی روی دهد که حاصل صدای بسیار بلند است حتی در شرایطی که سلول‌های مویی نیز آسیبی ندیده باشند.
یک چیز بسیار واضح است: اینکه صدای خیلی بلند، آسیب زننده است.
مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، سی دی سی، اطلاعات دقیقی درباره حجم و شدت صدای روزانه ارائه داده است.
یکی از چیز‌های مهم قابل توجه این است که استفاده از هدفون برای گوش کردن موسیقی یا صدا، حداکثر باید روی 105 تا 110 دسی بل تنظیم شود؛ قرار گرفتن در معرض صدا‌های بلندتر از 85 دسی بل ممکن است پس از دو ساعت مداوم، به گوش آسیب رساند در حالی که قرار گرفتن در معرض اصوات با شدت 105 تا 110 دسی بل، در مدت 5 دقیقه، آسیب رسان است.
اصواتی با شدت کمتر از 70 دسی بل هیچ آسیب به گوش نمی‌رسانند.
دانستن این نکته مهم است، زیرا حداکثر حجم صدا برای گوش دادن به موسیقی یا اصوات برای بزرگسالان و کودکان ممکن است به گوش آسیب بزند. بر این اساس، کسانی که هدفون استفاده می‌کنند باید به مضرات آن نیز آگاهی داشته باشند.
علاوه بر حجم صدا، طول مدت قرار گرفتن در معرض صدا، عاملی مهم در بروز خطرات احتمالی برای گوش است. به طور کلی، صدا‌های بلندتر حتی اگر در مدت زمانی کوتاه به گوش برسند، آسیب زننده ترند. البته گوش دادن به موسیقی با شدت پایین در هر مدت زمانی، مشکلی ندارد.
گوش‌های ما در برابر صدا‌های بلند آسیب پذیرند و ترکیب شدت صدا و مدت قرار گرفتن در معرض صدا، مشکلات زیادی برای گوش می‌آفرینند. پس بهتر است از مدت زمان و شدت صدایی که می‌توانید استفاده کنید آگاهی داشته باشید.
در جلسات گوش دادن طولانی مدت به اصوات از طریق هدفون، بهتر است به خود استراحت دهید و اطمینان یابید که شدت موسیقی را در حد نرمال تنظیم کرده اید.
هنگام حضور در رویداد‌های پر سر و صدا همچون حضور در کنسرت‌ها یا تماشای مسابقات ورزشی، از هدفون یا گوشی مخصوص برای محافظت از گوش استفاده کنید.
در نهایت، محققان توصیه می‌کنند در صورتی که کوچک‌ترین مشکلی در شنوایی یا گوش خود دارید حتما با متخصص شنوایی سنجی یا گوش و حلق و بینی مشورت کنید.
منبع:خبرگزاری آریا-

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها