محدودیت بهداشتی باید اعمال شود

آن زمانی که ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا، محدودیت‎های کسب‌وکار را برداشت و به آنها اجازه بازگشایی داد، نکته‎ مهمی در دستور کار قرار گرفت، اجرایی شدن فاز دوم. بعد از بازگشایی برخی از کسب‏وکارها، کشور وارد فاز دوم شد؛ اعمال محدودیت‌های بهداشتی. محدودیت‎های بهداشتی شامل رعایت فاصله‏گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن مرتب دست‎هاست.
کد خبر: ۱۲۷۰۱۵۱

ستادملی مبارزه با بیماری کرونا تصمیم گرفت بسیاری از کسب‎وکارها بازگشایی شوند، اما تاکید کرد پروتکل‌های بهداشتی باید اجرا شوند.

اجازه فعالیت به برخی صنوف داده شد تا رزق مردم در جریان باشد و بتوانند با ویروسی که تا مدت‎ها همراهشان است، زندگی کنند. اما این روزها محدودیت‌های بهداشتی اجرا نمی‎شود. بسیاری از پاساژها و پارک‌ها پرتردد و شلوغ‎اند و اصل فاصله‏ گذاری اجتماعی در این مکان‎ها رعایت نمی‎شود، بنابراین بالا رفتن آمار و افزایش ابتلا عجیب نیست. امروز در استان‌های قرمز کشور، شاهد بالا رفتن آمار هستیم، اما چرا آمار در این استان‎ها بالاست؟ جواب ساده است، چون در این استان‌ها محدودیت‎های بهداشتی رعایت نمی‏شود. اکنون در استان‎های قرمز، کسب‏وکارهای پرخطر بسته‏‎ شده و بسیاری از محدودیت‏های رفت‏‎وآمد در آنها اجرا می‎شود، تالارهای پذیرایی و پاساژها نیز دوباره تعطیل شده‌اند.

موضوع همین است، اگر پروتکل‌های بهداشتی در هیچ استانی اجرا نشود و آمار ابتلا بالا برود، وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مبارزه با کرونا، چاره‏ای جز ایجاد محدودیت‎ها ندارند. برگشتن به محدودیت‎ها خواست ستاد نیست، اما وقتی به محدودیت‎های بهداشتی توجه نشود و پروتکل‎ها رعایت نشوند، جز بازگشت به محدودیت‌های کسب‏‎وکار و عبور و مرور چاره‌ای نیست.

هفته پایانی خرداد، بیش از 4600 واحد صنفی تعطیل شدند، چراکه در این صنوف، توجهی به اجرایی شدن پروتکل‌‎های بهداشتی نشده بود. سیاست ستاد ملی مبارزه با کرونا، تعطیلی یا پلمب واحدهای صنفی نیست، اما اگر پروتکلی در واحد صنفی رعایت نشود، چاره‎ای جز تعطیلی واحدهای متخلف نیست.

عمل به پروتکل‎‏های بهداشتی، همکاری همه صنوف و مردم را به طور همزمان می‌طلبد. امروز توجه و عمل به پروتکل‎های بهداشتی میان مردم کاهش یافته و نتیجه آن، افزایش ابتلا به ویروس شده است. یکی از دلایل شیوع بیماری، بی‎توجهی است و همین بی‌توجهی باعث شد در استان‌هایی که بیماری در مرحله کنترل قرار داشت، وضعیت سفید به قرمز تبدیل شود. اگر شرایط به این شکل ادامه پیدا کند، ممکن است ستاد ملی مبارزه با کرونا، تصمیمات مهمی درباره محدودیت‎ها اتخاذ کند، تصمیماتی که کسب‎وکارها و عبور و مرور را نشانه می‌رود.

محسن فرهادی - معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
۰
۰
چرا تالارهای عروسی رو نمی ببندید مراسم در حال انجام هستند

نیازمندی ها