هرچند كه اصلاح ساختار اقتصاد ایران اهمیت دارد اما در حال حاضر تغییر ساختار، به‌عنوان اصلی‌ترین اقدام نیست چراكه تغییر ساختار زمانبر، پرمخاطره و هزینه‌بر است البته به این معنا نیست كه نباید این تغییر ساختار انجام شود بلكه می‌تواند به‌عنوان هدف جامع، در نظر قرار گرفته و در كنارش اقدامات مقطعی و میانبر مورد توجه باشد.
کد خبر: ۱۲۶۹۰۸۰

در آنجا ساختار، معنای دیگری می‌یابد از این رو قطعا مجلس می‌تواند در تغییر ساختار نقش داشته باشد به شرط این‌كه از یك درك صحیح مفهومی از مسائل و مشكلات برخوردار باشد.

حال باید در این مورد صحبت كنیم كه آیا مجلس به سطحی از تشخیص و درك رسیده كه برنامه‌ای برای ساختار بدهد یا نه؛ تجربه مجلس هفتم كه حتی از آن به نیكی هم یاد می‌كنند نشان می‌دهد كه قطعا چنین دركی را در خیلی از موارد كمتر داشته‌ایم بنابراین برای مجلسی كه درك بالایی از مسائل اقتصادی ندارد ورود به تغییر ساختار می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد، كما این‌كه بسیاری از مصوبات مجلس بعد از مدتی و در اجرا دچار مشكلاتی شد كه ناشی از محدودیت‌نگری‌ها بود. در ضمن برخی تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های دولت نیز در اجرا دچار مشكل شد كه ناشی از همین شتابزدگی‌ها و عدم درك صحیح مسائل بود.

در ماجرای كرونا نیز مشاهده كردیم كه دولت در هفته‌های ابتدایی، تصمیم‌گیری‌های همراه با آزمون و خطا داشت.

مجلس در راس امور است و جایگاه مجلس را در این مساله تایید می‌كنم اما در عین حال اگر مجلسی در حقیقت در راس امور بوده و عصاره فضایل ملت باشد می‌تواند منشأ تحولات جدی با درك بالای مفهومی شود در غیر این صورت بحث‌ها شعاری می‌شود.

در هر صورت باردیگر باید تاكید كنم كه تغییر ساختار زمانبر است. به‌عنوان مثال در اوایل انقلاب و در مقطع جنگ تحمیلی تجربه‌هایی داشتیم و افرادی با انگیزه و سالم و توانمند و وظیفه‌شناس بودند و به این ترتیب در طول دوران جنگ تغییرات ساختاری شروع شد و همراه با اقداماتی كه انجام می‌شد بسیج و برخی نهادهای دیگر شكل گرفت كه در واقع تغییر ساختار محسوب می‌شد.

در مجموع باید بر این نكته تاكید كرد كه تغییر ساختار را همراه با اقداماتی در عمل برای جلوگیری از خسارت در دستور كار قرار دهیم.

محمد خوش‌ چهره - استاد دانشگاه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها