حمید صّرامی مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در مصاحبه با خبرنگار
جام جم آنلاین اولین اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور را پیشگیری از اعتیاد دانست و بیان کرد: «در راستای نتایج تحقیقات جهانی و ملی، رویکرد پیشگیری اولیه از اعتیاد به منظور افزایش دانش و آگاهی، ارتقاء توانمندیهای روانی- اجتماعی و ایمن سازی آحاد جامعه و جلوگیری از بروز اختلال مصرف مواد در لایههای مختلف جامعه به خصوص در نوجوانان و جوانان کشور، جزء اولین اولویت راهبردی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور می باشد».
صرامی خطرات پیش روی جوانان را اینگونه شرح داد: «در عصر حاضر، نوجوانان و جوانان با سیل ویرانگری از رفتارهای پر خطر نظیر مصرف سیگار، قلیان، مواد مخدر، مواد محرک، مواد توهمزا، داروهای مخدر و محرک، مشروبات الکلی، روابط سوء اخلاقی، اعتیاد به شبکه های سایبری و اختلالات خُلق، مواجه شده اند».
مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اشاره به ضعف آموزش مهارتهای زیستن، چگونه زیستن و با هم زیستن در نوجوانان و جوانان، اظهار داشت: «کم کاری برخی از دستگاه های فرهنگی در دهه های گذشته و همچنین شبیخون فرهنگی و اجتماعی، موجب آسیب پذیری قشری از جامعه شده است. به گونه ای که شیوع مصرف مواد در گروه سنی 15 تا 18 سال یعنی نوجوانان متوسطه دوم و هنرستان ها معادل دو و یک دهم درصد و در جوانان یعنی دانشجویان معادل چهار و هفت دهم درصد است».
صّرامی در خصوص شیوع مصرف مواد مخدر و روانگردان در دانشجویان گفت: «اگرچه شیوع مصرف مواد مخدر و روانگردان در دانشجویان از میانگین جامعه پایینتر است ولی نتایج مطالعات نشان میدهد میانگین شیوع مصرف مواد در پسران هفت و شش دهم درصد و در دختران دو و یک دهم درصد است. ضمن آنکه آسیب پذیری دانشجویانی که در خانه های مجردی زندگی میکنند بالاتر از دانشجویان خوابگاهی و دانشجویانی که با خانواده زندگی میکنند، است».
این مدرس دانشگاه در خصوص برنامه های پیشگیری در مدارس و دانشگاه ها عنوان کرد: «با تصویب طرح یاریگران زندگی در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر، گامهای اساسی به منظور تقویت برنامه های پیشگیری از اعتیاد در مدارس و دانشگاهها برای مهار و کنترل مصرف مواد برداشته شده است. به گونه ای که در سال 1398 حدود دوازده هزار مدرسه در سطح کشور با اجرای برنامه توانمندسازی از طریق آگاه سازی و اطلاع رسانی، آموزش مهارت های زندگی، ترویج رفتارهای سالم و مدل زندگی مناسب، جلب مشارکت های دانش آموزان و تقویت فعالیتهای داوطلبانه علیه مصرف مواد ، آموزش سبک فرزند پروری ویژه والدین و بهره گیری از ظرفیت معلمان و مربیان در کلاسهای درس، توانسته اند اقدام مناسبی را برای ایجاد نهضت فراگیر اجتماعی پیشگیری اولیه از اعتیاد در کانون های مدرسه و خانواده رقم زنند».
وی با اظهار امیدواری برای فراهم شدن شرایط مناسب در مدارس، وزارت آموزش و پرورش ضمن گسترش کمّی و کیفی برنامه یاریگران زندگی، اظهار داشت: «در سطح دانشگاه ها نیز با توسعه و تقویت چهارصد کانون دانشجویی همیار سلامت روان، اقدامات مناسبی برای توانمند سازی دانشجویان نیز انجام شده است. اگرچه ضرورت دارد به منظور تقویت فعالیتهای جایگزین برای غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان و همچنین مهارت های لازم برای اصلاح نگرش و باور آنان نسبت به مصرف مواد و همچنین افزایش سرمایه اجتماعی، تلاش جدیتر از سوی متولیان ذیربط صورت پذیرد».