سخنگوی دولت با بیان اینکه ستاد ملی کرونا در آخرین جلسات خود چشم انداز پایانی برای کرونا تصور نکرد، گفت: این چشم انداز به ما می‌گوید که نباید خللی در زندگی اقتصادی مردم ایجاد شود.
کد خبر: ۱۲۶۸۵۲۲

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه گفت: کماکان کرونا مسأله اصلی تمامی جوامع است و آثار و جوانب اقتصادی کرونا، رشد اقتصادی کشورها و دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده و مسئله بیکاری و فقر ناشی از کرونا حتی در کشورهایی که پیشرفته مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اعلام سریع شیوع کرونا در کشور توسط دولت، کارنامه قابل قبولی را مردم و دولت در جهان نشان دادند. عوامل محدودکننده در اسفند و فروردین مانند ایجاد فاصله‌گذاری اجتماعی موجب شد تا توامان سیاست حفظ جان در مقابل تنگناهای معیشتی و فقر را به پیش ببریم.

ستاد ملی کرونا چشم انداز پایانی برای کرونا تصور نکرد

ربیعی با بیان اینکه ستاد ملی کرونا در آخرین جلسات خود چشم انداز پایانی برای کرونا تصور نکرد، گفت: گزارش‌های کارشناسی و مطالعات جهانی هم نشان می‌دهد چشم‌انداز نزدیک و قابل پیش‌بینی برای پایان بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد. این چشم انداز به ما می‌گوید که نباید خللی در زندگی اقتصادی مردم ایجاد شود.

وی اضافه کرد: اقتصادهای با رشد بالا هم در اعمال این سیاست‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند اما معتقدیم با گسترش آموزش و فرهنگ‌سازی، همکاری مردم و سیاستگذاری به موقعی بر حفظ توامان جان و کار تاکید می‌شد، می‌توان با کمترین آسیب جامعه، مردم و مجموعه کشور را از این مرحله عبور داد.

ربیعی تاکید کرد: تصمیمات ستاد ملی کرونا هم بر همین مبنا است. بازگشایی مراکز فرهنگی، سینماها، کنسرت‌ها، مراکز تفریحی، کلاس‌های آموزشی، آموزشگاه‌های تخصصی و خصوصی، مهدکودک‌ها، مراکز گردشگری و... براساس همین استراتژی است اما آنچه مهم است پروتکل‌های سخت‌گیرانه لازمه این مرحله است و با پروتکل‌های متعدد و نظارت‌های سخت‌گیرانه را اتخاذ کرده‌ایم و آنها را دنبال خواهیم کرد.

مرگ و میر کرونا با شیب رو به پایین در حرکت است

سخنگوی دولت اظهار داشت: پروتکل های سخت گیرانه و نظارت سخت گیرانه از سیاست های این دوران است. ما وظایفی چون تامین نیازهای بهداشت، استمرار خدمات اصلی جامعه، تامین کالاهای اساسی و پیشگیری از غافل گیری در موج های جدید را توامان در دولت دنبال می‌کنیم.

ربیعی اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعداد آزمایشگاه‌ها از ۱۲۰۰ به ۲۰۰۰ مورد افزایش خواهد یافت. گسترش امکانات زیرساختی مانند تخت‌های آی سی یو و سی تی اسکن‌ها در همه استان ها در حال پیگیری است. علاوه بر این ۵۰ هزار متخصص و فوق تخصص و اعزام سه هزار متخصص در بخش‌های مختلف در مناطق محروم و تقویت شبکه بهداشت از استراتژی های ما است که به جد دنبال خواهد شد.

تاکید بر تامین کالاهای اساسی

سخنگوی دولت در مورد تامین کالاهای اساسی بیان داشت: با میزان ارز پیش بینی شده، حمایت غذایی را با تامین کالاهای اساسی از کل جامعه به ویژه اقشار نیازمند به کالاهای ارزان دنبال خواهیم کرد.

ربیعی افزود: تولیدات حوزه سلامت با همکاری شرکت‌های دانش بنیان تداوم خواهد داشت. موانع تولید در بخش سلامت در حل جلسه ستاد بررسی و رفع می‌شود. همچنین گسترش امکانات زیرساختی مانند تخت‌های آی سی یو و سی تی اسکن‌ها در تمام استان ها در حال پی گیری است.

وی تصریح کرد: موضوع استانداردسازی زندگی، کار و حرکت اجتماعی مبتنی بر بهداشت و سلامت و مقابله با کرونا استراتژی اساسی مرحله جدید مواجه ستاد کرونا با آثار و عواقب و همچنین بیماری کووید ۱۹ است. شیب مرگ و میر حاصل از کرونا با شیب رو به پایین در حرکت است.

سخنگوی دولت بیان داشت: حضور حدود ۵۰ هزار کادر درمانی متخصص و فوق تخصص و ۳ هزار متخصص در بخش های مختلف مناطق محروم و تقویت شبکه های بهداشتی از استراتژی‌های دولت است که به صورت جدی دنبال می شود. این اقدامات زیرساخت درمانی و بهداشتی کشور را نه تنها در مواجهه با موج‌های جدید، بلکه در برابر بیماری‌های ناشناخته آینده هم مقاوم و آماده می‌کند.

ربیعی با تاکید بر اینکه ایران آمادگی کامل تبادل زندانیان را دارد، اظهار داشت: امیدوارم روند آزادی کامل همه زندانی‌های در آمریکا ادامه یابد، مسئولیت تعلل در این زمینه بر عهده آمریکا است. در هفته گذشته تبادل زندانیان عزیز ایرانی با آمریکایی‌هایی که جرمی مرتکب شده بودند را شاهد بودیم. خبر خوب این بود که موفق شدیم سه دانشمند ایرانی (سلیمانی، طاهری و عسگری ) که سعی زیادی برای رفع موانع علمی کشور داشتند، آزاد کنیم.

وی تاکید کرد: تهدیداتشان را برای تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ می دانیم و هیچ حقی را برای تمدید محدودیت تسلیحاتی علیه ایران قائل نیستیم، هرگونه سوءاستفاده سیاسی آمریکا یا هر کشور دیگر در شورای امنیت برای تغییر زمان بندی قطعنامه صورت گیرد اعلام می کنم که عواقب خطیری به دنبال خواهد داشت و آمریکا و همکارانش باید مسئولیت کلی آن را هم بر عهده بگیرند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که ترامپ دوباره موضوع مذاکره با ایران را مطرح کرده و تبادل زندانیان را مقدمه‌ای برای آن می‌داند آیا ایران این مذاکره و پیشنهاد مذاکره را جدی تلقی کرده و برای آن برنامه دارد یا خیر؟ گفت: یادآوری می‌کنم که مسائل انتخاباتی آمریکا موضوع داخلی آن کشور بوده و ما کاری به آن نخواهیم داشت و بر اساس منافع ملی خود و با توجه به رفتارهای خلاف عرف مقامات آمریکا و بدون توجه به مسائل داخلی آنها تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: هیچ نشانه‌ای از واقعی بودن توییت‌های رییس جمهوری آمریکا مشاهده نمی‌کنیم، تمایل دولت آمریکا برای مذاکرات جدی و ثمربخش علائمی دارد که در این اظهارات دیده نمی‌شود. پیش از این هم اعلام شده است در صورتی که آمریکا مشتاق گفت و گو و با ایران است می‌تواند با به میز مذاکرات با حضور کشورهای باقیمانده در برجام که خود آن را ترک کرده بازگردد.

سخنگوی دولت در مورد تلاش دولت در زمینه دولت الکترونیک گفت با اقدامات انجام شده از سه میلیون مراجعه حضوری به ادارات جلوگیری و کیفیت خدمات افزایش یافت.

وی با تاکید بر کاهش ثبت شرکت ها از ۷۲ روز به ۷۲ ساعت گفت: سیاست گسترش دولت الکترونیک و رفع موانع تولید تا ۱۴۰۰ ادامه دارد.

برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوئیل نداریم

ربیعی تصریح کرد: کاری به مسائل انتخابات آمریکا نداریم و آن مربوط به مسائل داخلی آمریکا است، اینکه چه کسی رای بیاورد بنای ما نیست، بنای ما منافع ملی است. در صورتی که آمریکا قصد مذاکره دارد پای میز گفت و گو با حضور دیگر کشور ها بیاید.

سخنگوی دولت در مورد گزینه وزارت صمت نیز، گفت: لیستی از افراد تهیه شده است. در دوران سرپرستی هم با افت فعالیت روبرو نبودیم و اقدامات خوبی انجام شده است، در موعد مقرر گزینه دولت برای وزارت صمت به مجلس معرفی می‌شود. اقدامات و پیش‌بینی ‌های سرپرست این وزارتخانه در این مدت نیز بسیار خوب و مناسب بوده است.

وی در پاسخ به سوالی مورد اینکه آیا دولت برنامه ای برای افزایش قیمت گازوئیل دارد، گفت: خیر برنامه ای در این زمینه نداریم و طبق قانون بودجه هم برنامه ای برای این موضوع نداریم.

حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۲میلیون و ۸۵۰هزار تومان می‌شود

ربیعی با تاکید بر اینکه زندگی مردم در دوران تحریم سخت شده است، اظهار داشت: احتمالا در جلسه آخر این هفته حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، دو میلیون و هشتصد و پنجاه هزار تومان خواهد شد. قطعا امسال بنا داریم همسان سازی حقوق را دنبال خواهیم کرد.

بیماریابی علیت افزایش آمار مبتلایان به کرونا است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق نظر برخی کارشناسان بهداشتی احتمال ورود به پیک دوم و سوم بیماری کرونا وجود دارد، خاطرنشان کرد: نظر کارشناسان این است که ما هنوز در موج اول کرونا هستیم، هیچ پیکی نداریم، لذا افزایش تعداد کشف مبتلایان را پیک دیگری محسوب نمی‌کنیم. علت افزایش مبتلایان به کرونا بیمار یابی فعال است.

وی ادامه‌داد: تست های ما به روزی ۲۵ هزار رسیده است. هر استانی که شبیه خوزستان شود ما در آنجا به تصمیمات سخت گیرانه باز می‌گیردیم. مشارکت مردم در خوزستان زیر ۵۰ درصد در مبارزه با کرونا بوده و مراسمات عزا و شادی را دسته جمعی برگزار کردند.

ربیعی در پاسخ به این پرسش که آیا دلیل خاصی دارد جلسه سران قوا از زمان حضور آقای قالیباف در ریاست مجلس برگزار نمی شود، خاطرنشان کرد: مگر چند روز است آقای قالیباف تشریف آوردند؟ ما از اینجا به ایشان خیر مقدم عرض میکنیم، جلسات هماهنگی سران قوا برخی مواقع یک ماه هم برگزار نمی‌شود، خیر دلیل خاصی ندارد و این جلسات باید دارای دستور باشد.

جزئیاتی از آتش‌سوزی‌های اخیر در کشور

سخنگوی دولت در مورد اینکه آیا درباره آتش سوزی‌های اخیر افرادی دستگیر شده یا خیر، گفت: ما از اوایل فرورین تا ۱۷ خرداد، ۳۷۴ فقره در عرصه‌های طبیعی حریق داشتیم. ۶ مورد از این حریق‌ها عمدتا در استان کهگیلویه، خراسان و منطقه گچساران، بهبهان، خوزستان و دشتستان بوشهر اتفاق افتاده بود که مناطق صعب‌العبوری بودند و حریق به سختی در این مناطق مهار شدند، وزش باد هم وجود داشت و امکانات خیلی مهیا نبود.

وی بیان داشت: ۱۰۳ مورد آتش سوزی سهل انگارانه و آگاهانه (عمدی) بوده که ۱۵۰ نفر تحت سوال و جواب قرارگرفته و ده درصد از اینها عمدی بوده است، البته بهتر است آمار را قوه قضاییه اعلام کند تا دقیق تر باشد.

ربیعی با شاراه به اینکه با تمهیداتی که در مراحل مختلف صورت گرفت و ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای تامین هزینه‌ اطفای حریق جنگل‌ها به سازمان جنگل‌ها داده شد، تصریح کرد: ۵۰ میلیارد تومان هم برای سوخت هواپیماها و هلی‌کوپترها به وزارت دفاع داده شد.هفته گذشته هم جلسه ای با مشارکت سازمان جنگل ها و مراتع و سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد که مدیرکل‌های همه استان‌ها در آن جلسه حضور داشتند و در این باره تبادل نظر صورت گرفت.

سخنگوی دولت از اختصاص ۲ میلیارد تومان برای خرید ایستگاه ویژه حمل آب خبرداد و گفت: اگر بخواهم از عددهای آماری صرفنظر کنم، ۱۰ هزار نیروی واکنش سریع الان از مجموع نیروهای نظامی، بسیج، مردمی، جنگلبانی و محیط زیست پیش بینی شده آموزش ببینند و لباس‌های مخصوص اینها هم خریداری شده و در اختیارشان قرار گرفت.

ربیعی همچنین تاکید کرد: نحوه پرداخت یارانه به موالید جدید طبق سنوات گذشته است، مسأله این است که قرار شد بررسی خانواده هایی که یارانه را دریافت نمی‌کنند برعهده وزارت رفاه باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها