از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛

شیوه‌نامه بازگشایی مساجد اعلام شد

رعایت مفاد راهنمای فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار زیارتگاه‌ها و اماکن متبرکه از جمله مساجد الزامی است.همچنین نظارت روزانه بسیج، به خصوص پس از برگزاری هر وعده نماز الزامی است و ضرورت دارد.
کد خبر: ۱۲۶۵۷۶۶

به گزارش گروه فرهنگی جام جم آنلاین از وزارت بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای سلامت نمازگزاران و حفظ سلامت روانی و اجتماعی جامعه، شیوه نامه بازگشایی مساجد در مناطق سفید کرونا را اعلام کرد.

رعایت مفاد راهنمای فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار زیارتگاه‌ها و اماکن متبرکه از جمله مساجد الزامی است.

همچنین نظارت روزانه بسیج، به خصوص پس از برگزاری هر وعده نماز الزامی است و ضرورت دارد.

مسئول هیات امنا یا نمایندگان آگاه آن، مسئول اجرا و نظارت بر حسن اجرای این شیوه نامه است.

زمان حضور در مساجد حداکثر نیم ساعت، آن هم در وقت اذان فقط جهت برگزاری نمازهای یومیه است. کلیه نمازگزاران و مراجعه کنندگان باید با ماسک و دستکش وارد مسجد شوند.

بر اساس این شیوه نامه، در صورت فعال بودن کفشداری، از کیسه‌های یک بار مصرف برای نگهداری کفش استفاده شود.

همچنین در مساجدی که صحن‌های روباز و حیاط دارند، اولویت برگزاری نماز در صورت مساعد بودن هوا، در صحن‌های روباز و حیاط است. ضمنا از توزیع چای، غذا و نذورات باید خودداری شود.

کلیه وسایل مشترک در مساجد جمع آوری شده و کلیه نمازگزاران باید از سجاده، مهر و چادر شخصی استفاده کنند.

تجهیزات ضد عفونی و شست‌وشوی دست همراه با ماده ضد عفونی کننده و مایع دستشویی در مکان‌ های مناسب از جمله ورودی مسجد، روشویی و سرویس‌های بهداشتی به تعداد کافی نصب شده باشد. ضمنا سرویس‌های بهداشتی باید از وضعیت بهسازی و نظافت مناسبی برخوردار باشند.

بر این اساس، در صورت وجود صندلی نماز، ضمن رعایت فاصله حداقل یک متر، نسبت به گندزدایی صندلی‌ها بعد از هر نماز اقدام شود. گندزدایی دستگیره درها، سرویس‌های بهداشتی و سایر سطوح مشترک بعد از هر وعده نماز و خروج نمازگزاران، توسط خادم یا خادمان صورت پذیرد.

از برگزاری هرگونه مراسم که مستلزم تجمع افراد است، مانند مراسم ختم، دعا، مولودی، عزا و مواردی نظیر آن خودداری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها