آلودگی با ویروس كرونا در بیشتر مبتلایان نه‌تنها خطرناك نیست بلكه نیاز به بستری در بیمارستان نیز ندارد. به بیان دیگر با رعایت نكات ایمنی و تغذیه‌ای در خانه دوران نقاهت دو تا سه هفته‌ای این بیماری ویروسی طی خواهد شد و بیمار دوباره سلامت خود را باز خواهد یافت البته ضروری است كه توصیه‌های لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری به سایر افراد در منزل به‌طور جدی رعایت شود.
آلودگی با ویروس كرونا در بیشتر مبتلایان نه‌تنها خطرناك نیست بلكه نیاز به بستری در بیمارستان نیز ندارد. به بیان دیگر با رعایت نكات ایمنی و تغذیه‌ای در خانه دوران نقاهت دو تا سه هفته‌ای این بیماری ویروسی طی خواهد شد و بیمار دوباره سلامت خود را باز خواهد یافت البته ضروری است كه توصیه‌های لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری به سایر افراد در منزل به‌طور جدی رعایت شود.
کد خبر: ۱۲۶۵۵۳۲

 پای صحبت‌های دكتر فریبا شیروانی، متخصص عفونی و فوق‌تخصص اطفال نشسته‌ایم تا مروری داشته باشیم بر نكاتی كه باید در دوران نقاهت كرونا در خانه رعایت شود.

انتقال ویروس كرونا از فرد به فرد و از طریق ترشحات تنفسی در هنگام عطسه و سرفه و تماس دست با سطوح آلوده رخ می‌دهد، ولی از طریق هوا منتقل نمی‌شود.

دكتر فریبا شیروانی با مروری بر علائم شایع كرونا می‌گوید: علائم این بیماری شامل ایجاد حالت بیماری یك تا 14 روز قبل از ایجاد علائم اصلی مانند تب، خستگی و سرفه خشك است. البته این بیماری فقط در موارد نادر بیماری ممكن است جدی و كشنده شود كه در چنین شرایطی علائم بیماران شامل اختلالات تنفسی و كم‌شدن فشار اكسیژن خون است.

درگیری با نوع شدید كرونا

انواع شدید بیماری معمولا در سنین بالا و در افرادی كه مشكل زمینه‌ای دارند مانند آسم و دیابت و
بیماری‌های قلبی و بدخیمی، ممكن است دیده شود.

این متخصص عفونی در این باره می‌افزاید: در بعضی از بیماران نیز علائم پوستی و گوارشی و كلیوی دیده می‌شود. فراموش نكنید كه بیماری در كودكان شدت كمتری دارد و به‌صورت سرماخوردگی خفیف است ولی در كودكانی كه مشكل زمینه‌ای دارند، ممكن است عوارض تنفسی شدید شود.

دوران بستری در خانه

همه بیماران لازم نیست در بیمارستان بستری شوند و می‌توان با توصیه‌های لازم آنها را در منزل درمان كرد. فقط این دسته از بیماران باید نكات ایمنی را رعایت كنند تا دیگر اعضای خانواده آلوده نشوند.

دكتر شیروانی موارد ضروری‌ای كه باید در چنین شرایطی رعایت شود را چنین بر می‌شمارد:
این افراد باید شست‌وشوی دست‌ها را به‌طور مرتب با یك محلول با پایه الكلی انجام دهند و در صورتی كه دست‌ها به‌طور واضح آلوده باشد از آب و صابون استفاده كنند.

فاصله بیمار از سایر افراد، حداقل باید یك متر باشد.

بیمار باید ماسك طبی را در حد امكان به‌طور مداوم استفاده كند.

وقتی تحمل طولانی ماسك مشكل می‌شود

اگر ماسك قابل تحمل نباشد باید روی بینی و دهان هنگام عطسه و سرفه با دستمال پوشیده شود و بعد از دفع ترشحات باید از یك دستمال استفاده كرد و آن را باید بلافاصله دور انداخت. این متخصص عفونی با بیان مطالب فوق می‌افزاید: بعد از تماس با ترشحات تنفسی، دست باید تمیز شود.

در مورد مصرف صحیح ماسك باید گفت نباید به ماسك دست زد و برداشت ماسك باید بدون تماس با سطح آن باشد. باید آن را بدون تماس با سطح آن برداشت. بعد از دور انداختن ماسك دست‌ها باید ضدعفونی شود. در صورت مرطوب‌‌شدن ماسك، باید آن را بلافاصله عوض كرد. ماسك‌های یك بار مصرف را نباید دوباره استفاده كرد. ماسك‌های پارچه‌ای در مواردی كه امكان استفاده از ماسك‌های طبی نیست می‌توانند استفاده شوند ولی مصرف آنها مورد سوال است.

غذاهای مناسب برای مقابله با كرونا

مصرف مواد غذایی مناسب در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی از جمله كرونا و نیز در دوران نقاهت بیماری، نقش مهمی در بهبود و عدم ابتلا دارد. اما به این معنی نیست كه اگر مواد غذایی به‌خصوصی را مصرف كردیم، در برابر ابتلا به كرونا كاملا ایمن شده‌ایم. همچنین سوء‌تغذیه احتمال ابتلا به بیماری شدید را بیشتر می‌كند.

دكتر شیروانی در این باره تاكید می‌كند: در هنگام غذا خوردن نباید از دست استفاده شود. گوشت بایستی كاملا پخته و مواد غذایی دیگر نیز كاملا شسته شود. در مصرف آجیل بهتر است از انواع بدون نمك استفاده شود. استفاده از منابع پروتئینی مانند مرغ، حبوبات، گوشت و تخم‌مرغ مهم است. مصرف چربی و نمك نیز باید به حداقل برسد و از مصرف سوسیس و كالباس و غذاهای چرب نیز باید به‌طور جدی پرهیز شود.

باورهای كرونایی كه نباید باور كنید

دكتر شیروانی با اشاره به دست به دست شدن توصیه‌ها و باورهای اشتباه و غیرعلمی به‌ویژه در فضای مجازی، این باورهای اشتباه را مرور می‌كند:

پشه نمی‌تواند باعث انتقال بیماری شود.

درست است كه كودكان كمتر مبتلا می‌شوند ولی آنها نیز از ابتلا به بیماری شدید مصون نیستند.

حمام گرم مانع ابتلای افراد به ویروس كرونا نمی‌شود.

اگر ده ثانیه هوا را در ریه نگه داریم و سرفه نكنیم، دلیل بر آن نمی‌شود كه مبتلا به كرونا نیستیم.

آنتی‌بیوتیك‌ها، مواد افیونی و الكل باعث از بین رفتن كرونا ویروس نمی‌شوند. توجه داشته باشید كه در صورت ایجاد علائم تنفسی در خود یا نزدیكانتان حتما به پزشك مراجعه كنید و بدانید كه در صورت رعایت نكات بهداشتی، حتی اگر به بیماری مبتلا شوید به دلیل ورود بار كمتر ویروس، ابتلای خفیف‌تری به بیماری كرونا خواهید داشت.

خوراكی‌های تقویت‌كننده سیستم ایمنی

مصرف كدوحلوایی، شلغم، لبو، جوانه گندم، ماش و شبدر را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مصرف انار، پرتقال، گریپ‌فروت، لیموشیرین، لیموترش، نارنگی و سیب نیز به تقویت سیستم ایمنی كمك می‌كند.

مصرف مایعات و به‌خصوص آب در بهبود كرونا بسیار مهم است و در بزرگسالان روزانه شش تا هشت لیوان باید مصرف شود. مصرف سوپ و آش همراه با آبلیموی تازه و مایعات گرم نیز كمك‌كننده است.

در مورد اثر ضدكرونایی مصرف سیر و زنجبیل بسیار توصیه شده است، اما مصرف متعادل آنها پیشنهاد می‌شود.

پونه شیرازی - سلامت / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها