‌با تکمیل خط‌آهن خواف-هرات که قرار است در نیمه اول امسال افتتاح شود، راه‌آهن افغانستان به شبکه ریلی ایران وصل می‌شود و در گام بعد با تکمیل خط‌آهن چابهار-زاهدان-یونسی، افغانستان از طریق خط‌آهن ایران به کشورهای CIS و بندر چابهار متصل خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۶۵۱۶۴

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، سعید مؤذنی گفت : تکمیل و توسعه محورهای ترانزیتی شرق کشور یکی از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است، بندر اقیانوسی چابهار در جنوب شرق کشور، ظرفیت بالایی از نظر جذب بارهای دریایی دنیا و رشد و توسعه بندری در کشور دارد و در همین راستا، اتصال این بندر استراتژیک به شبکه ریلی در قالب برنامه توسعه محور شرق در دستور کار قرار گرفت.

بدین ترتیب خط‌آهن چابهار ــ زاهدان ــ یونسی به طول 1350 کیلومتر تعریف شد؛ این خط ریلی در دو قطعه چابهار به زاهدان به طول حدود 720 کیلومتر و زاهدان-بیرجند-یونسی به طول حدود 760 کیلومتر ساخته می‌شود.

خط‌آهن چابهار-زاهدان، چابهار را به زاهدان و مرز میلک‌ در همسایگی افغانستان متصل می‌کند و خط‌آهن زاهدان-بیرجند-یونسی و سپس سرخس، چابهار را به آسیای میانه و کشورهای مشترک المنافع CIS متصل می‌کند.

هم‌اکنون خط‌آهن چابهار-زاهدان در کل حدود ‌43 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در 53 درصد مسیر زیرسازی نیز انجام شده است.

مقام معظم رهبری در راستای تسریع ساخت خط‌آهن چابهار-زاهدان، مبلغ 300 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی، به این مسیر ریلی ‌‌اختصاص ‌دادند که ‌طبق گفته معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها به خبرنگار فارس، تاکنون یک سوم مصوبه 300 میلیون یورویی رهبری درباره خط آهن چابهار اختصاص یافته است.

همچنین به گفته عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها؛ در این خط‌آهن تاکنون 30 میلیون یورو از مصوبه مقام معظم رهبری دریافت و مصرف شده است، همچنین برای 70 میلیون یوروی دیگر از این مصوبه، کارسازی‌ها انجام شد‌ تا وجه آن ‌دریافت شود و بدین ترتیب یک سوم کل مصوبه مقام معظم رهبری اختصاص یافته است. 

بنابراین گزارش خط‌آهن چابهار-زاهدان ‌توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا در حال ساخت است و طبق اظهار نظر مسؤولان وزارت راه و شهرسازی در سال 1400 تکمیل خواهد شد.

 رشد ترانزیت ریلی با تکمیل خط‌آهن خواف-هرات

‌از سوی دیگر خط‌آهن خواف-هرات تکمیل کننده حلقه مفقوده ترانزیت شرق کشور است، 

کشور افغانستان به عنوان یک کشور محصور در خشکی (land Luck) نیاز مبرم به دسترسی به آبهای آزاد دارد و در این راستا اتصال ریلی به شبکه راه‌آهن ایران برای افغانستان اثرات اقتصادی بسیار مطلوبی خواهد داشت؛ در حال حاضر اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران فقط از طریق راه‌آهن خواف-هرات است. 

به گزارش فارس، از آن منظر که کشور افغانستان محدود در خشکی است، در واقع یکی از اهداف ساخت این خط ریلی، اتصال ‌افغانستان ‌به آب‌های آزاد از طریق راه‌‌آهن ایران است.

از سوی دیگر خط‌آهن چابهار-زاهدان هم در حال تکمیل است و با تکمیل خط ریلی خواف-هرات و رفع حلقه مفقوده راه‌آهن شرق کشور، اتصال ریلی افغانستان از این طریق به آبهای آزاد محقق می‌شود، ضمن آنکه‌ خط‌آهن خواف-هرات از منظر ترانزیت ریلی برای کشور ما مزیت زیادی ایجاد می‌کند؛ با تکمیل خط‌آهن خواف-هرات، حمل و نقل ترانزیتی کالا بین ایران و افغانستان و در گام بعد کشورهای شرق آسیا رشد می‌کند‌.

تکمیل خط‌آهن خواف-هرات در نیمه اول امسال

در راستای آگاهی از جزئیات تکمیل خط آهن خواف - هرات، موضوع را از معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دنبال کردیم.

عباس خطیبی در این‌باره ‌می‌گوید:‌ یکی از سیاست‌های اصلی و مهم وزارت راه و شهرسازی در ساخت و توسعه خطوط ریلی، اتصال شبکه ریلی کشور به خطوط ریلی کشورهای همسایه است همسایگان است.‌

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با اشاره به رشد مناسب راه‌آهن خواف-هرات، ادامه داد: این پروژه ریلی دو بخش «درون مرزی» و «برون‌مرزی» دارد که طول خط‌آهن درون‌مرزی (خواف تا شمتیغ) 77 کیلومتر و طول بخش برون‌مرزی در خاک افغانستان (شمتیغ تا هرات) 62 کیلومتر است.

وی اظهار داشت: این پروژه 91 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات اجرایی در آن به خوبی پیش می‌رود.

خطیبی می‌گوید: برنامه داریم در نیمه اول امسال این پروژه ریلی را به پایان برسانیم و بهره‌برداری کنیم؛ قطعا ‌پروژه خط‌آهن خواف-هرات از اولین پروژه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در حوزه ریلی خواهد بود که امسال افتتاح می‌شود.

مشخصات فنی راه‌آهن خواف-هرات

بنابر این گزارش راه آهن خواف-هرا‌ت 139 کیلومتر طول دارد، در خاک ایران از راه‌آهن سنگان-تربت حیدریه در نزدیکی ایستگاه خواف شروع می‌شود و مسیر به سمت جنوب شرق ادامه دارد که و در مسیر ‌‌خود به صورت زیرگذر ابتدا جاده تایباد-خواف (در کیلومتر 12) و سپس جاده معدن سنگان (در کیلومتر 21) را‌ قطع می‌کند، این خط ریلی‌ سپس از ارتفاعات خواجه انجیر (در کیلومتر 38 تا 42)‌ می‌گذرد سپس از کیلومتر 55 مسیر خط‌آهن در مجاورت نوار مرزی قرار می‌گیرد و این خط ریلی در نهایت در‌ کیلومتر 77 به مرز شمتیغ می‌رسد.

‌ در طول مسیر این خط ریلی در خاک ایران (که تکمیل شده است)، به ترتیب ایستگاه‌های ‌سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ قرار دارد.

ادامه این خط ریلی از مرز شمتیغ تا هرات‌ در خاک افغانستان، 62 کیلومتر طول دارد‌

‌راه‌آهـن خواف-هرات به صورت یک‌خطه ساخته شده است و سرعت سیر در آن برای ‌قطارهای مسافری 160 کیلومتر بر ساعت و برای قطارهای باری 120 کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده است.

«بندر چابهار»، «راه‌آهن چابهار-یونسی» و «خط‌آهن خواف-هرات» اضلاع مثلث توسعه‌ شرق

‌ مثلث «توسعه بندر چابهار»، «تکمیل خط‌آهن چابهار-زاهدان-یونسی» و همچنین «تکمیل خط‌آهن خواف-هرات» نوید بخش توسعه ترانزیت و رشد اقتصادی شرق ‌کشور و همچنین منطقه ‌و نماد کامل اقتصاد مقاومتی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها