پس از روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب مجموعه‌ای از نیروهای انقلاب گروه‌هایی را با هدف حفاظت از نظام اسلامی شکل دادند و در نهایت در دوم اردیبهشت ماه با تجمیع این گروه‌ها، سپاه پاسداران تاسیس شد. در حقیقت افرادی سپاه را تشکیل دادند که از جنس مردم و از جوانان پیشتاز انقلاب برای پاسداری از انقلاب بودند.
کد خبر: ۱۲۶۴۵۱۰

در همان ابتدای انقلاب، دشمنان مصمم به شکست نظام جمهوری اسلامی بودند اما سپاه توانست توطئه‌های دشمن برای ایجاد ناامنی و همچنین تجزیه برخی مناطق کشور از جمله خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان و ... را خنثی کند.

نقش سپاه و درخشندگی این نهاد انقلابی در ماه‌های اول پیروزی انقلاب رقم خورد. همچنین سپاه در هشت سال جنگ تحمیلی کارنامه درخشانی از خود‌به‌جای گذاشت. کسانی که این جنگ را طراحی کردند اطمینان به شکست ایران داشتند اما در این جنگ سپاه به کمک ارتش و نیروهای مردمی رفت یک‌وجب از خاک کشورمان کم نشد.

همچنین در همان دهه اول انقلاب، سپاه در کنار دفاع مقدس ماموریت‌هایی در جهت خنثی‌سازی توطئه‌ها از جمله ترورها، بمب‌گذاری‌ها، ناامن‌سازی پروازها و... داشت که در آنها موفق شد.

پس از جنگ نیز سازندگی کشور و البته توطئه‌های دشمنان در قالب‌های دیگری از جمله جنگ اقتصادی استمرار یافت اما سپاه به میدان آمد و ظرفیت‌های خود را برای کمک به دولت‌ها فعال کرد به‌گونه‌ای که امروز دشمنان متوجه شده‌اند در جنگ اقتصادی شکست خورده‌اند.

همچنین مجموعه‌های متعلق به سپاه در کنار دیگر مراکز علمی کشور نقش بالایی در پیشرفت‌های علمی داشته‌است و در خنثی‌سازی جنگ‌های نرم و فتنه‌ها از جمله فتنه ۸۸ نیز نقش سپاه را می‌توانیم نقشی برجسته ببینیم.

در سال‌های اخیر نیز شاهد جنگ‌های نیابتی در منطقه از جمله در سوریه، عراق و افغانستان هستیم و دشمنان با راه‌اندازی گروه‌های تروریستی به دنبال ایجاد زمینه برای تکرار این اقدامات تروریستی در کشورمان بودند؛ اما سپاه با تقویت مقاومت در منطقه جبهه‌ا‌ی قوی را شکل داده و توطئه‌های آنها را در منطقه خنثی و از امنیت کشور پاسداری کرده‌است.

سپاه همچنین روز به روز بر توان دفاعی کشور افزود که نمونه آن اقتدار موشکی کشورمان است و می‌بینیم چگونه ایران به مرزهای برخورداری از قدرت بازدارندگی دفاعی و نظامی رسیده‌است و وقتی سردار سلیمانی به شهادت رسید سپاه پاسداران در واکنش به این اقدام آمریکا، پایگاه راهبردی آمریکا در عین‌الاسد را به عنوان دفاع مشروع مورد تهاجم قرارداد.

در کنار همه این اقدامات سپاه در مقابله با توطئه‌ها، باید به نقش این نهاد انقلابی در سازندگی و خدمت به مردم اشاره کنیم به گونه‌ای که سپاه در کنار پاسداری از انقلاب در همه حوادث طبیعی از جمله سیل، زلزله و مورد اخیر یعنی بیماری کرونا نیز در کنار مردم بوده‌است که در این ارتباط مردم سپاه را در جای‌جای کشور و در کنار خود می‌بینند؛ چراکه سپاه از ملت و برای مردم است.

امروزه سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرارگرفته و دلیلش این است که دشمنان اصلی ملت ما تجلی نیروهای ملت را در سپاه می‌بینند و چون دشمنان به دنبال غلبه بر ملت ما هستند، می‌خواهند این نیروی متراکم ملی در نهاد انقلابی سپاه را به شکل‌های مختلف تخریب کنند. البته در این زمینه نیز ناموفق خواهندبود زیرا ملت ایران ملتی هوشمند و قدرتمند است.

باید این مطلب را به دشمنان تفهیم کنیم که ملت ایران شکست‌ناپذیر است و شکست‌ناپذیری سپاه نیز به دلیل شکست‌ناپذیری ملت بصیر ماست. اگر سپاه در چنین جایگاهی قرار دارد به این دلیل است که تحت امر ولایت است و هر آنچه دارد محصول فرمانبری مطلق از ولایت است.

سردار یدالله جوانی - معاون سیاسی سپاه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها