تکواندو بدون شک از پرافتخارترین و موفق ترین رشته های ورزشی در ایران است که با کسب مدال های رنگارنگ آسیایی ، جهانی و المپیک افتخارات زیادی را به جامعه پرطرفدار تکواندو و ورزش کشورمان تقدیم کرده است.
کد خبر: ۱۲۵۵۳۳

اوج درخشش تکواندوکاران ایران را باید مسابقات المپیک 2004 آتن دانست که دو نماینده پرافتخار تکواندو کشورمان یعنی هادی ساعی و یوسف کرمی 2 نشان طلا و برنز به دست آوردند تا کلکسیون افتخارات فدراسیون تکواندو تکمیل شود. پانزدهمین دوره بازیهای آسیایی دوحه ، میدان دیگری برای اثبات شایستگی ها و درخشش ملی پوشان تکواندو ایران بود تا با کسب مدال های ارزشمند ، کاروان ورزشی کشورمان صاحب مدال های زرین و همچنین جایگاه مطلوب در میان چهره های آسیایی شود. در میان تکواندوکاران پرافتخار کشورمان یوسف کرمی و مهدی بی باک ، درخشش فوق العاده ای داشتند و با کسب 2 مدال طلا و نقره ، بار دیگر شایستگی و اقتدار خود را به تکواندوکاران قاره کهن اثبات کردند ، هر چند که مدال طلا حق مسلم بی باک بود و همه ایرانیان ، مهدی را هم مرد طلایی تکواندوی ایران می دانند. به همین دلیل از بی باک و کرمی و همچنین سیدمحمد پولادگر ، رئیس فدراسیون تکواندو که موفقیت های سالیان اخیر تکواندو کشورمان در عرصه های بین المللی نتیجه مدیریت کارآمد وی است ، دعوت کردیم تا با حضور در روزنامه جام جم ، پاسخگوی پرسشهای ما باشند.

ابتدا از سوابق ورزشی خود بگویید.
پولادگر:
تکواندو را از سال 56 و خدمت شهید قورچانی که در عملیات فتح المبین به شهادت رسید ، شروع کردم. دان 7 تکواندو را دارم و مربی درجه یک و داور بین المللی نیز هستم و نزدیک به 14 سال است که سابقه مربیگری در اصفهان و قم دارم. در سال 62 ورزش تکواندو را در قم راه اندازی کردم و در همین سال مسوول هیات تکواندو استان مرکزی و قم بودم. از سال 63 نیز با فدراسیون در کمیته های فنی ، آزمون ، آموزش و مربیان فعالیت داشتم. از سال 73 تا 79 نایب رئیس فدراسیون بودم و از سال 79 نیز ریاست فدراسیون تکواندو را به عهده دارم. ضمن این که در سالهای 73 تا 75 عضو کمیته قانونگذاری فدراسیون جهانی تکواندو بودم و از سال 75 تاکنون نیز عضو شورای اجرایی اتحادیه تکواندو آسیا هستم. در سال 2005 و به مدت 4 سال به عضویت شورای اجرایی فدراسیون جهانی انتخاب شدم و از دو سال گذشته نیز به عنوان عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک ایران فعالیت می کنم.
بی باک: متولد سال 1357 در تهران هستم. تکواندو را از سال 68 شروع کردم. از سال 75 به عضویت تیم ملی درآمدم و در همان سال مدال طلای جام جهانی مصر را به دست آوردم. مهمترین مدال های من شامل مدال نقره جام جهانی 98 آلمان ، مدال طلای ارتشهای جهان در سال 97 در ایتالیا ، نقره جام جهانی 97 هنگ کنگ ، طلای جام جهانی سال 2000 در فرانسه ، طلای بازیهای آسیایی 98 تایلند ، برنز جام جهانی 2001 ویتنام ، طلا و نقره دانشجویان جهان در سال 2006 اسپانیا و 2004 یونان ، طلای جام جهانی 2006 تایلند و مدال نقره بازیهای آسیایی 2006 دوحه قطر هستند.
کرمی: سال 1362 در شهرستان میانه متولد شدم و تکواندو را از سال 71 شروع کردم و از سال 77 به عضویت تیم ملی درآمدم. مهمترین مدال هایی که تاکنون کسب کرده ام ، طلای نوجوانان جهان در سال 2000 در ایرلند ، طلای آسیا و اقیانوسیه 2002 اردن ، طلای جام جهانی 2002 ژاپن ، طلای ارتشهای جهان درسال 2003 در کرواسی ، مدال طلای ستارگان جهان در 2003 کره ، طلای المپیک پلیسهای جهان 2003 اسپانیا ، طلای قهرمانی جهان 2003 آلمان ، برنز المپیک 2004 آتن ، برنز جهانی اسپانیا در سال 2005و طلای بازیهای آسیایی 2006 دوحه را شامل می شود.

چرا از میان رشته های ورزشی ، تکواندو را انتخاب کردید؛
بی باک:
به ورزشهای رزمی علاقه بسیار زیادی داشتم و از همان ابتدا ورزش را به طور هدفدار شروع کردم و می خواستم قهرمان جهان شوم. در این میان تلاش همه مربیانم بویژه علی اکبر سلطانی کمک زیادی به من کرد تا به تیم ملی راه پیدا کنم. ضمن این که زحمات پدر و مادرم در زمان آغاز فعالیتم در تکواندو و همچنین تلاشهای همه مربیان تیم ملی و فدراسیون تکواندو در موفقیت های من نقش زیادی داشتند.
کرمی: من به صورت اتفاقی و به دلیل سرگرمی وارد ورزش تکواندو شدم. اولین مربی ام حسین اکرمی از مربیان شهر میانه بود ؛ البته در ابتدا با مخالفت های خانواده ام روبه رو شدم ، اما بعدها با حمایت آنها و همه مربیان و مسوولان فدراسیون و تیم ملی به موفقیت رسیدم.

شما به عنوان رئیس فدراسیون تکواندو چه عواملی را در موفقیت تکواندو ایران دخیل می دانید؛
پولادگر:
باید علت رشد روزافزون رشته های رزمی پس از انقلاب را بررسی کرد. بویژه رشته تکواندو که تقریبا همه افتخارات آن پس از انقلاب اسلامی به دست آمده است در حالی که در بسیاری از رشته ها پسرفت هم داشته ایم. به نظر من علاقه نوجوانان و جوانان به ورزشهای رزمی و البته ویژگی های این رشته ها که توانمندی های مردم برای دفاع از آرمان ها و اصول اعتقادی را افزایش می دهد ، علت اصلی موفقیت رشته های رزمی بویژه تکواندو به شمار می رود. در این خصوص ، 8 سال دفاع مقدس و پاسداری از اصول و آرمان های نظام جمهوری اسلامی سرلوحه برنامه های هر ایرانی قرار گرفت و رشته های رزمی این توانمندی را ایجاد کردند. درباره رشته تکواندو هم باید گفت که در این 10 سال اخیر به اندازه همه دوران های گذشته در این رشته موفق بوده ایم که علت آن ثبات در مدیریت است که اجازه برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدت را به مدیران این فدراسیون داده است ، همچنین برنامه ریزی صحیح و تدوین هدف مشخص باعث ارتقاء تکواندو ایران به جایگاه های رفیع شد که البته به صورت اتفاقی هم نبود ؛ چرا که حفظ این جایگاه آن هم به مدت 10 سال ، تنها نتیجه کار اصولی و هدفمند و پشتوانه سازی بوده است.

این که گفته می شود کره جنوبی در مسابقات آسیایی دوحه با تیم غیراصلی خود شرکت کرده بود ، تا چه اندازه درست است؛
پولادگر:
چندی پیش در برنامه ای تلویزیونی یکی از گزارشگران در دیدار نصرآزادانی با حریف کره ای در مسابقات دوحه ورزشکار اهل کره را حریفی جوان و ناشناخته معرفی کرد در حالی که این تکواندوکار در مسابقات المپیک آتن در یک بازی میلی متری مغلوب هادی ساعی شد و در مسابقه رده بندی مدال برنز را کسب کرد. در بازیهای آسیایی بیشتر نفرات تیم کره مطرح و شناخته شده بودند ؛ چرا که کره به عنوان یک تیم مدعی در تکواندو جهان ، هیچگاه یک تیم ناشناس و بدون تجربه را روانه مسابقات مهم بین المللی نمی کند. جالب است بدانید کاروان ورزشی کره جنوبی در مسابقات آسیایی دوحه در 32 رشته شرکت کرد و در حالی به عنوان نایب قهرمانی این بازیها رسید که بیشترین مدالهای خود را در رشته تکواندو کسب کرده بود.

به بحث ناداوری در مسابقات آسیایی دوحه می رسیم. پرسش ما این است که باید چه کار کرد تا مساله ناداوری دیگر برای تکواندوی ایران مشکل ساز نشود؛
پولادگر:
واقعیت این است که ناداوری مساله جدیدی در تکواندو نیست و سالهاست ما در مسابقات مختلف این مشکل را گوشزد کرده ایم. در دوحه همه ناداوری ها را دیدند و از این نظر خوشحالم که حرف ما ثابت شد و در واقع سالهای سال است ما از دهان آتش مدال گرفته ایم. درباره مبارزه با مشکل ناداوری هم اقدامات مقطعی و هم فعالیت های درازمدت موثر است. مثلا در مسابقات آسیایی دوحه و پس از ناداوری علیه بی باک ، تهدید به کناره گیری از بازیها کردیم که نتیجه این حرکت ما مثبت بود ؛ چرا که پس از این اعترض و عکس العمل ما شرایط داوری بهتر شد. درباره اقدامات کلان درخصوص حل مشکل ناداوری هم باید گفت که خوشبختانه دکتر چو ، در فدراسیون جهانی تکواندو در حال ایجاد اصلاحات است و این اصلاحات را در مسابقات جهانی شاهد بودیم. در جام جهانی تایلند هم مشکلی از نظر داوری نداشتیم ؛ اما متاسفانه اتحادیه تکواندوی آسیا در این گونه فعالیت ها از فدراسیون جهانی عقب تر است ؛ البته قرار است در رقابت های جهانی چین از هوگوهای رایانه ای استفاده شود که نسبت به کوچکترین ضربات ورزشکاران حساس است. در سیستم جدید داوری برای هر مسابقه یک ترکیب جدید از داوران انتخاب می شود و این حرکتی است که همه کشورها از جمله ایران از آن حمایت می کنند. از سوی دیگر برای مقابله با ناداوری باید همه کشورها متحد و یکصدا شوند. مثلا درباره حجاب زنان ایران قانونی وجود داشت که اجازه استفاده از پوشش اسلامی را به زنان مسلمان نمی داد ؛ اما کشورهای اسلامی پیش از انتخاب فدراسیون جهانی تکواندو به دکتر چو اعلام کردند که اگر نیاز به حمایت کشورهای اسلامی در این انتخابات دارد. باید با مساله پوشش اسلامی زنان کشورهای مسلمان موافقت شود که با اتحاد همه کشورهای اسلامی این کار به نتیجه رسید.

نا داوری در دیدار فینال شما با حریف قطری چه بازتابی در دهکده بازیها داشت؛
بی باک:
این مشکل بازتاب بدی در دهکده بازیها داشت و مسوولان برگزاری مسابقات و حتی خود هم تیمی های این ورزشکار قطری از این مساله ناراضی بودند ؛ البته من از این تکواندو کار ناراحت نیستم ، اما باید قطری ها بدانند که این مدال ارزش طلا را برای قطر نداشت و همه مطبوعات قطری هم این نا داوری را محکوم کردند.

بازتاب قهرمانی تو در مطبوعات و مسابقات آسیایی دوحه چه بود؛
کرمی:
من به دلیل یک سال عدم موفقیت در مسابقات بین المللی ، فشار زیادی را تحمل کرده بودم که در این میان مطبوعات انتقادات زیادی از من کردند. برای کسب مدال طلا در بازیهای آسیایی دوحه با تلاش و برنامه ریزی فراوان موفق به کسب نشان طلا شدم. ضمن این که این مدال بازتاب خاصی در دهکده بازیها نداشت ؛ چرا که هر روز چند مدال طلا از سوی ورزشکاران کشورهای مختلف کسب می شد.

آیا قبول دارید که ورزشهای رزمی به همراه کشتی ، نجات دهنده کاروان ورزشی ایران در مسابقات آسیایی دوحه بودند؛
پولادگر:
ابتدا باید بگویم که در دوحه کسی کم کاری نکرد و همه تلاش خود را انجام دادند که این تلاشها قابل تقدیر است. اما باید این واقعیت را هم پذیرفت که ورزشکاران رزمی ایران در کلاس جهانی قرار دارند و بر این اساس باید مسوولان ورزش کشور بیش از پیش از مدال آوران و روزشکاران رزمی حمایت کنند.
بی باک: ورزشهای رزمی نسبت به ورزشهای گروهی موفق تر بودند ؛ البته همه رشته ها تلاش کردند و نباید از رشته هایی که همواره نیاز به حمایت و رسیدگی بیشتر دارند ، توقع داشت ، با این حال در همه مسابقات آسیایی ورزشهای رزمی بیشترین مدالها را برای کشور کسب کرده اند ، بنابراین مسوولان باید نگاه ویژه ای به رشته های رزمی داشته باشند.
کرمی: همه ورزشکاران ایرانی دربازیهای آسیایی تلاش زیادی کردند و برای کسب مدال آمده بودند. کسانی که مدال گرفتند ، نتیجه زحمات خود را دیدند ؛ اما کسانی که موفق به کسب مدال نشدند به این معنا نیست که شایستگی کسب مدال را نداشتند. درباره عملکرد تیمهای رزمی هم باید بگویم که کارنامه تیمهای رزمی باید مورد توجه مسوولان ورزش کشور در حمایت از مدال آوران رزمی قرار گیرد.

به عنوان رئیس فدراسیون تکواندو ارزیابی شما از عملکرد تکواندوکاران کشورمان در بازیهای آسیایی دوحه بویژه هادی ساعی چیست؛
پولادگر:
همه اعضای تیم به غیر از بی باک که آن هم در شرایط عجیب موفق به کسب مدال طلا نشده به حریفان کره جنوبی باختند و این نشان دهنده جایگاه والای تکواندوی ایران در سطح آسیاست. در رابطه با ساعی هم باید گفت که چند عامل باعث موفق نشدن وی در مسابقات آسیایی شد. ابتدا مشغولیت های ذهنی وی به دلیل انتخابات شورای شهر و مسائلی مانند ممنوع التصویر شدن و دوم این که وی در بازی نخست خود باحریف اردنی از ناحیه دست و پا دچار مصدومیت شد. ضمن این که وی اگر دچار فینال زودرس نمی شد ، با مدال طلا به کشور بازمی گشت. در مجموع مدال برنز از شایستگی های ساعی کم نمی کند و این ورزشکار پرافتخار به هر حال بدون مدال به کشور بازنگشت.

با توجه به حضور ساعی در شورای شهر تهران ، آیا وی قصد خداحافظی از تیم ملی را دارد و اساسا سیاست فدراسیون تکواندو در این خصوص چیست؛
پولادگر:
هر ورزشکار باید درباره آینده خود تصمیم بگیرد ؛ البته ساعی اعلام کرده تا المپیک پکن درتیم ملی حضور خواهد داشت. از نظر فدراسیون ، هر ورزشکاری که نظر مربیان را جلب کند ، می تواند در ترکیب تیم ملی قرار بگیرد. این اصل در باره ساعی و دیگر ملی پوشان وجود دارد و به همین دلیل شایسته سالاری مهمترین اصل در فدراسیون تکواندو است.

درباره پاداش های در نظر گرفته شده از سوی سازمان تربیت بدنی چه نظری دارید؛
پولادگر:
از جزییات و زمان پرداخت این پاداش ها اطلاعی ندارم ؛ اما فدراسیون تکواندو به وعده های خود در قبال مدال آوران عمل کرد. اعتقاد دارم اگر پاداش ها بلافاصله پس از پایان هر مسابقه به مدال آوران پرداخت شود ، هم خستگی ورزشکاران از بین می رود و هم انگیزه آنها زیاد می شود در حالی که به طور معمول مدتهای طولانی می گذرد تا پاداش مسابقات گذشته به ورزشکاران اهدا شود که این مساله چندان خوشایند نیست.
بی باک: اگر ورزش را به صورت یک شغل نگاه کنند و جوانان بدانند در صورت ورزش کردن از نظر مسائل مالی مشکلی پیدا نخواهند کرد. این مساله در جذب جوانان به ورزش نقش بسزایی خواهد داشت. خود من پس از مسابقات دوحه دیدم که بسیاری از جوانان برای حل مشکلات مالی خود انگیزه زیادی برای پرداختن به ورزش پیدا کرده اند ؛ البته اگر این جوایز را بلافاصله پس از مسابقات پرداخت کنند ، منافع بیشتری برای ما خواهد داشت.

مسابقات آسیایی دوحه


پولادگر: ما به همه اهداف خود در این بازیها دست یافتیم و پیش بینی ما رشد 100 درصدی بود که از نظر مدال به این مهم رسیدیم. در واقع هدفی که مدنظر مربیان و ملی پوشان بود ، به دست آمد و ایده آل هم بود ، اما برخی مسائل و اتفاقات دراختیار ما نبود. در مجموع عملکرد تیم تکواندو در بازیهای آسیایی دوحه راضی کننده بود و در 2 بخش زنان و مردان به اهداف خود دست یافتیم.
بی باک: یکی از رشته های موفق کاروان ورزشی ایران در مسابقات آسیایی دوحه تکواندو بود که عملکرد 100 درصدی مدال در بخش مردان را داشت. در قسمت زنان هم 2 مدال کاروان ورزشی ایران در این رشته به دست آمد. من هم در دور اول ، نماینده ازبکستان در دور دوم حریف سوری در دور سوم ورزشکار چین تایپه که قهرمان جهان بود را شکست دادم و به فینال رسیدم. در فینال هم اتفاقاتی افتاد که البته به اندازه کافی به آن پرداخته شده است. به این ترتیب در مسابقات آسیایی از کسب سومین مدال طلای بین المللی خود در سال 85 بازماندم.
کرمی: پس از المپیک آتن برای دومین مرتبه بود که در مسابقاتی که کاروان ورزشی ایران حضور داشت رشد 100 درصدی مدال داشتیم و براساس یک برنامه ریزی صحیح ، بهترین نتایج را گرفتیم. من در بازی اول حریف اندونزی در دیدار دوم نماینده چین در مسابقه سوم تکواندوکار قزاقستان و در بازی فینال حریف کره ای را شکست و دادم و مدال طلا گرفتم


کرمی: مسوولان ورزش به هر حال باید مزد تلاشهای ما را بدهند. به نظرم اگر این پاداش ها را زودتر پرداخت کنند برای حل مشکلات مالی خود بهتر می توانیم برنامه ریزی کنیم در حالی که ما حتی نمی دانیم این پاداش ها را چه زمانی پرداخت خواهند کرد.

تا چندی دیگر مراسم انتخاب برترین های ورزش در سال 85 برگزار خواهد شد مدال آوران و همچنین فدراسیون تکواندو چقدر برای کسب برترین ورزشکار و فدراسیون سال شانس دارند؛
پولادگر:
انتظار ما این است که وقتی تصمیمی گرفته می شود ، برمبنای ملاکها و پارامترهای مشخص باشد. اگر چنین شود ، دیگر اعتراضی در کار نخواهد بود. برای انتخاب برترین های ورزش باید فاکتورهای مورد نظر را به صورت شفاف و رسمی اعلام کنند تا کسی مجبور به اعتراض نشود. ما ضمن تشکر از سازمان صدا و سیما این انتظار را دایم که وقتی برترین های ورزش انتخاب شدند ، دلایل این انتخاب نیز اعلام شود. در حالی که در مراسم انتخاب برترین های سال ورزش بویژه در 2 سال گذشته ، اعتراضات زیادی در میان ورزشکاران مشاهده شد وحتی برخی از قهرمانان جهان جزو 10 ورزشکار برتر نیز قرار نداشتند. در مجموع فکر می کنم هم ورزشکاران و هم فدراسیون تکواندو ، جزو برترین های سال قرار بگیرند.
بی باک: من هم معقتدم باید فاکتورها را اعلام کنند و همه ورزشکاران جایگاه خود را در این مراسم بدانند. اما متاسفانه در چند سال گذشته همه از پیش می دانستند قهرمان قهرمانان چه کسی است. به همین دلیل رقابت و انگیزه کاهش یافته بود. خود من 3 مدال طلا و نقره در مسابقات جام جهانی و دانشجویان جهان و بازیهای آسیایی دوحه کسب کرده ام ؛ اما جایگاه خود را در مراسم اتنخاب برترین های ورزش نمی دانم. ضمن این که امید ندارم آیا می توانم حتی در میان 10 ورزشکار برتر نیز قرار بگیرم یا نه و این به دلیل وجود شک و شبهه در میان ورزشکاران است.
کرمی: باید نموداری را ترسیم و تعدادی مشخص را اعلام کنند تا از این میان بهترین های ورزش انتخاب شوند. ضمن این که مدالها را مدنظر قرار دهندتا مردم وکارشناسان با توجه به آمار موجود برترین ها را انتخاب کنند ؛ اما در بسیاری از موارد سلیقه ای رفتار می شود که تصینیع حق ورزشکاران را در پی دارد. بسیاری از مواقع یک ورزشکار شایسته کسب عنوان قهرمان قهرمانان بوده ، ولی حتی در میان ورزشکاران برتر استان خود نیز انتخاب نمی شوند.

فدراسیون تکواندو اکنون به چه جایگاهی در میان مردم دست یافته است؛
پولادگر:
تکواندو رشته ای پرطرفدار در ایران است و از معدود رشته هایی است که ویژگی های زیادی دارد. تکواندو در همه نقاط کشور و حتی روستاها به فعالیت خود ادامه می دهد ، ضمن این که این امتیاز را هم دارد که همه رده های سنی به این ورزش بپردازند. از سوی دیگر بانوان کشورمان می توانند در این رشته فعالیت کنند و با حفظ پوشش اسلامی در عرصه قهرمانی حضور یابند. همین ویژگی ها باعث شده تا ما امروز شاهد حضور تیمهای استانی در همه رده های سنی و در مسابقات مختلف کشور باشیم و این نشان دهنده حضور فعال در سراسر ایران است.
بی باک: در 10 سال گذشته تکواندو پیشرفت بسیار زیادی در میان مقاطع سنی و تیمهای ملی داشته است. زمانی انتقاد می کردند که تکواندو پشتوانه ندارد ؛ اما حالا در لیگ شرایطی است که حتی قهرمانان نیز در حاشیه امنیت قرار ندارند. یکی از عوامل موفقیت تکواندو ، برگزاری لیگ به صورت منظم است که هم باعث آمادگی پیاپی ورزشکاران می شود و هم پشتوانه خوبی برای تشکیل چند تیم ملی قدرتمند است.
کرمی: تکواندو از موفق ترین رشته های ورزشی و فدراسیون تکواندو از موفق ترین فدراسیون ها در ایران است. در تاریخ ورزش ایران سابقه نداشته است که رشته ای در طی 10 سال نایب قهرمانی آسیا و جهان را حفظ کرده باشد. در حالی که تکواندو هم تعداد مدالهای خود را افزایش می دهد و هم جایگاه خود را حفظ می کند. اکنون هم تکواندو ، بهترین شرایط خود را می گذراند و هر سال بهتر هم می شود.

یکی از موفق ترین رشته های ورزشی در ایران به طور قطع مشکلاتی هم دارد. مشکلات تکواندو کشور را در چه زمینه هایی می بینید؛
پولادگر:
مهمترین مشکلات ما ، نداشتن امکانات سخت افزاری است و این که بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که همه استعدادها در سراسر کشور شناسایی و شکوفا شوند. به نظر من یکی از ابزارهای لازم برای کسب عنوان سوم بازیهای آسیایی سال 2010 ایجاد امکانات سخت افزاری است که بر این اساس دولت باید توجه ویژه ای به ورزش داشته باشد. اگر ورزش را ابزاری برای اتحاد و وفاق ملی و شادابی جامعه و همچنین جلوگیری از معضلات اجتماعی بدانیم ، باید در ورزش سرمایه گذاری انجام شود. در این خصوص هم دولت و هم بخش خصوصی باید در ورزش سرمایه گذاری کنند که البته باید به این نکته نیز توجه داشت که در حقیقت یکی از عوامل موفقیت تکواندو ، نقش و حضور باشگاه های دولتی و غیردولتی در این رشته است.
بی باک: به نظر من مشکلات مالی ، اصلی ترین مشکل ورزشکاران تکواندو است ، ضمن این که نگرانی بابت آینده و همچنین استفاده نکردن از تجربیات قهرمانان نیز ازجمله معضلات تکواندو به حساب می آید. یعنی ورزشکاران ما زود به فراموشی سپرده می شوند. در حالی که باید در همه تیمهای نوجوانان و جوانان از تجربیات قهرمانان ملی استفاده شود.
کرمی: همان طور که مسوولان از فدراسیون تکواندو انتظار مدال و قهرمانی را دارند ، باید امکانات لازم را برای این رشته نیز فراهم کنند. فدراسیون این امکانات را ندارد که مثلا تمامی استعدادها را از سراسر کشور شناسایی کند. باید این استعدادیابی از شهرستان ها آغاز شود و این مساله مستلزم داشتن امکانات است.

برگزاری لیگ در موفقیت های تکواندو چه نقشی داشته است؛
پولادگر:
ما تنها فدراسیون تکواندو در جهان هستیم که لیگ داریم. حتی کره جنوبی هم از داشتن لیگ محروم است. در 12 سال تاریخ برگزاری لیگهای مختلف ، هر سال شاهد افزایش سطح کیفی این مسابقات هستیم. لیگهای تکواندو در ایران در 5 رده برگزار می شوند ، ضمن این که لیگ بانوان نیز در کشور برگزار می شود. بنابراین فدراسیون تکواندو با توجه به جمعیت عظیم تکواندوکاران سراسر کشور یکی از بهترین مسابقات لیگ را بین تمامی رشته های ورزشی برگزار می کند.
بی باک: یکی از مهمترین عوامل پیشرفت ورزشکاران لیگ است که البته منبع درآمد خوبی نیز برای آنها محسوب می شود. باید شرکتهای دولتی و خصوصی در ورزش سرمایه گذاری و در لیگ شرکت کنند و بدانند این کار هیچ گونه ضرر و زیانی برای آنها نخواهد داشت. کیفیت لیگ هم باعث شده همواره چند تیم ملی قدرتمند داشته باشیم که این از نتایج ارزشمند برگزاری لیگ منظم است.
کرمی: لیگ محل مناسبی برای شناسایی استعدادهاست. من خودم از لیگ وارد تیم ملی شدم و همواره در مسابقات لیگ در پی حفظ آمادگی خود هستم. بنابراین همان طور که بسیاری از ورزشکاران مطرح دنیا در لیگ شناسایی می شوند ، در لیگ تکواندوی ایران نیز می توان استعدادهای فراوانی را کشف کرد و با آنها آینده تیم ملی را ساخت.

آیا فدراسیون تکواندو با مشکلات مالی روبه روست؛
پولادگر:
بله ، با توجه به حجم گسترده تکواندوکاران سراسر کشور بویژه در بخش استان ها مشکلات مالی فراوانی داریم. بودجه مصوب سازمان تربیت بدنی 320 میلیون تومان است که البته در ارتباط با تیمهای ملی بودجه ای نیز از سوی کمیته ملی المپیک به فدراسیون اختصاص یافت که این مبلغ (800 میلیون تومان) را در راه آماده سازی تیمهای ملی زنان و مردان برای بازیهای آسیایی دوحه هزینه کردیم.

با توجه به حضور مربیان بزرگ در ایران آیا فدراسیون تکواندو برنامه ای برای استخدام مربیان خارجی بویژه کره ای در راس تیمهای ملی دارد؛
پولادگر:
در بخش مردان نیازی به حضور مربی خارجی نداریم ؛ اما در قسمت زنان این نیاز احساس می شود و در نظر داریم یک مربی خارجی کارآمد که سطح تکواندوی بانوان کشورمان را ارتقا دهد ، به جمع مربیان تیم ملی بانوان اضافه کنیم.

درباره برگزاری نخستین دوره رقابت های تکواندوی جام باشگاه های آسیا به میزبانی کشورمان بیشتر توضیح می دهید؛
پولادگر:
این مسابقات طبق زمان اعلام شده و طی روزهای 23 و 24 اسفندماه برگزار می شود که تاکنون تیمهای زیادی برای حضور در این رقابت ها اعلام آمادگی کرده اند. این که نخستین دوره مسابقات تکواندوی جام باشگاه های آسیا به پیشنهاد ایران و موافقت فدراسیون جهانی و اتحادیه آسیا در ایران برگزار می شود. سرفصل و تحول نوینی در تکواندوی آسیا و جهان به شمار می رود. ضمن این که زمینه مناسبی برای سرمایه گذاری بیشتر باشگاه ها در رشته تکواندو خواهد بود و باعث می شود نهادهای دولتی و خصوصی در این رشته سرمایه گذاری کنند. دلیل ثبات رشته هایی همچون فوتبال به دلیل توجه خاص به باشگاه هاست. در ایران چندین برابر بودجه فدراسیون از سوی باشگاه ها در تکواندو هزینه می شود که این اقدام مثبت و مهم را به اطلاع فدراسیون جهانی تکواندو نیز رسانده ایم. به هر حال طبق آخرین اطلاعات ، تاکنون حضور تیمهای کره (2 تیم) ، اردن (2 تیم) ، افغانستان ، قزاقستان ، هند ، ژاپن ، فلسطین ، کویت ، عراق و فیلیپین همراه تیمهای اول تا سوم لیگ گذشته یعنی پاس ، دانشگاه آزاد و سایپا در مسابقات باشگاه های آسیا قطعی شده است. ضمن این که احتمالا تیمهای حاضر در این رقابت ها با تیم ملی کشور خود وارد میدان خواهند شد و این سطح کیفی بالای این مسابقات را می رساند.

فدراسیون تکواندو و علاوه بر حضور موفق در مسابقات آسیایی و جهانی باید نگاه ویژه ای نیز به المپیک پکن داشته باشد. برای موفقیت در المپیک چه برنامه هایی دارید؛
پولادگر:
برنامه ریزی ما برای المپیک 4 ساله است که این برنامه ها بلافاصله پس از المپیک 2004آتن آغاز شد. در حال حاضر نیز اردوهای آمادگی ملی پوشان تشکیل شده و طبق این برنامه 4 ساله برای المپیک پکن آماده می شویم. البته باید عنوان کنم که تکرار مدال طلای المپیک آتن بسیار سخت است ؛ اما باید طوری کار کنیم که مدال برنز المپیک آتن در المپیک پکن به طلا تبدیل شود. بنابراین تمام تلاش ما این است که بر المپیک 2008 پکن نتایج بهتری نسبت به المپیک آتن کسب کنیم.
بی باک: یکی از عوامل مهم روحی من برای بازگشت پرقدرت به تکواندو کسب مدال طلای المپیک بود و به همین دلیل با تلاش زیاد به تیم ملی بازگشتم.

پولادگر:علاقه نوجوانان و جوانان به ورزشهای رزمی توانمندی های مردم برای دفاع از آرمان ها و اصول اعتقادی را افزایش می دهد

خدا را شکر روند خوبی نیز داشته ام و سعی می کنم با حضور موفق و قدرتمندانه در اردوهای تیم ملی و در صورتی که برای المپیک پکن انتخاب شوم ، مدال برای کشورم کسب کنم.
کرمی: اگر بتوانم در خدمت تیم ملی باشم ، تمام تلاش خود را برای کسب بهترین نتایج در المپیک خواهم کرد ؛ اما اگر به جای من ورزشکار دیگری در المپیک حضور پیدا کند ، تمامی ملی پوشان دست به دست هم خواهند داد تا نماینده تکواندو ایران در المپیک موفق ظاهر شود.

به عنوان سوال پایانی ، چشم انداز شما در تکواندو کجاست؛
پولادگر:
چشم انداز ما در عرصه قهرمانی کسب سکوهای جهانی و المپیک است. ضمن این که برای قهرمانی در آسیا نیز اهداف بلندی داریم ؛ چراکه مهمترین رقیبان ما در جهان در قاره آسیا هستند. همچنین پشتوانه سازی برای تیمهای ملی ، جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و شناسایی استعدادهای سراسر کشور از جمله اهداف ما به شمار می روند. امیدوارم روزی فرا برسد که تمامی استان ها در لیگ و مسابقات مختلف نماینده داشته باشند. ضمن این که در عرصه همگانی هم گسترش تکواندو در سراسر کشور و ایجاد زمینه فعالیت برای تمامی مردم با همه شرایط و ویژگی های خود و نیز حضور تمامی نوجوانان و جوانان در تمامی رده های سنی و در بخشهای زنان و مردان ازجمله چشم اندازهای فدراسیون تکواندوست که نتیجه آن ، افزایش توان دفاعی برای دفاع از آرمان ها و اعتقادات اسلامی ایران است.
بی باک: من در تمامی مسابقات بین المللی ، آسیایی و جهانی که حضور داشته ام موفق به کسب مدال شده ام و تنها جای مدال المپیک در کلکسیون افتخارات من خالی است. بنابراین در صورتی که در المپیک حضور پیدا کنم ، قول مدال می دهم و می خواهم با مدال المپیک پکن از دنیای قهرمانی خداحافظی کنم. اما اگر موفق به حضور در المپیک نشوم ، ناراحت نخواهم شد و برای دیگر نمایندگان تکواندو ایران در المپیک آرزوی موفقیت می کنم.
کرمی: دوست دارم بار دیگر مدال المپیک را به دست آورم که البته این بار رنگ آن طلا باشد. هرچند کسب مدال در المپیک بسیار سخت است و همه لیاقت این موفقیت را دارند. به هر حال من هم تمام تلاش خود را به کار می بندم تا در المپیک پکن حضور پیدا کنم و با مدال طلای المپیک و در دوران اوج از دنیای قهرمانی کنار بروم.


جواد منتخبی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها