به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، سردار محمد رضا مهماندار از اجرای طرح برخورد با تردد کامیون ها خبر داد و گفت: جریمه ۹۰ هزار تومانی برای برخورد با تخلفات کامیون ها کافی نیست و باید این مبلغ توسط وزارت کشور اصلاح شود.
رئیس پلیس راهور پایتخت عنوان کرد: در جلسهای که در همین خصوص در استانداری با حضور استاندار تهران و کارگروه ویژه آلودگی هوای تهران برگزار شد، در خصوص آلودگی هوا و میزان تراکم ذرات معلق برای روزهای شنبه و یکشنبه، مانند هفته گذشته که کامیونها اجازه تردد و ورود به شهر را نداشتند تصمیماتی اتخاذ شد.
سردار مهماندار اضافه کرد: متاسفانه اولین کسانی که در معرض این آلودگیها قرار دارند همکاران زحمتکش و پر تلاش بنده هستند، اگر همکارم ۱۵ دستگاه کامیون را کنار بکشند و با وی صحبت کرده از وی مدارک بگیرد و مورد اعمال قانون قرار دهد، ببینید چه آلودگی را استشمام کرده و چه آسیبی به وی از نظر سلامتی خواهد رسید.
این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: همکارانم در ۵۲ نقطه از رینگ اطراف شهر تهران که کامیونها از آن به داخل شهر تردد داشتند مستقر شدند و در هفته گذشته ۳ هزار و ۵۱۰ دستگاه کامیون که از منافذ مختلفی توانسته بودند وارد شهر بشوند مورد اعمال قانون و جریمه قرار گرفتند و آنها را برگرداندیم که به صورت میانگین هر شب ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه از این کامیونها را برگردانده و اجازه ورود آنها را به شهر نداده ایم.
وی بیان داشت: در هفتهای که گذشت ما این طرح را داشتیم و ترددهای کامیونها را کنترل کردیم که آلودگی هوا به حداقل ممکن رسید، چون شهر تهران یک کلان شهر و دارای منافذ بسیار در خصوص تردد این کامیونها است برخی از این رانندگان از فرصت سوء استفاده کرده و از این طریق وارد شهر میشدند که با مشاهده هر یک از آنان توسط همکارانم، آنها نیز مورد اعمال قانون و جریمه قرار میگرفتند و بازگردانده میشدند.
وی گفت: این مقدار جریمه، کار ساز نیست، چرا که برخی پیمانکاران با توجه به اینکه مشغول ساخت و ساز هستند و یک شب تاخیر در ساخت و ساز به آنها ضرر بسیار میرساند، از این روی شخصا جریمه رانندگان و کامیونهایی که برای آنها کار میکنند و مصالح میآورند را بر عهده میگیرند و آن را پرداخت میکنند.
مهماندار ادامه داد: جدول جرایم راهنمایی و رانندگی در هیئت وزیران در حال بازنگری است و افزایش جریمه این دست تخلفات نیز در دستور کار قرار دارد و دوباره اشاره میکنم که مبلغ ۹۰ هزار تومانی که برای ورود به شهر در نظر گرفته شده اصلا پاسخگوی عدم ورود این کامیونها به شهر نیست و باید این قانون و جدول جریمهها بازنگری شود.
وی خاطر نشان کرد: پیشنهاد میشود که اصلاح این قانون در وزارت کشور صورت پذیرد نه در هیئت دولت، چرا که از مراحل و طولانی شدن بررسی آن پرهیز شود و جدول جرایم در اختیار وزارت کشور قرار داده شود تا بتوان آن را زودتر بررسی و به نتیجه رسانید.
مهماندار از پیشنهاد دوم راهور نیز گفت: پیشنهاد ما این است که دو نوع جریمه برای برخورد با خودروها و کامیونهای دارای آلودگی وضع شود که به صورت شرایط عادی و شرایط اضطرار مطرح شود به این صورت که در شرایط عادی که ورود کامیونها از ۶ صبح تا ۱۰ شب در شهر ممنوع است اگر کامیونی مرتکب تخلف شد با یک مبلغ جریمه شود و یک برخورد صورت پذیرد و در شرایط اضطرار که آلودگی هوا زیاد است و طرح ورود ممنوع کامیونها به شهر به صورت کلی انجام میگیرد سخت گیری بیشتر و اعمال قانون بیشتری برای کامیونها در نظر گرفته شود و، چون سلامتی شهروندان در خطر است دولت هم این پیشنهاد را بهتر خواهد پذیرفت.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: برابر قانون هوای پاک باید نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در اولویت اقدامات باشد و میتوان با تعویض به موقع فیلتر هوای ناوگان اتوبوسرانی به کاهش آلودگی هوای تهران کمک کرد که هم اکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهر تهران فرسوده هستند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد
محمد نصرتی در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛