با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله شک در معامله، ابلاغیه اجرا،انحلال زوجیت و دخالت در زندگی، کارشناسان حقوقی تپش به سوالات شما پاسخ داده‌اند. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۱۲۴۲۶۶۸

شک در معامله
سلام قصد خرید ملکی را دارم و به رفتار فروشنده مشکوکم. چطور می‌توانم مطمئن شوم که او قصد کلاهبرداری ندارد؟
افراد زمانی که می‌خواهند ملک یا زمینی را معامله کنند برای این‌که در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند، لازم است در مورد ملک و مستغلات از اداره ثبت‌اسناد استعلام کنند و پس از آن اقدام به امضای قولنامه و تبادل وجه معامله کنند. در موارد بسیاری اتفاق می‌افتد که ملک به علل قانونی در توقیف یا رهن بوده و گاهی نیز فرد فروشنده اجازه معامله ندارد؛ لذا استعلام و تخصیص کد رهگیری مانع مراجعات قضایی خواهد شد.
ابلاغیه اجرا
اگر ابلاغیه اجرا صادر شود، چند روز بعد از آن باید به دادگاه مراجعه کرد؟
براساس ‌ماده 34 قانون اجرای احکام مدنی، همین که اجراییه به محکوم‌علیه ابلاغ شد محکوم‌علیه مکلف است ظرف ده روز مفاد آن را به‌موقع اجرا بگذارد یا ترتیبی برای پرداخت‌ محکوم به بدهد یا مالی معرفی کند که اجرای حکم و استیفاء محکوم‌به از آن میسر باشد و در صورتی که خود را قادر به اجرای مفاد اجراییه نداند باید ‌ظرف مهلت مزبور جامع دارایی خود را به قسمت اجرا تسلیم کند و اگر مالی ندارد، صریحا اعلام کند و هرگاه ظرف سه سال بعد از انقضای مهلت مذکور‌ معلوم شود که محکوم‌علیه قادر به اجرای حکم و پرداخت محکوم‌به بوده لیکن برای فرار از آن اموال خود را معرفی نکرده یا صورت خلاف واقع از‌ دارایی خود داده به نحوی که اجرای تمام یا قسمتی از مفاد اجراییه متعسر شده باشد به حبس جنحه‌ای از 61 روز تا شش ماه محکوم‌ خواهد شد.
انحلال زوجیت
عقد موقت مردی هستم اما او مرا اذیت می‌کند و اجازه نمی‌دهد از هم جدا شویم و می‌گوید باید تا پایان مدت عقد موقت با او بمانم. راهی برای خلاصی از دست شوهرم ندارم؟
با اثبات موارد عسر و حرج، در ازدواج موقت نیز می‌توان به حکم دادگاه زوج را اجبار به بذل مدت و در صورت میسر نشدن آن، حکمِ به انحلال زوجیت صادر کرد. دادخواستی برای انحلال زوجیت با اشاره به موارد عسر و حرج به دادگاه خانواده تقدیم کنید.
دخالت در زندگی
مادرزنم در زندگی ما دخالت می‌کند و این دخالت‌ها آرامش ما را از بین برده است. می‌توانم به خاطر دخالت‌هایش از او شکایت کنم؟
طرح شکایت علیه اطرافیان با عنوان دخالت در زندگی مشترک امکان‌پذیر نیست، مگر این‌که دخالت عنوان مجرمانه خاصی داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها