نشست خبری و تقدیر از عوامل برنامه «هزار راه نرفته» برگزار شد

هنوز راه زیادی باقی مانده

محمدرضا جعفری‌جلوه، مدیر شبکه دو سیما از ویژگی‌های این برنامه گفتنشست خبری و تقدیر از عوامل برنامه «هزار راه نرفته» با حضور محمدرضا جعفری‌جلوه مدیر شبکه دو سیما، معصومه آشتیانی‌زاد مدیر گروه خانواده، ناهید سادات‌شریفی تهیه‌کننده برنامه و جمعی از مدیران شبکه و عوامل برنامه عصر یکشنبه 24 آذر برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۴۲۵۳۳

باید برنامه‌های بیشتری ساخته شود
به گزارش جام‌جم، در ابتدای این نشست مدیر شبکه دو سیما با اشاره به طراحی و تولید چند فصل از برنامه هزار راه نرفته طی دو دهه اظهار کرد: پیچیدگی روابط انسانی امروز و از سوی دیگر گسترش مسائل اجتماعی و سرعت تحولات وسایل ارتباطی موجب افزون شدن فرصت‌ها و تهدیدها در بستر خانواده و اجتماع شده است. برای مردمی که چندان حوصله تمرکز بر پرگویی‌های متداول گذشته و آموزش‌پذیری‌های مرسوم را ندارند و در عرصه رسانه‌های نوین موجز و مختصر به مبادله پیام می‌پردازند، هزار راه نرفته یک فرصت رسانه‌ای ذی‌قیمت است تا این کلاف پیچیده را برای مخاطب باز کند. امیدوارم فرصت‌های دیگری فراهم شود تا بسیاری از مباحث مطرح شده در مجموعه صد قسمتی هزار راه نرفته مجال کافی برای پرداخت داشته باشد. واقعیت این عصر پرشتاب واقعیات در گذر است وحرف‌های بسیاری برای گفتن وجود دارد که ناگفته می‌ماند.
جعفری‌جلوه در ادامه گفت: برجسته شدن آنچه دیروز مطرح نبود و فروکاسته شدن اموری که دیروز برجسته بود؛ به متن درآمدن چیزهایی که دیروز به راحتی از کنارش می‌گذشتیم و به حاشیه رفتن اموری که به هیچ عنوان حاضر نبودیم از آنها عبور کنیم، ویژگی‌های دنیای متنوع امروز بوده و سررشته در دست کسانی است که مدیریت کارآمدتری دارند و افکار جهانی را تغذیه می‌کنند. دنیا توسط شبکه‌های مرکزی و فراملی قدرت کنترل‌پذیر شده؛ مراکزی که ارزش‌ها و مبانی اصیل ما را خوش نمی‌دانند. از سوی دیگر دچار گسست نسلی هستیم در حالی که دارای تجربیات ارزشمندی نیز از گذشته‌ایم، هم به آن دلیل و هم به این سبب؛ بنابراین باید بتوانیم به معانی بلند گذشته پل بزنیم و نسل گسسته امروز را به انرژی‌های عظیم دیروز متصل کنیم، زیرا ماییم و داشته‌ها و ارزش‌هایمان.
او افزود: هزار راه نرفته یک تلاش حداقلی اما در یک پهنه حداکثری و قابل اعتنا بود. برنامه‌ای صد قسمتی که اصلا کم نیست، اما چون دامنه مسائل موجود بسیار متنوع و متعدد است؛ کافی نبود. برنامه در فرم هم یک تلاش فوق‌العاده بود و در محتوا نیز با جامعیتی حداکثری توانست با طیف مخاطب پیوند بخورد. لذا در مواردی طرح موضوعاتی شد که پاسخ‌ها به اختصار و بر اساس مجال مقدور صورت پذیرفت. یک پاسخ حداقلی نیازمند اقدامات مکمل در امتداد کار است یعنی باید در امتداد آن کار مکمل صورت بگیرد و به فصول آینده برنامه اندیشید. از سوی دیگر این برنامه از نظر من طبقه‌بندی ساختار «ب» و یک برنامه نمایشی‌ است منتها نمایش واقعیت بود و هست و در ساختاری برجسته‌تر از ساختارهای عادی برنامه‌سازی قرار می‌گیرد. به این دلیل هم از عوامل برنامه سپاسگزاری ویژه دارم.


نظرات کارشناسانه
رضا رستمی از کارشناسان این برنامه نیز با اشاره به بازخورد مثبت مخاطبان در سطح مخاطبان خاص و عام توضیح داد: همین گسترده دیده شدن برنامه نشان از محقق شدن بخشی از اهداف برنامه دارد. به هر روی در حال گذار از دوران پرچالشی هستیم که با وجود فضای مجازی و شبکه‌های گوناگون ارتباطی توجه به سلامت روان جامعه و خانواده اهمیتی دوچندان می‌یابد. سرمایه‌گذاری رسانه‌ای باید مبتنی بر یک برنامه مستمر ِماندگار در فضای مجازی باشد تا هر چه بیشتر تاثیرگذار شود.
علیرضا برزگر دانایی، کارگردان این برنامه هم گفت: وقتی قرار بود بعد از ده سال فصل جدیدی از سر گرفته شود این واهمه وجود داشت که رویکرد پیشین جوابگوی مخاطب امروز نباشد به همین دلیل در اتاق فکری که داشتیم طراحی ویژه‌ای صورت گرفت که شامل بخش‌های مختلفی می‌شد و هر بخش می‌توانست یک برنامه مستقل باشد.
حجت‌الاسلام محمدحسن سعیدی از دیگر کارشناسان برنامه هم بیان کرد: امروز با جامعه متلاطمی روبه‌روییم که پرسش‌های بسیار دارد و این باعث می‌شود بسیاری از مبانی و ارزش‌ها زیر سوال برود. «هزار راه نرفته» به لحاظ موضوع‌شناسی خوب عمل کرده و نیازهای جامعه را به‌خوبی درک کرده است اما هر یک از این موضوعات اگر قرار باشد به خوبی تحلیل شود و تاثیرگذار باشد احتیاج به فرصت بیشتری است.


یک مجموعه علمی
معصومه آشتیانی‌زاد، مدیر گروه خانواده شبکه دو هم بیان کرد: از همه عوامل برنامه و حمایت‌های شبکه طی این هشت ماه و پیش از آن و مجموعه سازمانی تقدیر ویژه دارم. می‌توانم بگویم طی چند سال حضورم در رسانه، این برنامه یکی از علمی‌ترین مجموعه‌های تولید شده بوده و امیدوارم ادامه داشته باشد.


«هزار راه نرفته» در انتهای راه
آخرین قسمت‌ها از فصل ششم برنامه هزار راه نرفته در حال پخش است. برنامه‌ای که طی چند دوره حضور خود در تلویزیون توانست به یک برنامه ویژه در حوزه خانواده تبدیل شود و پرونده‌های آن از مرحله پیش از ازدواج، مهارت‌های فرزندپروری و انتخاب همسر تا آموزش‌های رویارویی با مساله جدایی ورق خورد. ناهید سادات‌شریفی، تهیه‌کننده هزار راه نرفته در گفت‌وگو با ما درباره این برنامه چنین می‌گوید: از آنجا که به پیشگیری بیشتر از درمان اعتقاد دارم پس از پرداختن به آموزش مهارت‌های لازم به فرزندان برای داشتن یک خانواده موفق حدود پنج تا شش هفته به انتخاب همسر و معیارهای آن پرداختیم. سپس وارد روابط خانوادگی شدیم و عوامل موثر بر روابط زوجین را بررسی کردیم. خیانت، مسائل مالی، دخالت اطرافیان و خانواده‌ها، عشق و محبت و روابط عاطفی، خشونت، اعتیاد و... از جمله این موضوعات بود. در هفته‌های آخر نیز به بیماری‌های زناشویی
پرداختیم.
بیشترین تمرکز هزار راه نرفته بر راهنمایی برای یافتن معیارهای انتخاب صحیح همسر و حفظ کانون خانواده بوده و جدایی به عنوان آخرین راهکار در این برنامه مورد بررسی قرار گرفت. به زعم ما جدایی آخرین راهی است که می‌توان به آن اندیشید؛ با این توضیح در هفته‌های آخر به جدایی و دوران بعد از طلاق پرداختیم و ابتدا پشیمانی‌های بعد از طلاق را مورد بررسی قرار دادیم و سپس با این پیام که بعد از جدایی زندگی به پایان نرسیده به این مساله نقب زدیم که چنانچه زوجی به این انتخاب رسیدند که باید از هم جدا شوند پس از طلاق می‌توانند با هوشیاری بیشتری مسیر پیش ‌رو را ادامه داده و تشکیل خانواده مجدد موفقی نیز داشته باشند. درباره ادامه داشتن برنامه هم باید بگویم در حال حاضر تصمیمی برایش ندارم.

نوشین مجلسی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها