باشگاه استقلال در چند سال اخیر ناکامی و بدبیاری کم نداشته؛ اتفاقاتی که بیشتر به دلیل سوء مدیریت رخ داد و رفتن استراماچونی آخرین شاهکار تیم مدیریتی استقلال بود

هنر مدیـــریـــت!

باشگاه استقلال این روزها مانند انبار باروت شده و هر تصمیم نادرست و اشتباهی می‌تواند به این انبار، کبریت بکشد.متاسفانه وزارت ورزش همان‌طور که اجازه داده سوء‌مدیریت در فدراسیون فوتبال، کار ما را به بن‌بست و روزهای تیره بکشاند، همین اتفاق را در باشگاه استقلال هم رقم زده تا هواداران آبی تا مرز سکته پیش بروند. در این گزارش سعی کرده‌ایم همه چیز درباره مدیریت چند سال اخیر استقلال را برشمریم. نکاتی که به ناکامی استقلال در این سال‌ها منجر شده و می‌رود تا این باشگاه ریشه‌دار را به نابودی بکشاند.
کد خبر: ۱۲۴۱۳۶۴

خشم هواداران از وزارت ورزش
هواداران استقلال از وزیر ورزش و پسرش به‌شدت عصبانی هستند. آنها برای اثبات ادعایشان همواره به عکسی اشاره کرده‌اند که پسر وزیر را پرسپولیسی نشان می‌‌دهد. مسعود سلطانی‌فر برای پاک کردن این ذهنیت تلاش فراوانی کرده؛ اما این تلاش‌ها، نمود بیرونی نداشته است. استقلال در این سال‌ها همواره اسیر بی‌پولی و فقری بوده که موجب شده از بسیاری برنامه‌های خود عقب باشد.هواداران دیروز هم در اعتراض گسترده به مدیریت باشگاه استقلال، از خجالت وزیر درآمدند؛ چه مقابل باشگاه چه در ورزشگاه.
محله برو و بیا
می‌گویند یکی از دلایل موفقیت هر تیم، ثبات در مدیریت آن است و استقلال در این سال‌ها همه‌چیز داشته جز ثبات و آرامش. از بهرام افشارزاده که با سفارش امیررضا خادم، پندار توفیقی را به باشگاه استقلال آورد تا ماجراهای سریالی علی خطیر در این باشگاه و جدایی پرحرف و حدیث او، همه آمدند؛ اما استقلال را به آرامش نرساندند. امیرحسین فتحی هم که نتوانست کار خاصی انجام دهد و سرانجام داستان پرسوز و آه استراماچونی نشان داد او در عمل کار خاصی انجام نداده است.
نتایج سینوسی
استقلال آخرین بار در فصل دوازدهم لیگ برتر به قهرمانی رسید. در فصل سیزدهم فولاد قهرمان شد، در فصل چهاردهم قهرمانی به سپاهان رسید، در فصل پانزدهم لیگ حرفه‌‌ای، استقلال خوزستان قهرمان شد و در سه فصل اخیر پرسپولیس جام را از آن خود کرده است. همه اینها نشان می‌دهد هواداران استقلال چقدر برای رسیدن به قهرمانی عطش دارند. آنها در همه این سال‌ها که جام را در دستان تیم‌های دیگر می‌دیدند و به‌خصوص در سه فصل اخیر، مدام حسرت روزهای خوب خود را می‌خوردند؛ روزهایی که خیلی سریع سپری شد و حالا جای خود را به روزهای خاکستری و سیاه داده‌اند.
ستاره‌‌هایی که رفتند
هواداران استقلال در طول این سال‌ها تا به درخشش یک بازیکن دل خوش کرده‌اند، او را از دست رفته دیده‌اند. مامه تیام، سرور جباروف، امید نورافکن (که به خاطر پول به بلژیک رفت و حالا در سپاهان حضور دارد)، ا...‌یار صیادمنش، آیاندا پاتوسی و ... بازیکنانی بودند که هواداران استقلال دوست داشتند آنها را در تیم‌شان داشته باشند؛ اما مدیریت باشگاه خیلی راحت آنها را از دست داد.
... و فاجعه‌هایی که آمدند
در مقابل ستاره‌هایی که خیلی راحت از دست رفتند، بازیکنان بی‌کیفیتی جذب شدند که بدون بازی برای باشگاه بار مالی ایجاد کردند. این دسته از بازیکنان بیشتر از هر کسی به خودشان و حساب شخصی‌شان خدمت کردند. هواداران این دسته از بازیکنان را هم اصلا دوست نداشتند؛ اما مجبور شدند در این سال‌ها اینها را تحمل کنند. الحاجی گرو، نیومایر، پروپئیچ، ایسما و ... از این دسته بودند.
حذف از آسیا
مدیران استقلال نه تنها در مورد جذب و جدایی بازیکنان و مربیان که در موارد دیگر هم خون به دل هواداران کردند. همین چند روز پیش بود که خبر رسید مدیران AFC به دلیل آن‌که پرونده حرفه‌ای باشگاه استقلال را (که خیلی هم دیر تکمیل شد) نوعی سندسازی و دور از حقیقت تشخیص دادند، قصد دارند استقلال را از لیگ قهرمانان حذف کنند. مشکلات هواداران کم بود که باید برای این مورد هم غصه بخورند که آیا تیمشان در قرعه‌کشی امروز لیگ قهرمانان شرکت داده می‌شود یا خیر.
شفر چرا آمد و چرا رفت؟
هواداران استقلال اگرچه به نوع جذب وینفرد شفر آلمانی انتقاد داشتند؛ اما به او خو گرفتند و معتقد بودند او می‌تواند استقلال را به روزهای خوب برساند؛ اما شفر خیلی راحت‌تر از آنچه تصورش می‌شد از جمع آبی‌ها جدا شد و به بنی‌یاس امارات رفت.
... و سرانجام استراماچونی
و نقطه پایان بر دیکته پرغلط مدیران استقلال، یک شهروند ایتالیایی بود: آندرا استراماچونی.
استراماچونی بعد از بحران جدایی وینفرد شفر به استقلال آمد. روزهای اول فصل نتیجه نمی‌گرفت و برد را در لحظات آخر با تساوی یا شکست عوض می‌‌کرد. همان روزها هم می‌شد تشخیص داد که استقلال نمایشی دلپذیر ارائه می‌کند و کمی بدشانس است.
استقلال آرام آرام به فرم مطلوب رسید و خود را به صدر رساند؛ اما درست در روزهایی که استقلالی‌ها فکر می‌کردند عروسی به کوچه آنها آمده و آماده شادی شده بودند، در شوک فرو رفتند. استراماچونی چند ساعت بعد از آن‌که در بیانیه‌ای با هواداران استقلال وداع کرد، از ایران رفت.مدیران استقلال که تا آن لحظه در خواب فرو رفته بودند، با صدای زنگ بیانیه آندرا بیدار شدند، اما خیلی دیر بود.آنها به آپارتمان استراماچونی رفتند، اما او خانه را تخلیه کرده و راهی فرودگاه شده بود. زمانی که مدیران استقلال به دنبال راهی برای مذاکره با استراماچونی می‌گشتند، سرمربی سابق استقلالی‌ها در هواپیما عازم ترکیه بود و همین نشان می‌دهد در این سال‌ها از نظر مدیریتی چه بر استقلال گذشته است.
وزارت ورزش دقیقا چکار می‌‌کند؟
دولت نمی‌خواهد استقلال و پرسپولیس را خصوصی کند.این را همه می‌‌دانیم. اما در این شرایط که دولت اصرار دارد استقلال را در اختیار خود نگه دارد، چرا کاری برای این تیم نمی‌کند؟ آیا وزیر نمی‌‌داند همه بدبختی‌های چند سال اخیر به دلیل سوء‌مدیریت است؟ آیا وزیر نباید فکری برای دل هواداران کند؟‌ مگر وزیر، رئیس مجمع باشگاه استقلال نیست؟ چرا نباید دل شکسته و احساسات جریحه‌دار شده و غرور آسیب‌دیده هواداران را در نظر بگیرد؟‌
موافقت دیرهنگام هیات‌مدیره
هیات‌مدیره دیروز پذیرفت که قرارداد استراماچونی از دو سال به یک سال کاهش پیدا کند، اما این موافقت چه دردی را درمان می‌کند؟ چه کسی می‌خواهد این تصمیم را به گوش سرمربی ایتالیایی برساند؟ و مهم‌تر این‌که این تصمیم چه دردی از دردهای فراوان هواداران را درمان می‌کند؟
آشوب در برابر ساختمان باشگاه
هواداران استقلال دیروز به باشگاه رفتند، در ورودی پارکینگ را شکستند و معاون باشگاه را زدند تا فریاد بزنند به مدیریت این باشگاه اعتراض دارند. فضای پیرامون باشگاه به شدت عاری از منطق شده و در این تشنج هر اتفاقی ممکن است بیفتد.آیا کسی در وزارت ورزش از خود می‌پرسد دلیل این همه حاشیه چیست، برای چه اتفاق افتاده و چگونه می‌شد این فضای پرالتهاب را به آرامش تبدیل کرد؟
به دنبال فرهاد برای آرامش
خلیل‌زاده رئیس هیات‌مدیره باشگاه استقلال دیروز ادعا کرده اگر استراماچونی برنگردد، باشگاه استقلال از او شکایت می‌کند و کمتر از یک هفته بعد فرهاد مجیدی را به تیم برمی‌گردانند. اعضای هیات مدیره دیروز جلسه‌ای هم با فرهاد مجیدی برگزار کردند. آنها فرهاد را می‌‌آورند تا همه را آرام کنند. اگر هم هواداران به احترام فرهاد چیزی نگویند و آرام شوند، آیا می‌شود منکر سوء مدیریت در استقلال شد‌؟
استراماچونی: مشکلاتم را حل کنند برمی‌گردم
آندرا استراماچونی، سرمربی استقلال دیروز با شبکه اسکای ایتالیا گفت‌وگو کرد و در این مصاحبه گفت پیشنهادی ندارم و اگر مدیران باشگاه استقلال مشکلم را تا امروز حل کنند، برمی‌گردم.
استقلال: استراماچونی سرمربی ماست!
محمد نوری‌فر، مدیر روابط عمومی باشگاه استقلال در پایان دیروز به خبرنگاران گفت: از نظر باشگاه استقلال، استراماچونی همچنان سرمربی است. این جمله او شاید واکنشی به نرمش مرد ایتالیایی باشد.
و پرسش‌های پایانی
پرسش اول این است که منظور استراماچونی از حل مشکل دقیقا چه بود و پرسش دوم این‌که سرمربی استقلال ادعا کرد به دلیل پرداخت پول به حسابش از طریق صرافی‌های ایران و شخص ثالث، مشکل پولشویی در ایتالیا پیدا کرده و به او مشکوک شده‌اند و حسابش را بلوکه کرده‌اند.اگر حقیقت این است، مشکل واریز پول برای این فرد چگونه قرار است حل شود؟ وقتی ما تحریم هستیم و مشکل ما حل نشده، چگونه قرار است مشکل واریز پول حل شود؟ و پرسش سوم این‌که اگر هیات مدیره باشگاه استقلال همچنان با ضعف مفرط خود به دنبال سنگ‌اندازی باشد و مشکل را حل نکند، تکلیف هواداران چیست؟

مازیار فیروزی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها