در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سفر روی زیباترین مسیر ریلی کشور که مقصدش یکی از سرسبزترین استانهای ایران است را دوست دارید؟ برای تجربه چنین سفری باید سوار قطار
تهران ـ ساری شوید. این سفر مصداق آن مسافرتی است که جذابیت در مسیر و مقصد به شکل مساوی تقسیم شده است. یعنی اگر شما بیخیال مقصد شوید و هدفتان ایرانگردی هم نباشد، میتوانید چنین سفری را تجربه کنید، چرا که گذشته از مقصد، مسیر قطار از میان درهها و کوههای جادویی میگذرد. نه تنها خود مسیر بلکه تکتک ایستگاههای این خط آهن کنار یک جاذبه طبیعی است و اگر زمان و حوصله داشته باشید، میتوانید دیدن تکتک آنها را تجربه کنید.
شمال از همینجا شروع میشود
در این مسیر ریلی، ۹۵ تونل وجود دارد و ۲۷ کیلومتر از مسیر را از تونل رد میشوید. تونل گدوک که یکی از طولانیترین تونلهای مسیر ریلی ایران است نیز در این مسیر قرار دارد. بعد از پل گدوک، اگر دستتان را از پنجره بیرون کنید، همراه باد، رطوبت هم به پوستتان میخورد و سبزی جنگلهای شمال را در دامنه البرز خواهید دید و این یعنی به همان «شمال» خودمان رسیدهاید! البته هنوز تا دریا راه زیادی دارید اما گمان میکنیم این جذابیتها باعث شود فکر دریا از ذهنتان برود.
بعد از اینکه تونل گدوک را رد کردید و از فیروزکوه گذشتید، درست در همان مسیری که به سمت پل ورسک میروید مانند زمانی که با خودروی شخصی از مسیر فیروزکوه در حال سفر به شهرهای شمالی هستید به «سه خط طلا» میرسید. جایی که مسیر راهآهن کوه را دور میزند و دقیقا شبیه کارتونهای زمان کودکی، قطار در هر دور بخشی از کوه را بالا میرود و خط آهن که کوه را دور زده و بالا آمده شبیه سه خط موازی به نظر میرسد. این سه خط موازی باعث شده به «سه خط طلا» معروف شود. کمی جلوتر از سه خط طلا به معروفترین جذابیت مسیر قطار تهران ــ ساری میرسید. این مسیر حدود ۱۵۰۰ پل را در خودش جای داده، اما مسافران فقط اسم معروفترین آنها را به خاطر میسپارند. پل ورسک معروفترین و مهمترین این پلهاست. پل ورسک که نزدیک ۷۰ سال از ساخت آن میگذرد، ۸۶ متر طول دارد و در کتاب گینس در فهرست پلهای با ارتفاع بیشتر از ۶۰ متر ثبت شده است. در ایستگاه پل ورسک که پیاده شوید، آبوهوای لطیف شمالی در انتظار شماست که حاصل ترکیب هوای کوهستان و جنگل و کمی رطوبت شمالی است.
پیش به سوی زیباترین پل کشور
در اطراف ایستگاه و روستاهای حومه آن، جایی برای شب ماندن پیدا میکنید. در بعضی از روستاهای اطراف این مسیر سنگنوشتههای مربوط به افتتاح خط آهن و یادگاریها و نشانههای ابتدای انقلاب را هم پیدا خواهید کرد.
جنگلهای شمالی در سوادکوه متراکمتر میشوند و هوا مرطوبتر. اگر اهل کمپینگ و چادرزنی در طبیعت هستید، این فرصت را از دست ندهید. البته هوای سرد فصل فعلی باعث شده کمتر کسی خیال شب ماندن در دل طبیعت به سرش بزند، اما در کل جای بکری است که در فصلهای دیگر میتوانید به آنجا سفر کنید و شب را در طبیعت بمانید. در این منطقه در ایستگاه دوآب، قلعهای به نام کنگلو وجود دارد که بالای تپهای در روستایی به همین نام است و به خاطر تاریخچهاش، یکی از جاذبههای ایران به حساب میآید.
ایستگاه بعدیمان پل سفید است که اگر در آن پیاده شوید و یک خودرو کرایه کنید، میتوانید یکی از زیباترین دریاچههای ایران را در دل جنگل ببینید: دریاچه شورمست. در شمارههای قبلی در مورد این دریاچه و روستاهای اطرافش مفصل نوشتهایم. شهر کوچک آلاشت هم نزدیک شورمست است و بد نیست اقامتی یک یا دو روزه در طبیعت زیبای آلاشت و هوای متفاوت آن را تجربه کنید.
آخرین قدمها
بعد از پل سفید نوبت زیرآب است. در این ایستگاه شاهد حضور چند مکان دیدنی هستیم که هر کدام جذابیت خاص خودش را دارد. پارک جنگلی جوارم، دریاچه سد البرز، برج لاجیم و آبشار ولیلا مواردی هستند که شما میتوانید در ایستگاه پل سفید شاهدش باشید.
حتما اسم ایستگاه بعدی که شیرگاه است را زیاد شنیدهاید. شیرگاه پل معروفی دارد که قطار از روی آن عبور میکند. پل شیرگاه نیز مانند ورسک در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده، اما به لحاظ معماری و.. تفاوتهای قابل توجهی با ورسک دارد. در نهایت بعد از عبور از قائمشهر به ساری، مرکز استان مازندران، میرسیم. مناظر طبیعی که تا اینجای سفر دیدیم نهتنها در ایران، حتی برای گردشگران خارجی هم جذاب است. پس تا میتوانید از این جاهای دیدنی ایران لذت ببرید و یادتان نرود که خواندن کی بود مانند دیدن!
یوسف هاشمی
خبرنگار
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد