جنجال محیط‌زیستی دی‌کاپریو، جدل سیاسی به راه انداخت

رئیس‌جمهور علیه آقــای بازیگر

وقتی که مشهور باشی، کوچک‌ترین حرکت‌هایت هم مورد توجه رسانه‌های گروهی و عموم مردم است. این از محاسن شهرت است که گاهی اوقات برای صاحبانش می‌تواند دردسر هم درست کند. این همان اتفاقی است که برای لئوناردو دی‌کاپریو افتاده و حالا از سوی رئیس‌جمهور برزیل متهم به دخالت در امور داخلی این کشور آمریکای لاتین شده است. همگان از فعالیت‌های زیست‌محیطی آقای بازیگر خبر دارند و حالا این فعالیت‌ها وبال گردنش شده است. همین چند وقت پیش بود که جنگل‌های برزیل در آتش سوختند و این آتش‌سوزی گسترده، نام برزیل و آمازون را تبدیل به تیتر اول اخبار رسانه‌ای کرد. همان زمان بسیاری از کشورهای دنیا پیشنهاد کمک‌های انساندوستانه به برزیلی‌ها دادند، اما دولتمردان برزیل این کمک‌ها را رد کرده و گفتند خودشان توانایی کنار آمدن با این بحران را دارند و می‌توانند آن را حل کنند. حالا بعد از چند هفته که از شروع آتش‌سوزی‌ها می‌گذرد، پای دی‌کاپریو هم به وسط کشیده شده است.
کد خبر: ۱۲۴۰۹۱۷

به نوشته نشریه ورایتی، رئیس‌جمهور برزیل جایر بولسونارو در یک رشته توییت به‌شدت به دی‌کاپریو تاخته و او را عامل آتش‌سوزی‌های منطقه آمازون معرفی کرده است. به ادعای آقای رئیس‌جمهور، دی‌کاپریو پول خرج می‌کند تا چراغ اخبار آتش‌سوزی‌های جنگل‌های آمازون روشن بماند و مخالفان بین‌المللی بولسونارو بتوانند با استفاده از این وضعیت، علیه او موضعگیری کنند. رئیس‌جمهور برزیل چنین گفته است: «این لئوناردو دی‌کاپریو آدم خونسردی است، این‌طور نیست؟ او پول خرج می‌کند تا آمازون روشن بماند!»
تکرار چند باره
بولسونارو نه یک بار، که چند بار و در موضعگیری‌های مختلف این حرف و ادعا را تکرار کرد. همزمان با این صحبت‌ها، پلیس برزیل چند آتش‌نشان داوطلب را دستگیر کرد. اتهام این افراد کمک به سوزاندن جنگل‌های آمازون برای داغ کردن اخبار رسانه‌ای مرتبط با این موضوع است. حتی گفته شده که این آتش‌نشانان با یکی از ان‌جی‌اوهای بین‌المللی هم در ارتباط بوده‌اند. البته این آتش‌نشان‌ها بعد از چند روز آزاد شدند. جنجالی که پیرامون دستگیری آنها به وجود آمد، به آزادی‌شان کمک کرد. اما رئیس‌جمهور برزیل پای حرفش ایستاد و ادعا کرد که بازیگر «روزی روزگاری در هالیوود» کمپینی علیه برزیل به راه انداخته و به سوختن جنگل‌های آمازون کمک می‌کند.
پسر پشت پدر!
اما ماجرا به همین حد محدود نماند و ادواردو بولسونارو، پسر رئیس‌جمهور هم به کمک پدرش آمد. به دنبال حرف‌های پدر، پسر جوان هم اعلام کرد دی‌کاپریو مبلغ 300 هزار یورو به ان‌جی‌اوهایی کمک کرده که در آمازون آتش‌سوزی راه انداخته‌اند.
همچنین او انجمن عکاسان کشور را متهم کرد که با انتشار تعداد بی‌شماری عکس از جنگل‌های در حال سوختن، قصد داشته‌اند این موضوع زیست‌‌محیطی را تبدیل به یک جدل و بحران سیاسی کنند. اما مدیران این انجمن ادعای فوق را رد کرده و در همان حال، احزاب و سیاستمداران اپوزیسیون به مخالفت با اظهارات رئیس‌جمهور پرداخته‌اند.
پاسخ‌گویی بازیگر
اهل فن پیش‌بینی می‌کردند که دی‌کاپریو هم اظهارات رئیس‌جمهور برزیل را بی‌پاسخ نگذارد. یک روز بعد از پخش اظهارات بولسونارو، این بازیگر در گفت‌وگویی تنها به گفتن این جمله بسنده کرد که «آینده این اکوسیستم‌های غیرقابل جایگزین، روی لبه تیغ است و من افتخار می‌کنم کنار گروه‌هایی ایستاده‌ام که از آنها حمایت می‌کنند.» جالب این که دی‌کاپریو در صحبت خود، هیچ اشاره‌ای به رئیس‌جمهور برزیل نکرده و پاسخ طولانی‌تری هم نداده است.
دفاع چندباره
این نخستین باری نیست که دی‌کاپریو از حفظ محیط‌زیست حمایت می‌کند. او سال‌هاست که در این زمینه فعالیت دارد و حتی یکی دو مستند سینمایی هم در رابطه با این موضوع کارگردانی کرده و صدایش را به‌عنوان راوی به تعداد دیگری مستند زیست‌محیطی قرض
داده است.
همین چند هفته قبل بود که در اینستاگرام خود عکسی از هوای بسیار آلوده شهر دهلی قرار داد و با این کار، توجه جهانیان را به آلودگی هوای این شهر هندی جلب کرد. با این حال، برخی تحلیلگران، اقدامات زیست‌محیطی بازیگر را تلاشی برای دیده شدن و تبلیغات غیرمستقیم به نفع خود ارزیابی می‌کنند.
به گفته این تحلیلگران، دی‌کاپریو که این روزها هیچ فیلمی در دست تولید ندارد نیازمند چنین اخبار و تبلیغاتی است.
آخرین فیلم بازیگر در روی پرده سینما، روزی روزگاری در هالیوود کوئنتین تارانتینو بود که فصل گذشته اکران عمومی شد. این فیلم با هزینه تولید 90 میلیون دلاری‌اش، توانست در سطح جهانی حدود 372 میلیون دلار فروش کند. 141 میلیون دلار از این رقم، سهم سینماهای آمریکای شمالی است.

کیکاووس زیاری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها