با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله سربازی و آزمون مشاوران قوه قضاییه، مزاحمت سگ برای همسایه‌ها،تخفیف مجازات و حکم تخلیه فوری کارشناسان حقوقی تپش به سوالات شما پاسخ داده اند. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۱۲۴۰۷۰۹

مزاحمت سگ برای همسایه‌ها
همسایه‌مان سگی وحشی را به خانه آورده و باعث سلب امنیت و آرامش همسایه‌ها شده است. چند بار به او تذکر دادیم، اما توجهی نکرد. می‌توانیم از او شکایت کنیم؟
اگر سر و صدای حیوانات باعث برهم خوردن آرامش همسایه‌ها شود آنها می‌توانند با استناد به قانون، مزاحمت را از خود دور کنند. برهم زدن نظم و آسایش عمومی و ایجاد نارضایتی برای دیگران از سه ماه تا یک سال حبس دارد و فرد متخلف به ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.
به همین دلیل نگهداری حیوانات در صورتی که مزاحم همسایگان شود جرم به حساب می‌آید و فرد متخلف باید مجازات آن را تحمل کند.


تخفیف مجازات
من به مجازات حبس محکوم شدم اما سابقه ندارم، آیا می‌توانم به گذشته‌ام استناد کنم و از دادگاه بخواهم که مجازات را کم کند؟
بر اساس ماده 38 قانون مجازات، مواردی وجود دارد که از جهات تخفیف در مجازات است. البته در پرسش به میزان حبس خود اشاره‌ای نکرده‌اید. گذشت شاکی، همکاری متهم در شناسایی شرکا، اقرار موثر او در حین تحقیقات، ندامت و حسن سابقه متهم از مواردی است که باعث می‌شود در مجازات او بتوان تخفیف قائل شد. البته این تخفیف مربوط به همه جرایم نیست.


عدم تخلیه خانه توسط مستاجر
اگر مستاجر با تمام شدن مدت قرارداد، اقدام به تخلیه خانه نکند، چه باید کرد؟
بر اساس بند ۹ ماده ۱۴ قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۵۶، موجر می‌تواند حسب مورد صدورحکم فسخ اجاره یا تخلیه را از دادگاه درخواست کند.
دادگاه ضمن‌حکم فسخ اجاره، دستور تخلیه مورد اجاره را صادر می‌کند و این‌حکم علیه مستأجر یا متصرف اجرا و محل، تخلیه خواهد شد: «در صورتی که مستأجر در مهلت مقرر در ماده ۶ این قانون از پرداخت مال‌الاجاره یا اجرت‌المثل خودداری کرده و با ابلاغ اخطار دفترخانه تنظیم‌کننده سند اجاره یا اظهارنامه (در موردی که‌اجاره‌نامه عادی بوده یا اجاره‌نامه‌ای در بین نباشد) طی ده روز قسط یا اقساط عقب‌افتاده را نپردازد.
در این مورد اگر اجاره‌نامه رسمی باشد موجر می‌تواند از دفترخانه یا اجرای ثبت صدور اجراییه بر تخلیه و وصول اجاره‌بها را درخواست کند.» هر‌گاه پس از صدور اجراییه، مستأجر اجاره آپارتمان عقب‌افتاده را تودیع کند اجرای ثبت تخلیه را متوقف می‌کند، ولی موجر می‌تواند به استناد تخلف مستأجر از پرداخت اجاره‌بها از دادگاه درخواست تخلیه عین مستأجر را کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها