دموکرات‌ها و جمهوریخواهان آمریکا کدام حقیقت تلخ را کتمان می‌کنند؟

فقر به لهجه آمریکایی غلیظ

برنی سندرز، یکی از نامزدهای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 ایالات‌متحده، سخنانی را در خصوص وضعیت فقر در آمریکا بیان کرده است که به مذاق سران این حزب و متعاقباً، جریان قدرت و ثروت در ایالات‌متحده خوش نیامده و واکنش مخفیانه و پنهان آنها برای جلوگیری از حضور سندرز در مرحله پایانی رقابت‌های انتخاباتی سال آینده را به همراه داشته است. سناتور 78 ساله ایالت ورمونت در این خصوص می‌گوید: این‌عدالت نیست که زنان سیاهپوست زمان وضع حمل سه برابر بیشتر از زنان سفیدپوست جانشان را از دست بدهند. عدالت این نیست که در ثروتمندترین کشور تاریخ جهان، نیم میلیون نفر در خیابان‌ها می‌خوابند. ترامپ یک دروغگوی واقعی و بالفطره است. طی این برهه سخت ما در این کشور به رهبری نیاز داریم که هر روز دروغ نگوید. البته سندرز در سخنان خود که در کلیسای کلمبیا واقع در ایالت کارولینای جنوبی بیان شد، تنها به بخشی از فاجعه در آمریکا اشاره کرد؛ فاجعه‌ای که روزبه‌روز ابعاد گسترده‌تری از آن افشا می‌شود.
کد خبر: ۱۲۴۰۶۱۶

اداره آمار آمریکا میزان خط فقر در این کشور را برای یک خانواده چهار نفره ۲۵ هزار و صد دلار در سال تعیین کرده است. بااین‌حال، بسیاری از تحلیلگران اقتصادی معتقدند با توجه به مخارج جاری در ایالات‌متحده و به‌خصوص با توجه به گران بودن خدمات درمانی در این کشور، حداقل میزان خط فقر در آمریکا 30 هزار دلار در سال است.
نکته حائز اهمیت این‌که ۴۸درصد مردم این کشور درآمد سالانه کمتر از ۳۰ هزار دلار دارند. اگرچه سیاست‌های اقتصادی ترامپ که به بهای افزایش نجومی و تصاعدی بدهی‌های عمومی ایالات‌متحده و تحمیل فشار اقتصادی بر نسل‌های آینده تمام‌شده است، منجر به رضایت ‌بخش اعظمی از قشر مرفه در ایالات‌متحده شده است؛ اما بحران‌های ناشی از گسترش فقر در لایه‌های زیرین اجتماعی همچنان به قوت خود باقی‌ است. همین مسأله سبب شده است جمعیت اندک 1.4درصدی از مردم آمریکا که درآمد بالای 250 هزار دلار در سال دارند، از ثروت و قدرت خود برای انتخاب مجدد ترامپ در مسند ریاست جمهوری به‌شدت حمایت کنند.
اخباری که هیچ‌گاه منتشر نمی‌شود
بیشتر رسانه‌های آمریکایی، به دلیل وابستگی به دو حزب دموکرات یا جمهوریخواه، اساساً تمایلی در خصوص انعکاس وضعیت فقر در این کشور ندارند. در ماه سپتامبر امسال، نشریه نیوزویک در گزارشی که به‌ندرت شاهد انتشار آن در فضای داخلی آمریکا هستیم، از نتایج بازدید فیلیپ آلیستون، نماینده ویژه سازمان ملل در زمینه فقر و نابرابری در ایالت آلاباما نوشت. آلیستون در توصیف و تشریح آنچه در این ایالت آمریکا مشاهده کرده است، می‌گوید: فکر می‌کنم چنین صحنه‌هایی در کشورهای جهان نخست غیرعادی است. چنین صحنه‌هایی به‌هیچ‌وجه عادی نیست. باید بگویم این نخستین بار است که با چنین صحنه‌هایی از نابرابری شدید در کشوری پیشرفته مواجه می‌شوم. مسأله فقر در آمریکا از زاویه‌های مختلف ازجمله تبعیض جنسیتی و نژادی تا کودکانی که در فقر به دنیا می‌آیند و رنج‌های مردمی که توانایی دسترسی به اساسی‌ترین نیاز‌های خود را ندارند، غیر‌قابل کتمان است.
این گزارش در حالی منتشر شد که قبلاً، روزنامه انگلیسی گاردین که نسبت به سیاست‌های اجتماعی و طبقاتی در غرب نگاهی منتقدانه دارد، از شیوع انواع بیماری‌های سخت در ایالت آلاباما خبر داده بود.
نماینده سازمان ملل نیز این موضوع را نه‌تنها در خصوص ایالت آلاباما، بلکه در قبال سایر ایالات آمریکا مورد تأیید قرار داده است. آلیستون در بخشی از گزارش خود می‌نویسد: افزایش میزان بیماری‌های گرمسیری در آمریکا یک معضل بزرگ محسوب می‌شود. در حال حاضر تعداد ۱۲میلیون آمریکایی به عفونت انگلی مبتلا شده‌اند. در زمینه دسترسی به آب آشامیدنی و بهداشت نیز، آمریکا مقام ۳۶ در جهان را دارد.
وقتی اوباما از فقرا دفاع می‌کند!
سیاست کلان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در قبال چنین افشاگری‌هایی در عمل مشخص است؛ سانسور آمار و اخبار مربوط به فقر در آمریکا و فراتر از آن، حذف مهندسی شده سیاستمدارانی که نمایندگان طبقات محروم در ایالات‌متحده محسوب می‌شوند. در این معادله، تفاوتی میان باراک اوباما و دونالد ترامپ وجود ندارد. اوباما که در ظاهر از وضعیت نابرابری‌ها و تبعیض نژادی در ایالات‌متحده انتقاد کرده و حتی در دوران ریاست جمهوری خود نیز از وجود ژن نژادپرستی میان مقامات و جامعه این کشور سخن گفته بود، هم‌اکنون عزم خود را جزم کرده است تا صدای افرادی مانند سندرز و روایات مستند وی از بی‌عدالتی و فقر در آمریکا را در نطفه خفه کند.
اوباما که یکی از سران صاحب نفوذ در حزب دموکرات برای چینش معادلات انتخابات محسوب می‌شود، در یک جمع خصوصی عنوان کرده است اگر احساس کند سناتور برنی سندرز در آستانه پیروزی و کسب نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا قرار دارد، برای جلوگیری از این امر وارد عمل خواهد شد. افشای این موضوع از سوی سایت پولیتیکو با تکذیبی از سوی اوباما مواجه نشد. اما یکی از مشاوران رئیس‌جمهور سابق آمریکا در گفت‌وگو با این رسانه، کلیت موضوع را تأیید کرد: اوباما مستقیم و رسماً چنین چیزی را در خصوص سندرز نگفته است. تنها دلیلی که در این خصوص تردید دارم این است که اگر برنی (به عنوان نامزد دموکرات‌ها) پیروز شود، فکر می‌کنم شاید همه ما باید چیزی در این خصوص بگوییم اما فکر نمی‌کنم پیروزی سندرز محتمل باشد چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
دفاع از فقرای آمریکا ممنوع!
این اظهارات و مواضع، نشان‌دهنده عزم راسخ مقامات ارشد حزب دموکرات برای جلوگیری از پیروزی سندرز در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌هاست. همگان به یاد دارند در جریان انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در سال 2016 میلادی نیز برنی سندرز با حمایت کامل اقشار فقیر و کم‌درآمد آمریکایی به میدان آمد، اما قربانی لابی‌های پشت پرده و زد و بندهای هیلاری کلینتون، نامزد رقیب خود و سران حزب دموکرات شد.
افشای اسناد منتشر شده از مکاتبات و ایمیل‌های ردوبدل شده میان کلینتون و سران حزب دموکرات، به‌خصوص نمایندگان ویژه این حزبکه نقش مهمی در مهندسی انتخابات در این حزب دارند به‌خوبی نشان داد پیروزی سندرز به عنوان یک خط قرمز برای سران حزب دموکرات مطرح بوده و این رویکرد در حال حاضر نیز در جبهه دموکرات‌ها حاکم است.

حقیقتی که پنهان نخواهد ماند

امروز اقشار سرمایه‌دار، متوسط رو به بالا و حتی متوسط دغدغه‌ای مبنی بر تأمین آسایش حداقلی قشر فقیر در ایالات متحده ندارند. این قشر آسیب‌پذیر نه‌تنها در انتخابات، بلکه در ارائه سایر امتیازها و خدمات به جامعه آمریکا نیز نادیده انگاشته می‌شوند. در این میان هرگونه تحرکی از سوی اقشار کم‌درآمد و فقیر آمریکایی برای تغییر وضعیت موجود، با سد محکمی به نام بروکراسی هدایت‌شده در دو حزب سنتی این کشور مواجه می‌شود. حتی در چنین شرایطی افرادی مانند ترامپ و اوباما به‌رغم تضادهای ظاهری خود دست به دست یکدیگر می‌دهند تا صدای فقرای آمریکا به گوش دیگر کشورهای جهان نرسد.
در این صحنه پیچیده، افرادی مانند برنی سندرز، تنها روایتگر بخش اندکی از بحران‌های واقعی و زیرساختی در ایالات متحده هستند. بدون شک در آینده‌ای نزدیک، فقرا و اقشار آسیب‌پذیر در ایالات متحده نسبت به ظلمی که به آنها در ثروتمندترین کشور دنیا روا می‌شود، سکوت نخواهند کرد، حتی اگر فردی مانند برنی سندرز در رأس معادلات قدرت در واشنگتن حضور نداشته باشد!

سعید صابریان

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها