جزئیات اختصاصی جام جم از آلبوم جدید محسن چاوشی در گفت‌وگو با هادی حسینی ،تهیه‌کننده آن

بازگــشت آقــــای خـــاص

حالا دیگر انتشار آلبوم‌های محسن چاوشی پس از انتظاری توأم با سروصدای بسیار، تبدیل به سنت شده است؛ در چند سال اخیر، هر گاه او خبر اولیه انتشار آلبوم تازه‌اش را به گوش هواداران پرشمارش رسانده، این مخابره اولیه، سرآغاز راهی شده پرپیچ و خم و پر از کش و قوس. اولین‌بار، سوم بهمن‌ماه سال گذشته بود که محسن چاوشی همراه با انتشار آن عکس از سر مولانانویس‌شده‌اش، نوشت: «قمارباز، نام آلبوم جدیدم به تهیه‌کنندگی هادی حسینی». حالا از آن روز بیش از ده ماه می‌گذرد و همین هادی حسینی به جام جم می‌گوید بالاخره آلبوم در 26 آذر منتشر خواهد شد. آلبوم پیشین محسن چاوشی یعنی «ابراهیم» نیز با سرنوشتی مشابه، 263 روز پس از اعلام اولیه به بازار آمد و حالا آلبوم جدید رکورد تازه‌ای ثبت می‌کند و 303 روز پس از اعلام اولیه به دست دوستداران خواننده محبوب خواهد رسید. البته می‌دانید که دیگر نام آلبوم «قمارباز» نیست و پس از کش‌وقوس‌های فراوان بین تهیه‌کننده و مسوولان موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد، آلبوم «بی‌نام» نام گرفته است. از هادی حسینی درباره جزئیات تازه‌ای از این آلبوم و چند و چون‌های انتشارش پرسیده‌ایم.
کد خبر: ۱۲۴۰۴۱۸

4 روز تا پیش‌فروش، 2 هفته تا انتشار
آن‌طور که هادی حسینی می‌گوید قرار است 16 آذر پیش‌فروش آلبوم آغاز شود و ده روز بعد «بی‌نام» به صورت رسمی از طرف شرکت ایران‌گام به بازار بیاید.
پیش از این هم عنوان شده بود که تهیه‌کننده با ناشر الکترونیکی آلبوم پیشین اختلافاتی دارد و از این رو، آلبوم با سامانه فروش آنلاین دیگری عرضه خواهد شد، با بیب‌تیونز.


طرح جلد ساده و عجیب آلبوم
طرح جلد آلبوم «بی‌نام» روز یکشنبه نه به صورت رسمی بلکه در یکی از صفحات هوادارای محسن چاوشی منتشر شد؛ در نگاه نخست به نظر می‌رسید این طرح، نمی‌تواند طرح نهایی باشد اما حالا هادی حسینی به جام جم می‌گوید، طرح کاور آلبوم همینی خواهد بود که دیده‌ایم. از او می‌پرسیم چرا چنین کاور ساده‌ای را برای آلبوم طراحی کرده‌اند و آیا نشانه‌های به‌کاررفته در آن، با توجه به ممیزی‌های صورت‌گرفته به‌خصوص برای نام آلبوم، مبتنی بر اشاره‌ای طعنه‌آلود نیست؟ حسینی ابتدا معتقد است به جای «ساده و ابتدایی»‌بودن این طراحی بهتر است بگوییم مینی‌مال است. تهیه‌کننده «بی‌نام» می‌گوید تایید می‌کند که این طراحی طعنه‌آمیز است اما می‌گوید خواسته‌اند بگویند بیشتر از کاور آلبوم، محتوای آن است که اهمیت دارد.


تبعید شاعر از شیراز به کاشان!
«ایران‌گام» که ناشر آلبوم «بی‌نام» است، چندی پیش، یکی از صفحات داخلی کاور آلبوم که فهرست قطعه‌ها را نشان‌ می‌داد منتشر کرد اما دقایقی بعد آن را از خروجی سایتش برداشت. نکته جالب آن صفحه، شاعر یکی از شعرهای مورد استفاده در این آلبوم بود؛ فصیح‌الدین کاشانی. چنین نامی را ما در هیچ‌یک از تذکره‌های شاعران ایرانی ندیده بودیم و هیچ شعری نیز از او نیافتیم. از حسینی می‌پرسیم چاوشی این شاعر را که بر اساس نامش ظاهرا از شاعران کلاسیک ما می‌تواند باشد از کجا یافته است؟ همان ابتدا می‌گوید که چنین شاعری وجود خارجی ندارد: «ایران‌گام آن صفحه را پیش از اصلاح نهایی منتشر کرد و با این‌که دقایقی بعد آن را برداشت، اما در همان چنددقیقه، تصویر در بسیاری از سایت‌ها و صفحات هواداری پیچید.
نام‌شاعر فصیح‌الدین شیرازی است. این شعر هم که در آلبوم از او استفاده شده منسوب به سعدی است اما بر اساس بررسی‌ها انتسابش به فصیح‌الدین شیرازی درست‌تر است.


303 روز اشتیاق یا دلزدگی؟
سر و صدا و کش و قوس‌ها در روند پیش‌تولید و تولید تا اخذ مجوز و انتشار دو سه آلبوم اخیر محسن چاوشی، باعث شده تا این مراحل طولانی شود و با این‌که او را به عنوان خواننده‌ای عزلت‌نشین و بی‌حاشیه می‌شناسیم، حواشی بسیاری را پیرامون آثارش پدید آورد.
از تهیه‌کننده «بی‌نام» می‌پرسیم این کش و قوس‌ها به اشتیاق و انتظار بیشتر مخاطبان می‌انجامد یا به ضرر آلبوم است؟
او هر دو احتمال را ممکن در نظر می‌گیرد و می‌گوید: «ممکن است یکسری از مخاطبان دلزده شوند و ممکن است عده‌ای دیگر مشتاق‌تر شوند ولی آنچه مسلم است این که ما قصدی در بروز تاخیر انتشار نداریم تا اشتیاق‌ها را بالا ببریم؛ این‌ها اتفاق‌هایی است که می‌افتد و ما را هم با خود درگیر می‌کند.»


دیگر لو نمی‌دهیم
لورفتن قطعات پیش از انتشار آلبوم نیز اتفاقی است که بارها برای آثار محسن چاوشی رخ داده است. حسینی معتقد است این اتفاق برای دیگر اهالی موسیقی هم می‌افتد اما چون هواداران چاوشی اشتیاق بیشتری برای شنیدن هر چه زودتر قطعات دارند، این ماجرا بیشتر داغ می‌شود. حسینی در این میان جواهرات خاندان سلطنتی را مثال می‌زند که به سرقت رفت و آن اشتیاق را با این اشتیاق مقایسه می‌کند. می‌گوید: «هیچ قطعه‌ای را نمی‌شود در کامپیوتر خانه پنهان کرد. به هر حال در طول پروسه تولید مجبورید قطعات را به دست کسانی بسپارید، اما چون محسن چاوشی اغلب کارهای آلبوم را خودش انجام داده امیدواریم این اتفاق کمتر از قبل رخ دهد».

صابر محمدی

ادبیات و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها