رئیس مجلس در نشست خبری اعلام کرد

نرخ‌گذاری بنزین با دولت بود

رئیس مجلس در نشست خبری که دیروز به مناسبت روز مجلس داشت درباره مسائل مختلف به‌ویژه تصمیم جلسه سران قوا در زمینه سهمیه‌بندی بنزین توضیح داد.
کد خبر: ۱۲۴۰۱۵۹

به گزارش جام‌جم، علی لاریجانی اظهار کرد: آنچه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا مطرح شد دو وجه داشت؛ یک وجه آن مشورتی بود و یک وجه تصمیم‌گیری. وجه مشورتی درباره نرخ‌ها بود که این نرخ‌گذاری وظیفه دولت بود اما چون رهبر معظم انقلاب فرموده بودند مشورت کنید، مشورت می‌شد اما اصل کار را باید دولت پیشنهاد می‌داد.
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: اما در مورد تصمیم‌گیری آنچه در موردش تصمیم گرفته شد این بود که چون منابعی که از افزایش قیمت بنزین به وجود می‌آید منابع اندکی است و قانون گفته 50 درصد آن به مردم پرداخت شود، با توجه به شرایط فعلی تورمی کشور، همه درآمد حاصل از این بخش به مردم داده شود که این موضوع تصویب شد و به تأیید رهبر معظم انقلاب رسید.
لاریجانی گفت: بنابر این مکانیزمی، جایگزین مجلس نشده چرا که مجلس مطابق قانون هدفمندی یارانه‌ها این اختیار را به دولت داده است.
وی اظهار کرد: ما در سال 88 قانون هدفمندی یارانه‌ها را تصویب کردیم این قانون به دولت الزام کرده که ظرف مدت مشخص شده در قانون باید یارانه‌هایی را که مربوط به بخش انرژی است، و یارانه‌های دیگر بخش‌ها را از حالت غیرشفاف خارج کند و قیمت فوب خلیج‌فارس برای موضوع انرژی در آن در نظر گرفته شده است همچنین در این قانون آمده که درآمد حاصل از این آزادسازی قیمت‌ها چگونه هزینه شود. 50 درصد به عنوان یارانه نقدی به مردم، 20 درصد برای بودجه و 30 درصد برای بخش تولید و حمل و نقل پرداخت شود.
لاریجانی خاطرنشان کرد: در گذشته دولت به این قانون به دقت عمل نکرد و در شرایط فعلی از حدود دو سال قبل این بحث مطرح بود.
لاریجانی ادامه داد: این مسأله در مجلس هم مطرح بود ما هم در سال 95 نشستی را در این باره داشتیم و به‌تفصیل درباره یارانه‌ها صحبت کردیم و هم در 15 مهر 98 جلسه‌ای برای این موضوع داشتیم و موضوع مطرح شد و نتیجه این بود که بیش از 1300 هزار میلیارد تومان یارانه در کشور به صورت غیرعادلانه توزیع می‌شود و سهم هر خانوار باید به صورت متوسط حدود 57 میلیون تومان در سال باشد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: در این باره پیشنهادهایی دادند و در مجلس هم مطرح شد که به عنوان مثال در مورد بنزین چگونه می‌توان این موضوع را متعادل کرد؛ یک پیشنهادشان در مورد بنزین این بود که نسبتش همین وضعیت فعلی باشد، یک پیشنهاد دیگر 2 هزار تومان بود و سه سناریو در این باره مطرح شده بود که در مجلس سه ساعت روی آن بحث شد.
لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا شما از زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین مطلع بودید؟ ادامه داد: من از زمان اجرای طرح مطلع بودم و راجع به مشکلات این مساله با آقای رحمانی نیز صحبت کردم. بنده سه‌شنبه در جلسه غیرعلنی مجلس به نمایندگان گفته بودم که چنین طرحی در روزهای آینده در حال اجراست.
رئیس‌مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات و ضرورت شفافیت مالی نامزدهای مجلس عنوان کرد: همه نگران مسائلی از جمله شفافیت مالی نامزدها و سیل جمعیتی که برای انتخابات ثبت‌نام می‌کنند هستند. ما درباره کیفیت انتخابات قانونی تصویب و به شورای نگهبان تقدیم کردیم که در آنجا ایراداتی به آن وارد شد. ما کار خودمان را انجام دادیم و اگر شما رسانه‌ها نگران این موضوع هستید بروید از شورای نگهبان پرس‌و‌جو کنید. مجلس دو سال برای آن وقت گذاشت و یک ماه طول کشید تا رای دهیم. البته به انتخابات این دوره نمی‌رسد.
رئیس مجلس در پاسخ به سؤال تلویزیون سی‌بی‌اس آمریکا مبنی بر اینکه آیا شما راهکار عملی برای شکستن بن‌بست ایران و آمریکا می‌بینید، گفت: ‌اراده سیاسی بر حل این موضوعات همیشه هست و بن‌بستی وجود ندارد. لاریجانی گفت: ‌افرادی هستند که اکنون در حال گفت‌وگو هستند اما بحث سر آن است که سیاست فشار حداکثری که سیاست غلطی است و باید این روش اصلاح شود اما برخی کشورها هم در حال تلاش هستند.
وی گفت: جمهوری اسلامی درها را نبسته اما اصل آن است که آمریکایی‌ها باید بفهمند این روش در گذشته هم وجود داشته و جواب نداده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها