در فصل هزار رنگ و زیبای پاییز تماشای جنگل‌های هزار رنگ ایران را از دست ندهید

رستاخیز رنگ‌ها

درختان به آسمان رسیده‌اند و زمین غرق در هزاران رنگ است. هر قدر هوا سرد است، اما زمین گرمای سوزانی دارد و برگ‌های رنگ‌رنگ پاییزی که از شاخه جدا شده اما مرگ زیبایی را پشت سر می‌گذارند، در زیبایی و دلبری با هم مسابقه می‌دهند. بعد آدمیزاد می‌ماند بین آن همه رنگ و نمی‌تواند یکی را زیباتر از دیگری بداند و ترجیحش دهد. این حکایت جنگل‌های پاییزی ایران است که می‌توانند روزهای رنگی بی‌نظیری را به طبیعت هدیه دهند و بازی هیجان‌انگیز رنگ‌ها را برای سه ماه رقم بزنند. این روزها می‌شود راهی جنگل‌های ایران در مناطق مختلف شد و شریک بازی رنگ‌ها. می‌خواهیم امروز سری بزنیم به جنگل‌های ایران و ببینیم در این یک ماه مانده تا آمدن زمستان چگونه می‌توان به زیبایی جنگل‌ها سر زد و از تماشایشان لذت برد. پاییز‌گردی در ایران، گرچه از نظر طبیعت‌گردی و شکار مناظر و لحظه‌های دیدنی و بکر، اهمیت فراوانی دارد، اما از جنبه‌های دیگری نیز با استقبال گردشگران داخلی مواجه شده است. پاییز فصلی است که بسیاری از مقصد‌های گردشگری ایران‌ به نسبت سایر فصول، خلوت‌تر و ارزان‌تر بوده و شما با ازدحام جمعیتی که در بهار و تابستان به‌واسطه تعطیلات رسمی وجود دارد،‌ در این فصل مواجه نخواهید بود. یعنی می‌توانید هم سفر کنید و هم پاییز دیگر نقاط ایران را به تجربیات خود بیفزایید.
کد خبر: ۱۲۳۹۷۷۱

پاییز در جنگل ابر
اصلا جنگل متفاوتی است، اینجا شما می‌شوید همسایه ابرها و می‌توانید حسابی لذت ببرید. حالا همسایگی با ابرها را بیفزایید به نمای خاصی که درختان و برگ‌هایشان به فضا افزوده‌اند. جنگل ابر سمنان را در هر فصلی باید دید اما پاییزش چیز دیگری است.
سمنان، یکی از شهر‌های تاریخی ایران که درباره‌اش باید بسیار گفت و بسیار نیز شنید، جایی نزدیک تهران است. این جنگل، یکی از مقصد‌های اصلی پاییزگرد‌های رمانتیک‌باز بوده و برخی از آژانس‌های گردشگری، گشتن و حتی اقامت یک‌روزه در این جنگل را در فهرست برنامه‌‌های ویژه پاییز‌گردی قرار می‌دهند.
سمنان با ریگ جن و حمام پهنه و بسیاری از آثار طبیعی و باستانی‌اش، مقصدی بکر برای عاشقان حرفه‌ای گردشگری در داخل و خارج از کشور به شمار می‌رود که طبیعتش در فصل پاییز، رویایی‌تر از همیشه می‌شود. جنگل ابر در شهرستان شاهرود است.جنگلی که گونه‌های گیاهی و جانوری متعدد داشته و همواره خاطره‌انگیز‌ترین مناظر را برای عکسبرداری در اختیار عاشقان سلفی باز و معتادان اینستاگرام می‌گذارد. این جنگل را جنگل ابر می‌نامند. جایی که همچون مازیچال و فیلبند و سوباتان گیلانی‌ها، فضایی رویایی را در برابر دید‌گان شما به تصویر می‌کشد.
برای دیدن این جنگل، یک آخر هفته را اختصاص دهید. جنگل ابر در 30 کیلومتری شمال شرق سمنان و در کیلومتر ۵۰ جاده سمنان به شاهرود قرار دارد. اگر به این جنگل رفتید، از راه بلد‌های محلی استفاده کنید و در صورت ماندن، اصول اقامت شبانه در جنگل‌ها را در نظر داشته باشید.

رنگ بازی در ناهارخوران
گلستان هم که معرف حضور هست، همیشه چیزی برای غافلگیر کردن گردشگرانش دارد، حالا در پاییز و بازی رنگ‌های پاییزی دیگر حسابی هیجان‌انگیز می‌شود. جنگل ناهار‌خوران گرگان، یکی از جاهایی است که دیدنش را بسیار توصیه می‌کنیم. ناهار‌خوران در استان گلستان ایران است. جایی که به زیبایی و نیکویی، برازنده این استان زیبا بوده و یکی از مقصد‌های بکر طبیعت‌گردی ایران به شمار می‌رود.
ناهارخوران، بیش از 300 هکتار وسعت دارد و درختان تنومند و سروقامتی دارد که پاییز هزار رنگ را به خوبی در آن می‌توان احساس کرد و سلفی‌های به یاد ماندنی گرفت. دلیل نامگذاری جنگل به این نام، مربوط به مسیر حجاج خانه خداست که از این منطقه به سمت نقاط دیگر کشور برای عزیمت به سمت عربستان استفاده می‌کردند و گویا منزل گاهی برای استراحت و صرف ناهار بوده است.
جنگل ناهارخوران، پس از آمل و ساری قرار داشته و با وسایل حمل و نقل عمومی هم می‌توانید به پایانه مسافربری گرگان رسیده و از آنجا به این جنگل بروید. با قطار و هواپیما نیز می‌توانید به این منطقه خوش آب و هوای پاییزی سفر کنید.

جاده عاشقان
برای عاشقان پاییز‌گردی در ایران، جاده اسالم به خلخال، یکی از رویایی‌ترین نقاط ایران زمین است که می‌توان پاییز هزار رنگ را به تماشا نشست و گوشه‌هایی از جلوه‌های ایران بکر را مشاهده کرد. جاده‌ای 70 کیلومتری که بخشی از بهشت ایران زمین به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد هر چهار فصلش، فوق‌العاده دیدنی باشد.
این جاده را جاده بهشتی هم می‌نامند، چرا که بهشت هزار رنگ ایران، بخشی از چهره خود را در این فضا به رخ می‌کشد. در جای جای این جاده مه گرفته، می‌توان رنگ‌های طبیعت را با «آرجی‌بی»‌های مختلف مشاهده کرد و لذت برد. چشم انداز‌های رویایی که در جاده اسالم به خلخال فرا روی عاشقان طبیعت‌گردی ایران است، یکی از منحصر‌به‌فرد‌ترین چشم‌انداز‌های طبیعی نقاط شمال کشور به نظر می‌رسد.
برای رفتن به اسالم گیلانی‌ها، کار سختی در پیش ندارید. این جاده از گیلان آغاز می‌شود و در خلخال در جنوب استان سرسبز و خوش آب و هوای اردبیل به پایان می‌رسد. در بین راه، از استان‌های آذربایجان شرقی و زنجان نیز عبور می‌شود.

پاییز‌گردی در شهرستانک
استان البرز در نزدیکی پایتخت واقع شده و طبیعت زیبایی در فصل پاییز دارد. در این استان که پاتوق آخر هفته‌های تهرانی‌های خوش نشین است، روستایی قرار دارد که در مسیر جاده چالوس واقع شده و برای عاشقان کوچه باغ‌های شاعرانه، مکانی فوق‌العاده به نظر می‌رسد.
روستای شهرستانک از جمله روستا‌های تاریخی کشور است که در این استان واقع شده و در طول سال به‌خصوص فصل پاییز، پذیرای خیل گسترده‌ای از عاشقان طبیعت‌گردی و روستا‌گردی در ایران است. رودخانه‌ای از وسط شهرستانک می‌گذرد و زیبایی آن را برای پاییز گرد‌ها خاطره‌انگیز می‌کند.
این روستا، فاصله کمی از کاخ ناصری دارد که یکی از عمارت‌های مهم عهد قجر در آن واقع شده است.

گرمای رنگ‌ها در دورود
لرستان، یکی از استان‌هایی است که در پاییز، رنگ و بوی رویایی به خود می‌گیرد و می‌تواند یکی از مقصد‌های فوق‌العاده برای گردشگران رمانتیک پاییز‌گرد باشد. لرستان، عروس آبشار‌های ایران است و گردشگری آبشاری را می‌توان در این اقلیم زیبا و خوش آب و هوا در فصل پاییز در دسترس داشت.
یکی از آبشار‌های زیبای این استان را می‌توان آبشار بیشه دانست که در شهرستان دورود قرار دارد. در این آبشار، سقوط آب از ارتفاعی بیش از ۴۵ متر، بسیار زیبا بوده و رنگین‌کمان پاییز را شکل می‌دهد. جالب است بدانید این آبشار در سال ۸۷، به عنوان یکی از آثار طبیعی لرستان در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید.
در اطراف این آبشار،‌ جنگل‌های پوشیده از بلوط، زیبایی خاصی دارند که بر شکوه آن می‌افزاید. برای رفتن به روستای بیشه،‌ باید به خرم آباد رفته و پس از طی مسافت ۵۰ کیلومتری یعنی در کمتر از نیم ساعت، به این منطقه زیبا می‌رسید.
با قطار دورود به سپید دشت نیز می‌توان به این خطه رسید که بر فراز سرزمین مردمان لر و آزاده ایران عزیز قرار دارد.

از چمستان به نور
جاده چمستان به نور در استان سر سبز و کشتی‌پرور و قهرمان مازندران، یکی از مقصد‌های اصلی پاییز گردی‌های حرفه‌ای‌ها به شمار می‌رود. جاده چمستان به نور همچون جاده اسالم به خلخال، فضایی رویایی را برای شما به تصویر می‌کشد. فضایی که پیاده روی صبحگاهی در بخش‌هایی از آن، روح و جان را جلایی دیگر می‌بخشد.
در مسیر جاده چمستان به نور، دریاچه‌ای قرار دارد که برای اروپاگرد‌ها، یادآور پاییز سوئیس و سوئد است. دریاچه‌ای که الیمالات نام داشته و برای رسیدن به آن، باید از قلب جنگلی مملو از درختان تنومند هزار رنگ گذر کرد.

پاییز‌گردی با اسب‌های وحشی
​​​​​​​آمل، یکی دیگر از مقصد‌های بکر طبیعت‌گردی در ایران بوده که برای عاشقان پاییز‌گردی پیشنهاد می‌کنیم. در آمل که هر فصلش زیبایی خاص خود را دارد، جنگلی وجود دارد که شاید برای خیلی‌ها ناشناخته باشد. جنگل الیمستان، جایی که به دلیل وجود گیاهی به نام الیما، به این نام مشهور شد.
اسب‌های وحشی در این جنگل در کنار رودخانه‌هایی با آب زلال و خنک، بخشی از طبیعت فوق‌العاده الیمستان را تشکیل می‌دهد. این جنگل در ارتفاعات بالای آمل واقع شده و همچون سوباتان و فیلند و جواهر ده،‌ همواره مه غلیظی آن را در بر گرفته است و فضایی رویایی در پاییز رقم می‌زند.
برای رفتن به این جنگل، باید به هراز بروید. اگر از تهران 140 کیلومتر دور شوید، پس از دو ساعت رانندگی به این جنگل می‌رسید. این جنگل در فاصله 48 کیلومتری آمل قرار دارد که البته از جاده فرعی امامزاده قاسم نیز می‌توان به آن رسید.

زینب مرتضایی‌فرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها