جشنواره‌های هنری، بخشی از صنایع هنری در تمام جهان هستند و علاوه بر انواع جشنواره‌های عمومی، اشکال متفاوتی از جشنواره‌های تخصصی و موضوعی در تمام دنیا برگزار می‌شوند.
کد خبر: ۱۲۳۹۷۴۹

این جشنواره‌ها معمولا در زمینه استعدادیابی و نیز بازاریابی محصولات هنری بسیار مفید و موثر عمل می‌کنند اما از میان انواع جشنواره‌های هنری، جشنواره‌های تئاتری به دلیل ذات و مختصات هنری مانند تئاتر، کارکردهای کمتری دارند و در نتیجه تعدادشان کمتر است.
حالا تصور کنید که جشنواره‌های تئاتر به شکل بومی برگزار شوند و دایره فعالیت آنها به مرزهای یک کشور محدود باشد؛ طبیعی است که چنین جشنواره‌هایی کارکردهای زیادی نخواهند داشت و طبیعی است که تعدد آنها کمکی به صنعت تئاتر نخواهد کرد اما مدتی است تعداد جشنواره‌های تئاتری در کشور بیشتر از همیشه شده و هر چند گاهی خبری از تولد یک جشنواره تئاتری منتشر می‌شود. همین موضوع مورد توجه ایسنا قرار گرفته و به سراغ یکی از جشنواره‌های تئاتری کشور رفته و درباره‌اش نوشته است. در گزارشی که با عنوان «سایه روشن برخی جشنواره‌های تئاتری» منتشر شده، آمده است: جشنواره‌های تئاتری برای خیلی از کسانی که به دنبال جایی برای دیده شدن هنرشان هستند بهترین فرصت است، بویژه برای هنرمندان خارج از پایتخت، اما به شرط آنکه اعتمادشان خدشه‌دار نشود؛ اعتمادی که مشخص نیست جشنواره‌های خصوصی نوپا چقدر برای حفظ آن ارزش قائلند.
در ادامه این گزارش آمده است: سال‌هاست جشنواره تئاتر فجر مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور محسوب می‌شود اما از آنجا که این رویداد قواعد خاص خود را به عنوان یک جشنواره دولتی برای پذیرش گونه‌های مختلف تئاتر دارد، از چند سال قبل جشنواره‌های مختلف دیگری به راه افتاده‌اند که بعضی از آن‌ها با هر سختی، سعی شده برگزار شوند. علاوه براین یکی دو سالی هم هست که جشنواره‌های خصوصی تئاتر پا گرفته‌اند که اتفاقا هنرمندان شناخته‌ شده‌ای هم با آن‌ها همکاری می‌کنند ولی این سوال مطرح است که آیا حضور این هنرمندان کیفیت اجرایی و هنری جشنواره را تضمین می‌کند؟
تازه‌ترین جشنواره‌ای که در بخش خصوصی برگزار و حرف و حدیث‌هایی درباره آن شنیده می‌شود، جشنواره تئاتر «آرخه» به دبیری رضا آشفته از منتقدان تئاتر است. برای این جشنواره نسیم ادبی، فرهاد تجویدی، شهاب حسین‌پور و حمیدرضا نعیمی به عنوان داور معرفی شده بودند که البته نعیمی در گفت‌وگویی با ایسنا از انصراف خود از این جشنواره گفت با این گله که این موضوع به طور شفاف اطلاع رسانی نشد.
در ادامه این گزارش ایسنا سراغ دو هنرمند شرکت‌کننده در این جشنواره رفته است؛ یکی تهرانی و یکی شهرستانی. شرکت‌کننده تهرانی از برگزاری آن رضایت دارد و این جشنواره را برای موفقیتش مفید می‌داند اما هنرمند شهرستانی از نحوه اجرای آن ناراضی است و به ایسنا گفته که برای حضور در جشنواره از او مبلغی به عنوان ورودیه در خواست شده است.
ضمن اینکه نظرات این دو شرکت‌کننده در جشنواره آرخه به تفصیل در گزارش ایسنا آمده است، این مطلب هم مورد تاکید قرار گرفته که: اگر چه این گزارش صرفا به یک جشنواره اختصاص داشت، اما با توجه به برگزاری انواع جشنواره‌ها که به صورت خصوصی یا به اسم یک هنرمند برگزار می‌شوند، ضروری است که وضعیت چنین جشنواره‌های تئاتری از صدور مجوز گرفته تا ارزیابی کیفی و اجرایی آن‌ها از فیلتری تخصصی در اداره کل هنرهای نمایشی یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بگذرد تا سرمایه و انرژی که برای برگزاری‌شان صرف می‌شود در نهایت به اعتلای تئاتر کمک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها