یکی از مسائلی که همه انسان‌ها در زندگی تجربه می‌کنند «نه شنیدن» و «ناکامی» است. در سبک زندگی و روش‌های تربیتی ممکن است افرادی وجود داشته باشند که در برابر ناکام شدن و نه شنیدن طاقت ندارند. این‌که هر فردی مایل باشد تمام خواسته‌های او با موافقت روبه‌رو شود مسلما لذتبخش است، اما باید توجه داشته باشیم زمان‌هایی وجود دارد که درخواست‌های فرد با موافقت همراه نیست یا اتفاقاتی می‌افتد که مطابق میل فرد نیست.
کد خبر: ۱۲۳۹۴۰۶

در چنین مواقعی افراد واکنش‌های هیجانی و رفتاری متفاوتی از خودشان بروز می‌دهند و با توجه به موضوع ناکامی و موضوعی که مورد تایید آنها و دلخواه آنها نیست برخورد می‌کنند.
هر اتفاقی که در زندگی فرد می‌افتد، می‌تواند با واکنش‌های هیجانی همراه باشد و هیجان‌ها پاسخ‌های نسبتا کلی و ساده‌ای هستند که بدن انسان در مقابل محرک‌های بیرونی و درونی از خودش بروز می‌دهد و این نوع واکنش‌ها معمولا ناپایدار و آنی بوده و با تغییرات جسمانی و یک حالت عاطفی خوشایند یا ناخوشایند مثل ترس، غم، خشم، شادی، تعجب، بیزاری و... همراه است.یکی از اولین هیجان‌هایی که فرد در مواجهه با ناکامی تجربه می‌کند خشم و استرس است و به دنبال هیجان خشم ممکن است رفتار پرخاشگرانه از انسان سر بزند و ناکامی ارتباط مستقیم با رفتار پرخاشگرانه دارد.
هنگامی که فرد درگیر هیجان خشم می‌شود واکنش‌های فیزیولوژیک مانند (افزایش ضربان قلب، تعریق، لرزش درونی، تغییر در آهنگ تنفس، خشک شدن دهان، تاری دید، استرس و بی‌قراری) در او دیده می‌شود و ممکن است رفتارهای پرخاشگرانه مانندحملات فیزیکی و گفتاری، تهدید، سرزنش، حمله فیزیکی، تندراه رفتن، رانندگی سریع، فریاد و داد و بیداد، انتقام‌گیری، زورگویی، تخریب از خودش نشان دهد و در حالت‌های شدیدتر می‌تواند خود تخریبی را نیز همراه داشته باشد.
آنچه از لحاظ روان‌شناختی به فرد کمک می‌کند تا رفتار معقول از خود بروز دهد مهارت مدیریت خشم در برابر ناکامی‌هاست.
مدیریت خشم با توانایی بازشناسی و به موقع رهاسازی خشم و بیان احساس ناشی از ناکامی به روشی کنترل شده همراه است و چنانچه فرد بتواند استرس و خشم خود را کنترل کند، می‌تواند معقولانه‌تر رفتار کند.
هیجانات منفی ما از نیازهای هیجانی برآورده نشده ایجاد می‌شود، پس بهترین راه صحبت در مورد هیجاناتی است که تجربه می‌کنیم تا بتوانیم نیاز اصلی خود را بیان کنیم. ابراز هیجان خشم به شیوه صحیح می‌تواند به ارتقای سلامت روان کمک کند.

دکتر دارینی

روان‌شناس و مشاور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها