ترفندهایی برای نظافت آشپزخانه

قلب تمیز خــــانــه

یکی از کارهای سختی که خانم‌ها انجام می‌دهند، نظافت است که وقت و انرژی زیادی از آنها می‌گیرد و البته بعضی مواقع نتیجه دلخواه را نیز به دست نمی‌آورند و به اصطلاح خستگی به تن‌شان می‌ماند، اما می‌توان با یکسری ترفند و راه میانبر این کار را ساده کرد و نتیجه بهتری هم گرفت. در این میان نظافت آشپزخانه یا قلب خانه از اهمیت زیادی برخوردار بوده و دغدغه اصلی خانم‌هاست. نظافت آشپزخانه خیلی گسترده است و در این صفحه هر هفته بخشی از این ترفندها را مرور می‌کنیم.
کد خبر: ۱۲۳۹۰۷۵

اجاق گاز و فر:
قبل از هر کاری ابتدا از آب جوش استفاده کرده و آن را روی سطح گاز بریزید و بعد از چند دقیقه با دستمال مناسب گاز را پاک کنید.
آب، نمک و جوش شیرین را به نسبت مساوی با هم مخلوط کرده و به جاهایی از گاز که لکه دارد بمالید. بعد از چند دقیقه، لکه‌ها به راحتی با دستمال مناسب تمیز می‌شود.
سرکه سفید را با آب مخلوط کرده و سطح گاز را با آن تمیز کنید. این محلول برای تمیز کردن گازهای شیشه‌ای بسیار کارآمد است.
جوش شیرین را روی سطح گاز ریخته و یک لیمو ترش را دو نیم کرده و یک نیم آن را روی سطح گاز خوب می‌کشیم و بعد از
چند دقیقه، گاز را با دستمال مرطوب تمیز می‌کنیم.
مخلوط آب و صابون هم گزینه خوبی برای پاک کردن لکه‌های اجاق گاز است.
برای تمیز کردن قسمت‌های چدنی گاز، آنها را چند دقیقه در مخلوطی از آب جوش، کمی مایع ظرفشویی و سرکه قرار داده و بعد آبکشی کرده و خوب خشک می‌کنیم.
نکته: قبل از انجام کار از خنک بودن اجاق گاز مطمئن شوید.
پاک کردن بعد از هر بار پخت و پز هم کار شما را راحت می‌کند و هم منافذ شعله‌های گاز مسدود نشده و عمر اجاق‌گازافزایش می‌یابد.
سینی و توری فر را چند دقیقه در محلول آب جوش و صابون قرار داده و بعد با اسفنج یا مسواک نرم تمیز کرده و آبکشی می‌کنیم.
یک لیوان آب گرم، نصف فنجان سرکه یا آبلیمو و یک قطره مایع ظرفشویی را با هم مخلوط کرده و داخل فر اسپری می‌کنیم سپس جوش شیرین روی آنها پاشیده و بعد از چند دقیقه با پارچه یا اسفنج نرم داخل فر را تمیز می‌کنیم.
شیشه فر را هم می‌توانید با مخلوط آب و سرکه یا الکل با روزنامه یا دستمال نخی تمیز کرده و لکه‌های آن را کاملا پاک کنید.
ماکروفر:
کاسه‌ای را تا نیمه پر آب کرده و یک قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کرده و حدود 3 الی 4 دقیقه ماکروفر را روشن می‌کنیم و بعد از کمی خنک شدن با دستمال سطح داخلی آن را تمیز می‌کنیم.
یک لیموترش را از وسط نصف کرده و در ظرفی گذاشته و یک قاشق غذاخوری آب به آن اضافه می‌کنیم. یک تا دو دقیقه ماکروفر را روشن کرده و بعد از کمی خنک شدن داخل ماکروفر را تمیز می‌کنیم.
مخلوط نصف لیوان آب و یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را مدت یک دقیقه در ماکروفر روشن قرار داده وسپس بعد از کمی خنک شدن با پارچه مناسب داخل ماکروفر را تمیز می‌کنیم.
برای تمیز کردن توری فلزی ماکروفر آن را نیم ساعت در محلول آب جوش و صابون قرار داده و سپس با مسواک آن را شسته و آبکشی می‌کنیم.
شیشه ماکروفر را با محلول آب و سرکه یا الکل با روزنامه یا دستمال مناسب تمیز می‌کنیم.
نکته: قبل از تمیز کردن ماکروفر مطمئن شوید به برق وصل نیست و با دقت و حوصله تمام قسمت‌های آن را تمیز کنید.
سینک ظرفشویی:
سینک‌های ظرفشویی جنس‌های مختلفی دارد و موقع تمیز کردن آنها باید به جنس آن توجه کرد تا صدمه نبینند. در اینجا به طرز تمیز کردن چند جنس مختلف سینک اشاره می‌کنیم.
سینک‌های فلزی: مخلوط آب و جوش شیرین و سرکه لکه‌های قدیمی را از بین می‌برد. البته توجه داشته باشید
آب جوش و ظروف داغ مانند کفگیر، قاشق، قابلمه و... به سینک آسیب می‌زند.
سینک‌های آلومینیومی: مواد شیمیایی به آنها آسیب می‌زند، بنابراین باید از تمیز کننده‌های معمولی مانند مایع ظرفشویی، آب گرم همراه کمی نمک و صابون و... استفاده کرد.
سینک‌های سرامیکی: مخلوط آب گرم، صابون و جوش‌شیرین گزینه مناسبی برای آنهاست.
سینک‌های گرانیتی: شوینده‌های قوی و شیمیایی و مواد اسیدی مانند لیموترش برای این سینک‌ها مناسب نیست و باید با مواد معمولی شسته شود.
سینک‌های مسی: این نوع سینک کم است،‌ اما بد نیست بدانید مواد غذایی که دارای تیزآب بوده و حالت اسیدی دارند مانند آب گوجه فرنگی و لیمو ترش به این نوع سینک‌ها آسیب می‌زنند و در صورتی که این مواد روی سینک ریخته شد باید آن را سریع با آب فراوان و یک اسفنج نرم شسته و خشک کنیم.
نکته: بعد از شستن سینک‌های ظرفشویی حتما آنها را با دستمال مناسب و نرم خشک کنید. این کار مانع لکه شدن آنها و همواره تمیز ماندن‌شان می‌شود.
نکات ایمنی:
حتما از دستکش، پیشبند و ماسک استفاده کنید.
موقع انجام کار فن و تهویه را روشن یا پنجره را باز کنید.
تا جای ممکن از مواد شیمیایی استفاده نکنید تا از مضرات آنها در امان بمانید.

مژده مظهری

روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها