یک رزمایش متفاوت

رزمایش مدافعان آسمان ولایت 98 اولین رزمایش مشترک پدافند بعد از سازماندهی مجدد نیروی پدافند است. تا چندی پیش قرارگاه پدافند مسوولیت کنترل عملیاتی مجموعه سپاه و ارتش را داشت که آن مجموعه به ستاد ارتش منتقل شد و فرماندهی آن به عهده امیر سرلشکر موسوی است.
کد خبر: ۱۲۳۸۵۶۵

در این رزمایش، حداکثری بهره‌برداری از سامانه‌های بومی پدافند عمومی انجام شد، قبل از این رزمایش این حجم از سلاح بومی را نداشتیم و در رزمایش‌ها از تعدادی سلاح‌های خریداری شده و تعداد محدودی از سلاح‌های بومی استفاده می‌شد.
در رزمایش مدافعان آسمان ولایت 98 چند اقدام خاص انجام شد که از جمله آنها رهگیری هوایی توسط پهپاد برای اولین بار بود. البته در گذشته نیز چنین کاری را تمرین کرده بودیم، اما هیچ وقت رونمایی رسمی نشده بود. همچنین برای اولین بار از گلوله‌های هوشمند استفاده شده است که این گلوله‌ها برخلاف گلوله‌های قبلی که فقط با ضربه منفجر می‌شدند به‌صورت چرخش پرانی عمل کرده و فضای بیشتری را مورد اصابت قرار می دهند.
همچنین برای اولین بار از سامانه پدافندی بومی 15 خرداد علیه اهداف متخاصم در منطقه عمومی رزمایش استفاده شد. سامانه ذوالفقار نیز برای اولین بار در میدان عمل تست شد و برای اولین بار در یک رزمایش رسمی سامانه باور 373 تا مرحله تیراندازی الکترونیکی پیش رفت.
ویژگی دیگر این رزمایش این بود که برای اولین بار از بخشی از نیروی پدافند به عنوان نیروی خارجی استفاده شد. این اولین رزمایش دو سویه‌ای بود که تا حدی بخشی از نیروهای خودی نیز به کمک دشمن فرضی رفت. در رزمایش های گذشته صرفا نیرویی به عنوان نیروی حمله کننده و نیرویی نیز به عنوان دفاعی عمل می کرد، در حالی که در رزمایش دیروز بخشی از توان رزمی خود را نیز به نیروی دیگر بخشیدیم.
از دیگر ویژگی‌های متمایز این رزمایش می‌توان به ارزیابی و آزمایش مجموعه وسیعی از سامانه‌های جنگ الکترونیکی در میدان اشاره کرد.
در ضمن به رغم این‌که در رزمایش‌های قبلی از ارتباطات دو لایه استفاده می‌کردیم در این رزمایش از ارتباطات چند لایه استفاده کردیم و ارتباطات پنج لایه نیز چیده شد. به این معنی که در صورت قطع کامل یک سامانه، سامانه بعدی جایگزین آن می‌شد.
ویژگی متفاوت دیگر این رزمایش، رعایت اصل غافلگیری به‌طور کامل و ارائه اختیار به نیروی نارنجی یعنی نیروی حمله‌کننده بود که در هر ساعتی از شبانه روز مجموعه مقابل را مورد حمله قرار دهند. به این معنی که اگر در رزمایش های قبلی ساعت و مکان حمله هواپیمای دشمن اطلاع داده می‌شد، در این رزمایش مبنا را بر اصل غافلگیری قرار دادیم و انتخاب زمان حملات در اختیار نیروی نارنجی قرار داده شد.
در این رزمایش از تجهیزات پدافند غیر عامل و سامانه‌های رعب، به کارگیری مناسبی انجام شد و تعداد زیادی سامانه رعب داشتیم که مشابه سامانه های اصلی است و حتی تشعشع امواج هم دارند اما بسیار ارزان قیمت هستند و حتی اگر از سوی دشمن نیز مورد هدف قرار گیرند برای ما ارزش اقتصادی چندانی ندارد.

امیر سرتیپ دوم محمدرضا علیان‌نژاد

سخنگوی رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۹۸

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها