گزارش جام‌جم از جزئیات رزمایش مشترک پدافند هوایی کشور

خــط و نشان روی آسـمـان

مرحله نهایی رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۸ که از روز پنجشنبه با رمز یا محمد رسول‌ا...‌(ص) در منطقه عمومی سمنان آغاز شده بود دیروز با دستیابی به اهداف تعیین شده پایان یافت. در این رزمایش انواع سامانه‌های بومی موشکی و راداری ارتفاع پست، متوسط و بلند به عملیات مقابله با انواع تهدیدات هوایی پرداختند. مراحل مقدماتی این رزمایش از سه هفته قبل در منطقه‌ای به وسعت ۴۱۶ هزار کیلومتر مربع در منطقه عمومی سمنان آغاز شده بود. این رزمایش با حضور نیروهای پدافند هوایی ارتش و سپاه و تمام ظرفیت‌هایی که قابلیت به‌کارگیری در این رزمایش داشتند تحت فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء به فرماندهی امیر سرلشکر سید‌عبدالرحیم موسوی طرح‌ریزی و به اجرا گذاشته شد. به گفته سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء(ص) در این رزمایش، همه آموزش‌هایی که تاکنون به نیروها داده شده بود و همه تجربیات و سلاح‌های بومی که در وزارت دفاع ساخته شده تحت امر متخصصان و فرماندهان، تست و ارزیابی شد و مهارت‌ها و ورزیدگی نیروهای پدافند هوایی ارتش و سپاه برای دفاع از آسمان ایران، ارتقا یافت.
کد خبر: ۱۲۳۸۵۶۴

قدرت‌نمایی مرصاد در کلاس ارتفاع متوسط‌ها
سامانه موشکی مرصاد از جمله تجهیزاتی بود که با موفقیت در این رزمایش به کار گرفته شد.
مسؤولیت این سامانه موشکی مقابله با موشک‌های کروز نیروهای متخاصم بود و توانست در درگیری با این موشک‌ها آنها را منهدم کند.
کشف و شناسایی پرنده‌های بدون سرنشین متخاصم در منطقه عمومی رزمایش و درگیری و انهدام آنها از دیگر اقداماتی بود که توسط سامانه بومی مرصاد و مرصاد متحرک نیروی پدافند هوایی ارتش انجام شد.
سامانه موشکی زمین به هوای ارتفاع متوسط مرصاد، از موشک و خودروی حامل جدید بهره می‌برد که توان تحرک‌پذیری بالایی به آن می‌دهد. ازجمله دیگر تغییرات ایجادشده در این سامانه می‌توان به دیجیتال شدن بسیاری از تجهیزات مربوطه و نیز افزایش برد رادار آن اشاره کرد. سامانه مرصاد متحرک هم که در این رزمایش به کار رفت از جمله سامانه‌های بومی نیروی پدافند هوایی ارتش است که از قابلیت تحرک و تحرک سریع با هدف عدم شناسایی محل استقرار سامانه‌های پدافندی برخوردار است.

انهدام اهداف در ارتفاع بلند با سامانه تلاش
در مرحله نهایی رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۸، اهداف ارتفاع بلند مهاجم با شلیک سامانه بومی تلاش نیروی پدافند هوایی ارتش سرنگون شد.
سامانه تلاش قادر است «رهگیری و درگیری» با اهداف را به طور توأمان انجام داده و با اهداف مختلف در ارتفاع متوسط و بالا مقابله کند که این قابلیت، از قابلیت‌های فنی و پیچیده این سامانه موشکی است.
مراحل تکمیل و بومی‌سازی سامانه تلاش در سه مرحله صورت گرفت. سامانه تلاش 1 و 2، سامانه‌ای موشکی با به کارگیری موشک‌های بومی صیاد 2 و بهره‌گیری رادارهای بومی بود که در به‌روزرسانی و افزایش قابلیت‌های سامانه موشکی تلاش‌2، ضمن ارتقاهای جانبی، سامانه موشکی اس 200 نیز با این سامانه تلفیق شد و سامانه جدیدی به نام سامانه موشکی تلاش 3 تست و رونمایی شد.

15 خرداد به میدان آمد
سامانه پدافندی بومی 15 خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش هم در مرحله نهایی رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 98، برای نخستین بار در شرایط رزم واقعی علیه اهداف متخاصم در منطقه عمومی رزمایش اقدام عملیاتی انجام داد.
سامانه پدافند هوایی 15خرداد قادر است تعداد شش هدف را به‌طور همزمان شناسایی و ردگیری کرده و علیه شش هدف عملیات شلیک و انهدام را انجام دهد. از دیگر ویژگی‌های بارز این سامانه سلاح قابلیت تحرک‌پذیری آن است، به گونه‌ای که زمان حاضر به جنگ و عملیاتی شدن آن کمتر از پنج دقیقه است.
این سامانه که قابلیت مقابله با سلاح‌های استراتژیک دشمن از جمله هواپیماهای جنگنده، بمب‌افکن‌های رادارگریز، موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و انواع پهپادها را دارد، مجهز به رادار ارائه ‌فازی با امکان درگیری همزمان با چند هدف و سکوهای پرتاب مستقل می‌باشد که در آن از موشک صیاد3 استفاده شده ‌است.

اسکرامبل پهپادهای رزمی
صبح پنجشنبه نیز عملیات اسکرامبل پهپادهای رزمی نیروی پدافند هوایی ارتش برای نخستین بار در رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۸ و با حمله گسترده هواگردهای مهاجم دشمن انجام شد. اسکرامبل به معنی پیش‌اخطار و واکنش سریع یک هواگرد برای مقابله با هواگرد مهاجم است.
در این مرحله از رزمایش همچنین عملیات درگیری با هواگردهای بدون سرنشین نیروی متخاصم با استفاده از سامانه‌های موشکی ارتفاع متوسط انجام شد.
در این بخش از رزمایش پس از کشف و شناسایی هواگردهای مهاجم دشمن توسط سامانه‌های راداری، اطلاعات و شناسایی و دیده‌بانی بصری پدافند هوایی، برای نخستین بار عملیات اسکرامبل و رهگیری هواپایه با بهره‌گیری از پهپادهای رزمی نیروی پدافند هوایی ارتش که قابلیت انجام حمله انتحاری به هواگرد مهاجم را دارد تمرین شد.
استفاده از پهپاد بومی و بهینه‌سازی شده کرار برای انجام عملیات رهگیری هوایی نیاز به استفاده از هواپیماهای رهگیر و شکاری با سرنشین را کاهش می‌دهد و باعث صرفه‌جویی و کاهش خطرپذیری استفاده از هواپیماهای با سرنشین می‌شود.
کرار اولین پهپاد ایرانی است که با موتور جت به تولید انبوه رسیده؛ این پهپاد ایرانی سرعتی در حدود ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت، بردی بالغ بر یک هزار کیلومتر و سقف پروازی ۷۵۰۰ تا ۱۲ هزار متر دارد و قادر است میزان محموله جنگی تا ۲۵۰ کیلوگرم را با خود حمل کند و علاوه‌بر این مشخصات، کرار ویژگی‌های دیگری هم دارد.

مریم شریف‌زاده

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها