هرچند مورگان ارتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبر استعفای مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور را تکذیب می‌کند، اما خبرهای جسته گریخته حکایت از آن دارد که این عضو کابینه ترامپ نیز در حال خروج از کاخ سفید است.
کد خبر: ۱۲۳۸۴۹۰

پیش از این نیز همزمان با برکناری جان بولتن، مشاور امنیت ملی آمریکا مساله استعفا یا خروج مایک پمپئو مطرح شده بود. منابع خبری می‌گویند پمپئو قصد دارد با استعفا از کابینه ترامپ خود را برای انتخابات سال آینده مجلس سنا از تگزاس نامزد کند. تاکنون ده‌ها نفراز کابینه یا مشاوران ترامپ یا استعفا کرده یا با یک توییت برکنار شده‌اند. به نحوی که کابینه وی بی ثبات ترین کابینه در تاریخ آمریکا توصیف می‌شود.
روز گذشته جاناتان اسوان، خبرنگار تارنمای آمریکایی اکسیوس در توییتی نوشت از مورگان ارتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه مساله استعفای مایک پمپئو را پرسیده و او این موضوع را کاملا نادرست دانسته است. اخیرا مجله تایم گزارش داده بود پمپئو در هفته‌های اخیر به سه نماینده برجسته جمهوریخواه گفته است که قصد دارد از پست خود در دولت ترامپ استعفا کند تا بتواند در انتخابات سال آینده از ایالت کانزاس نامزد مجلس سنای آمریکا شود. پمپئو یکی از افراد وفادار به ترامپ قلمداد می‌شود. وی یکی از مقام‌های نزدیک به ترامپ محسوب می‌شد به طوری که رئیس‌جمهور آمریکا یک بار به مجله نیویورک گفته بود با همه اطرافیانش به غیر از یک نفر، آن هم پمپئو درگیر بحث شده است. پمپئو که گرایش مذهبی افراطی اونجلیک و دیدگاه‌های جنگ‌طلبانه‌ای در جهان دارد، تاکنون توانسته است با اجرای مو به موی خواسته‌های ترامپ و راضی نگه داشتن او، جایگاه خود را در کشتی پرتلاطم کابینه ترامپ تثبیت کند و مانع تکرار شدن سرنوشت رکس تیلرسون برای خود شود.
با این حال برخی منابع می‌گویند تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ وجهه پمپئو را نیز زیر سؤال برده است. او یکی از نخستین مقام‌های ارشد دولت ترامپ بود که توسط دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا برای شهادت دادن احضار شد. اما در نهایت نتوانست طبق ضرب‌الاجل تعیین شده در ماه مهر (اکتبر) در مجلس نمایندگان حاضر شود.
ترامپ اردیبهشت،‌ ماری یووانویچ، سفیر آمریکا در اوکراین را اخراج کرد. این برکناری در حال حاضر یکی از مسائلی است که در ارتباط با تحقیقات استیضاح ترامپ مورد بررسی قرار دارد. یووانویچ همراه دیپلمات دیگری به نام ویلیام تیلور در جلسات استماع مجلس نمایندگان برای پیشبرد تحقیقات استیضاح شرکت کرده و سخنان تندی علیه ترامپ به زبان آورده‌اند. از طرف دیگر، ترامپ و طرفداران او از پمپئو بابت ادای شهادت کارکنان وزارت خارجه در جلسات استماع علیه ترامپ گلایه دارند. آنها به علاوه معتقدند پمپئو سرسختانه از دفاع حمایت نکرده است.
سه نفر از نمایندگان جمهوریخواه در مصاحبه با تایم گفتند: قرار بود پمپئو تا اوایل بهار سال آینده در وزارت خارجه باقی بماند، اما تحولات اخیر از جمله تحقیق در مورد استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان موجب اخلال در روابط پمپئو با ترامپ شده است. نمایندگان جمهوریخواه در پاسخ به زمان خروج پمپئو از کابینه ترامپ می‌گویند: تصمیم پمپئو برای استعفا با توجه به توانایی‌های وی در مدیریت زمان ممکن است در زمان مناسبی صورت گیرد. مجله تایم بر تمایل پمپئو برای خروج از کابینه ترامپ تاکید داشته و می‌نویسد: مشکلی که پمپئو در حال حاضر با آن روبه‌روست این است انجام دادن این کار بدون وارد آوردن لطمه سیاسی به خودش باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها