مشکلات سراسری اینترنت و تغییرات ناگهانی جوی، طرح پاییزه کتاب را تا پنجم آذر تمدید کرد

اینترنت نداری، کتاب بخوان

اولش گفتند طرح پاییزه کتاب امسال فقط در تهران برگزار می‌شود؛ چه کسی گفت؟ نیکنام حسینی پور، دبیر هفته کتاب و مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب. به تاریخ 19 آبان در نشست خبری هفته کتاب، اعلام شد امکان برگزاری طرح پاییزه کتاب در سراسر کشور وجود ندارد، اما طرح پاییزه در شهر تهران از ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ با تخفیف ۲۰ درصد برگزار خواهد شد. البته دبیر هفته کتاب این نکته را هم متذکر شد که تداوم برگزاری طرح‌های حمایت‌های فصلی به کمک سازمان‌ها و نهادهای خود استان‌ها بستگی دارد. حالا خبر رسیده که طرح پاییزه هفته کتاب نه فقط در تهران که در چند استان دیگر هم برگزار شده و استقبال هم بد نبوده، البته با در نظر گرفتن این نکته که برگزاری این طرح همزمان شد با مشکلات برف و بنزین. به این خبر یک نکته هم ضمیمه شده و آن تمدید مهلت طرح پاییزه کتاب است. اگر شما هم مانند همکار ما از این طرح بی‌خبر مانده‌اید ولی هنوز یک هفتم حقوق‌تان را بابت خرید کتاب هزینه نکرده‌اید، تا پنجم آذر می‌توانید از فرصت استفاده کنید و کتاب‌های موردنظرتان را با 20 درصد تخفیف خریداری کنید.
کد خبر: ۱۲۳۸۴۶۹

اصل ماجرا
هر چند بعید است بی‌خبر باشید اما طرح‌های فصلی کتاب، از جمله طرح فروش پاییزه در واقع طرح‌های حمایتی هستند که بر اساس آن کتابفروشی‌های علاقه مند همکاری در این طرح، داوطلب می‌شوند و کتاب‌هایشان را با تخفیف تعیین شده به علاقه مندان می‌فروشند و مابه تفاوت رقم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت می‌کنند. به این ترتیب دولت یارانه‌ای در اختیار خریداران کتاب قرار می‌دهد که افراد بیشتر علاقه مند خرید شوند و در عین حال ناشران و کتابفروشی‌ها به عنوان پاتوق‌های فرهنگی هم از این فروش بهره و استفاده ببرند. در واقع این اقدام به منظور ترویج کتاب و کتابخوانی و حمایت از کتابفروشان و ناشران صورت می‌گیرد.
چرا تمدید شد؟
طرح پاییزه کتاب 98 از 23 آبان آغاز شد و قرار بود تا همین امروز یعنی آخر آبان ادامه داشته باشد؛ اما این طرح تمدید شد و دیروز محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمدید طرح پاییزه کتاب تا پنجم آذر خبر داد.
ستاد خبری بیست و‌هفتمین دوره‌ هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران این خبر را اعلام کرده و به نقل از جوادی توضیح داده که با توجه به مشکلات سراسری اینترنت و تغییرات ناگهانی جوی در کشور تصمیم به تمدید این طرح گرفته شده است.
گویا شرایط حساس کنونی، هیچ نفعی برای هیچ کس نداشت جز این یک مورد که فرصتی فراهم کرد تا علاقه مندان کتاب تا پنج روز دیگر بتوانند با تخفیف 20 درصد کتاب بخرند.
تهران، مشهد، اهواز و دیگران
دبیر هفته کتاب اعلام کرده بود قرار است طرح پاییزه کتاب فقط در تهران برگزار شود چون در دیگر استان‌ها، چندان مورد استقبال قرار نگرفته اما دیروز محسن جوادی ضمن تشکر از شهرداری تهران و مشهد به دلیل حمایت از طرح پاییزه کتاب ۱۳۹۸، توضیح داد که تا عصر دوشنبه ۲۷ آبان‌، تعداد ۱۰۴هزار و ۳۲۳نسخه کتاب به ارزش ۳۳,۳۹۹,۷۳۵,۴۶۹ریال در سراسر کشور به فروش رسیده است.
فروش طرح پاییزه 98 چطور بود؟
بر اساس اعلام معاون فرهنگی وزارت ارشاد در طرح پاییزه، ۶۰۶ کتابفروشی عضو طرح شده‌‌اند که ۱۳۱ کتابفروشی در شهرستان‌ها و ۴۷۵کتابفروشی در مراکز استان مشغول فعالیت هستند.
تا صبح روز دوشنبه (۲۷ آبان‌)، پرفروش‌ترین کتابفروشی‌ها بر اساس تعداد کتاب، کتاب رشد اهواز، پردیس کتاب مشهد، و فرازمند رشت، دنیای کتاب قم و شهرکتاب مشهد بوده‌‌اند و پرفروش‌ترین استان‌ها نیز بر اساس تعداد کتاب، خراسان رضوی با ۱۷۲۰۵، تهران ۱۶۶۲۹، خوزستان ۱۱۰۵۷ و قم ۸۰۵۴ نسخه فروش بوده‌‌اند و پس از آنها، استان‌های گیلان، اصفهان، مازندران، فارس، آذربایجان‌شرقی و گلستان در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
پرفروش‌ترین استان‌ها نیز بر اساس مبلغ فروش، استان تهران، خراسان رضوی، اصفهان، قم، گیلان، مازندران، فارس و آذربایجان‌شرقی بودند که در جایگاه اول تا هشتم قرار گرفته‌اند.
بیست ‌و ‌هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ ۲۳ آبان در سراسر کشور آغاز شده است و تا ۳۰ آبان ادامه دارد.

آمار فروش پاییزه در سال‌های اخیر
شرایط آب و هوایی و مشکلات سراسری اینترنت بر فروش کتاب در طرح پاییزه امسال بی‌تاثیر نبوده و این نکته‌ای است که دست‌اندرکاران طرح اذعان می‌کنند. از آنجا که این طرح تا پنج روز دیگر تمدید شده، هنوز آمار کلی فروش امسال محاسبه یا اعلام نشده است ولی چند مورد از آمار امسال مشخص است که می‌توان آن‌را با سال‌های گذشته مقایسه کرد. بد نیست نگاهی داشته باشیم به آمار سال‌های قبل.

آذر مهاجر

ادبیات و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها