مدیران صداوسیما در گفت‌وگو با جام‌جم از برنامه‌های سازمان برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی می‌گویند

رسانه تولید ملی

در شرایطی که دشمن تلاش کرده با استفاده از تحریم‌های اقتصادی، مردم را در شرایط سختی قرار دهد تولیدکنندگان داخلی در صف مقدم مبارزه با جنگ اقتصادی هستند و حمایت از آنها، می‌تواند موجب کاسته شدن از اثرات تحریم‌های ناجوانمردانه دشمن بر مردم شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که می‌تواند در این شرایط هم از تولید ملی حمایت کند و همزمان فرهنگ استفاده از تولید داخلی را ارتقا دهد، رسانه است. رسانه‌ها با قدرت اقناعی خود در شرایطی که همه توان بیگانگان بر نابود کردن اقتصاد ایران قرار گرفته است می‌توانند با پرداختن به نقاط قوت تولیدکنندگان داخلی و نمایاندن چالش‌های بر سر راه آنها، گام موثری در مسیر ناکامی دشمنان بردارند. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی دو روز پیش خود در جمع تولیدکنندگان داخلی به این مهم اشاره داشتند و از رسانه‌ها خواستند به موفقیت‌های تولیدکنندگان داخلی بپردازند. به سراغ تعدادی از مدیران رسانه ملی رفتیم و از آنها در مورد اقداماتشان برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی پرسیدیم.
کد خبر: ۱۲۳۸۴۴۸

به رسانه‌ها توصیه می‌کنم...
رهبر معظم انقلاب در دیدار تولیدکنندگان داخلی گفتند: من به رسانه‌ها توصیه میکنم این موفقیت‌ها را منعکس کنند.
رسانه‌ها روی بعضی از دلسوزی‌ها بعضی از اشکالات را منعکس میکنند؛ خیلی خب، عیبی ندارد، اشکالات را هم منعکس کنند که مسؤولین اگر تلویزیون تماشا می‌کنند، بفهمند که اشکالات کجاست؛ لکن در کنار آن، موفقیت‌ها را بگویند.
این کارهایی که در زمینه‌ نفت شده، در زمینه‌ آبزیان شده، در زمینه کارهای شیمیایی شده، اینها را منعکس کنند، بگویند به مردم، جوانها بفهمند، ظرفیت‌های گوناگون فراوانی را که در سطح کشور وجود دارد معرفی کنند که کسانی که استعداد دارند، آمادگی دارند، بروند دنبال اینها. البته مطالبات منطقی فعالان اقتصادی را هم دنبال کنند که دولتی‌ها توجه کنند.
خارجی‌ها می‌آیند پول‌های کلان می‌آورند، سی میلیون دلار می‌آورند داخل و جنس خودشان را تبلیغ می‌کنند به وسیله‌ مثلاً صدا و سیمای جمهوری اسلامی. وقتی که این عرضه مشتری پیدا کرد، قیمت می‌رود بالا؛ قیمت که رفت بالا آن وقت این تولیدکننده‌ داخلی هم که می‌خواهد برود صدا و سیما، باید همان پول را بدهد، و نمی‌تواند بدهد.
توصیه بنده این است: من نمی‌گویم آن سی میلیون دلار را نگیرند؛ آن را بگیرید، هر چه می‌توانید بیشتر هم بگیرید؛ امّا فرق بگذارید، تعرفه‌ها را با حساب و کتاب قرار بدهید؛ برای تولیدکننده‌ خارجی یک تعرفه قرار بدهید، برای تولیدکننده‌ داخلی یک تعرفه‌ دیگر قرار بدهید؛ یعنی کاری نکنید که تولیدکننده‌ داخلی نتواند نشان خودش را در کشور ترویج کند.

جزئیات «خدمات رایگان» برای تولیدکنندگان داخلی
عباس مهدوی مهر، مدیرکل بازرگانی رسانه ملی در گفت‌وگو با جام‌جم، جزئیات طرح‌های حمایتی رسانه ملی از تولیدکنندگان را به شرح زیر تشریح کرد:

از سال 96 تا 98 به تعداد نیروی انسانی، هر تولید کننده ایرانی که در ایران تولید می‌کند تبلیغات رایگان شامل حالش می‌شود. یعنی آن دسته از تولیدکنندگان کشور که پرداخت بیمه نامه برای نیروی انسانی بیاورند به تعداد نیروی انسانی که دارند ما تبلیغات رایگان داریم.
در سال 98 بر اساس میزان پرداخت حقوق تا سقف 20 میلیارد تومان تبلیغات رایگان داریم. همچنین برای کالای خارجی که مشابه ایرانی داشته باشد، مطلق تبلیغ نمی کنیم.
اگر کالایی نداشته باشیم با ضریب 3 و اگر تحت لیسانس باشد و در ایران تولید شود، باز هم با ضریب تولید خواهد شد. ضمن این‌که بسته‌های حمایتی از تولیدکنندگان داخلی داریم که ضوابط آن به صورت کامل در وب سایت اداره کل بازرگانی موجود هست.
11 تا 12 بسته داریم که طی دو تا سه سال اخیر انجام شده است. علاوه بر آن این شامل حال بخش‌های دولتی نمی شود و فقط بخش‌های خصوصی را در بر می گیرد. اواخر بهمن و اسفند هم بسته‌های حمایتی داریم که ضوابط آن هم در سایت موجود است.
در مجموع ما طبق فرمایشات رهبری عمل می کنیم و ضریب تعرفه تبلیغات کالاهای ایرانی با کالاهایی که تحت لیسانس در ایران تولید می شوند، متفاوت بوده است.

کارآفرینان نمونه در رسانه ملی
سید امیر سیاح، دبیر رسانه ای ستاد رونق تولید رسانه ملی:
رسانه ملی از اوایل دهه 90 که به نام مسائل اقتصادی نامگذاری شده است، به طور ویژه به کارآفرینان نمونه توجه کرده و از آنها در قالب برنامه‌های متنوع تلویزیونی و رادیویی تجلیل به عمل آورده است. اولین برنامه در سال 91 با محوریت رونق مسائل اقتصادی، برنامه پایش بود که هر هفته یک کارآفرین جدید نامگذاری می کرد و بعد از آن هم در طول این سال‌ها تداوم داشت. همچنین از همان سال دیگر شبکه‌های سیما هم به معرفی کارآفرینان می پرداختند. امسال هم با نامگذاری شعار سال به نام رونق تولید، همه شبکه‌های سیما کارآفرینان را معرفی می کنند. امسال شبکه یک در قالب برنامه قهرمان تولید در هر سه دقیقه به کارآفرینان بزرگ کشور می پردازد و آنها خاطرات روزهای سخت و غلبه بر مشکلات شان را می گویند و حرف‌های امیدبخش برای جوانان می زنند. همچنین جشنواره کارآفرینی هر روز ساعت 16 با حضور سه جوان کارآفرین، معرفی محصولات شان و پیدا کردن سرمایه‌گذارپخش می شود. در قالب این برنامه و پیدا کردن سرمایه‌گذار به جوانان کارآفرین وام تعلق می گیرد. در مجموع به دنبال ایجاد فرهنگ سرمایه گذاری در کسب و کار هستیم و قصد داریم این مبحث را توسعه بدهیم. شبکه دو در قالب برنامه زنده باد زندگی هر روز یک کارآفرین، شبکه سه در قالب برنامه‌های شب آفتابی و میدون هر هفته یک کارآفرین، برنامه طلوع هم هر روز یک کارآفرین معرفی می کنند. شبکه پنج که قبلا با نام شبکه اقتصادی فعالیت می کرد در این زمینه کارآفرینان نمونه را معرفی می کند. علاوه بر آن بخش‌های مختلف خبری هم گزارش‌های متنوع مبنی بر رونق تولید تهیه و پخش کردند که البته همچنان هم این برنامه ادامه دارد. در بخش معاونت صدا هم 10 برنامه از پنج شبکه رادیویی با موضوع رونق تولید پخش می شود و به معرفی کارآفرینان می پردازد که در این باره می توان به برنامه نمودار رادیو ایران اشاره کرد. همچنین همه 33 شبکه استانی برنامه کارآفرینی دارند و کارآفرینان استان را معرفی می کنند. شبکه ایران کالا هم در این زمینه پیشتاز است و شرکت‌های تولیدی داخلی را معرفی می کند.

صدای تولید کنندگان را به گوش مسؤولان می رسانیم
دکتر اردشیر زابلی زاده مدیر شبکه ایران کالا :
فلسفه راه اندازی شبکه ایران کالا از همان ابتدا حمایت از تولید‌کنندگان در چارچوب اقتصاد مقاومتی و ایجاد نشانه‌های تجاری یا ساماندهی و با توجه به شعار امسال هم رونق تولید را در دستور کار خود دارد. در این چارچوب شبکه ایران کالا برنامه‌های متعددی را درگونه‌های مختلف تلویزیونی طراحی کرده که بتواند منویات حضرت آقا را تحقق ببخشد. به همین خاطر از زندگی خیلی از کارآفرینان کشور چه قدیمی تر‌ها و چه جوانترها برنامه تولید می کنیم و یا آن برنامه‌هایی را که تولید کرده ایم، ادامه می دهیم. ضمن این‌که علت تعطیل شدن برخی کارخانه‌ها را نیز بررسی می‌کنیم تا بتوانند دوباره آنها را راه اندازی کنند. از طرفی کارخانه‌هایی هم که کار می‌کنند و رونق دارند اما موانعی را بر سر راه خود دارند، با تولید کنندگان‌شان صحبت می کنیم تا از موانع پیش رویشان باخبر شویم و با مسؤولان دست اندرکار طرح موضوع می کنیم که بتوانند صدایشان را برای رفع موانعشان به مسؤولان برسانند. البته وظیفه ایران کالا از ابتدا همین بوده که در جهت حمایت از تولید کنندگان کار کند و امتیازاتی را هم در این زمینه برایشان قائل شده ایم. به عنوان مثال پخش بالای 20 بار از هر کدام از این تولید کنندگان صنایع کوچک و همچنین رقم پایینی برای تولید کنندگان بزرگتر. البته برنامه‌هایی هم هستند که در این زمینه در حال پخش هستند و ما آنها را تقویت می‌کنیم. ضمن این‌که برنامه‌هایی هم برای تقدیر از تولید کنندگان برتر داریم.

از مشاغل خانگی حمایت می‌کنیم
محمدرضا جعفری جلوه؛ مدیر شبکه دو:
مهم‌ترین برنامه ای که مدت‌هاست در این زمینه در شبکه دو به شکل محوری در بازتاب دادن مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و رونق تولید و کارآفرینی به ویژه در حیطه مشاغل خانگی فعال است، برنامه «زنده باد زندگی» است که هر روز نیمروز از این شبکه پخش می شود. این برنامه مباحث متنوعی را داشته و افراد گوناگونی از مردم به این برنامه آمده اند و به خصوص درباره مشاغلی که به صورت خانوادگی می توان کار کرد در این برنامه صحبت شده است. به هر حال ما شبکه‌ای هستیم که خانواده محوری و مباحث خانوادگی جزو اولویت‌هایمان است. حتی ورودمان به موضوعات دیگر هم قدری خانواده محور است. البته به جز «زنده باد زندگی» برنامه‌های دیگری هم هست که در شبکه در حال پخش و برخی هم در دست تولید است. به عنوان مثال برنامه «دست آفریده‌ها» که به هنرهای سنتی و صنایع دستی مناطق مختلف کشور مربوط می شود. سری جدید آن هم در دست تولید است. برنامه «دات آی آر» در حوزه اقتصاد دانش بنیان برنامه دیگری است که پخش شده و این برنامه همچنان در حال ضبط است. در حیطه مستند و کارهای گزارشی هم برنامه «نما دو» را داریم که به کرات در این زمینه ورود کرده است. برنامه «عصر خانواده» هم در سری جدید همچنان به این موضوع می‌پردازد. در آینده نزدیک هم قرار بر این است که این مسیر را همچنان طی کنیم. همچینن برنامه‌های صبحگاهی ما نیز با این رویکرد در حال پخش است.

حمایت از تولیدکنندگان داخلی استان‌ها
فرشید شکیبا، قائم مقام مرکز سیمای استان‌ها:
امسال که شعار سال مبنی بر رونق تولید اعلام شد، معاونت امور استان‌ها ستاد رسانه‌ای رونق تولید را شکل داد و جلسات مستمر با حضور مدیران کل و معاونان صدا و سیمای مراکز و مدعویان از استان‌ها برگزار و برنامه‌های رونق تولید سیاست گذاری شد. از دیگر اقدامات برگزاری جلسات هم اندیشی با تولیدکنندگان داخلی استانی و نخبگان استانی به منظور بررسی ظرفیت‌های تولیدی استان‌ها، شناسایی گلوگاه‌ها، تنگناها، مسائل و مشکلات تولیدی استان‌ها در دستور کار قرار گرفت. تشکیل شورای سوژه‌یابی و توجیه برنامه سازان مراکز در خصوص رونق تولید و بررسی راهکارهای برنامه سازی در برنامه‌های روتین و ویژه برنامه‌ها از اقدامات دیگر در مراکز استان‌ها بود. استفاده و جهت دهی پژوهش‌های مراکز و بهره گیری منابع تحقیقاتی مراکز دانشگاهی با موضوع رونق تولید، کمک به اجرایی شدن سند توسعه استان‌ها با معرفی پتانسیل‌های موجود در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی، گردشگری، ترویج، تبلیغ، سرمایه گذاری مردمی و ... از دیگر برنامه‌هایی است که انجام شده است. همچنین در روستاها خانه بوم گردی که ظرفیت داشته اند را کمک کردیم تا معرفی شده و ایجاد شغل شود. تهیه مستندهایی از کارآفرینان نمونه، برگزاری مسابقه مردمی و عکس‌های آموزشی با موضوع رونق تولید از طریق فضای مجازی و رادیو نما در رادیو و تلویزیون یکی از کارهایی است که انجام شده است. پویش‌های اجتماعی راه اندازی کردیم که در آن استفاده از کالاهای داخلی را ترویج داده‌ایم و اعلام می کنیم که باید از سرمایه داخلی حمایت کرد. از مشاغل و هنرهای خانگی هم برنامه‌هایی همچون سرپناه و ... تولید کرده ایم. معرفی تولیدکنندگان داخلی، کارآفرینان نمونه، ترغیب جوانان به کارآفرینی با الگوهای صحیح، مبارزه با قاچاق کالا و حمایت کالای ایرانی در قالب برنامه‌هایی همچون از خودت بخر مرکز فارس معرفی شدند.
در برنامه‌های کودک هم آموزش می دهیم که چطور بچه‌ها از کالاهای داخلی استفاده کنند. تهیه نماهنگ با موضوع رونق تولید همچون بهار تولید در خراسان شمالی و فصل پنجم در خراسان رضوی از دیگر اقدامات بود.
برنامه‌های کوتاه آموزشی با موضوع کسب و کار نو و تهیه موشن گرافیک با محوریت رونق تولید هم انجام شده است.

علیرضا ملوندی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها