محققان می‌گویند انجام مدیتیشن ذهن‌آگاهی برای مبتلایان به آلزایمر می‌تواند مفید باشد هنوز به‌درستی راهی برای جلوگیری از اختلال خفیف شناختی و رشد بیماری آلزایمر در بزرگسالان نمی‌شناسیم.
کد خبر: ۱۲۳۷۷۹۲

اختلال خفیف شناختی نوعی اختلال عصبی است که در سالمندان رخ داده و شامل اختلالات شناختی - توجه، تمرکز، حافظه و ... همراه با اختلالات جزئی در فعالیت‌های روزمره زندگی می‌شود. اما نتایج تحقیق اولیه جدیدی که در مرکز تحقیقات عصب‌شناسی سلامت بابتیست صورت گرفته و در مجله آلزایمر منتشر شده است، درمان غیردارویی و راهی امن برای کمک به بیماران اختلال خفیف شناختی و آلزایمر را تایید کرده است.
دکتر ربکا اروین، دستیار عصب‌شناسی در این مرکز می‌گوید: تا زمان یافتن درمان بیماری آلزایمر و جلوگیری از آن، مدیتیشن ذهن‌آگاهی (Mindfulness meditation) می‌تواند به بیماران اختلال خفیف شناختی و آلزایمر کمک کند تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود. مطالعه ما نشان داده تمرینات مدیتیشن ذهن‌آگاهی می‌تواند به بهبود و نگهداری مهارت‌های شناختی این افراد کمک کند.
این نوع مدیتیشن یک تمرین ذهنی برای متمرکزکردن ذهن بر تجربیات لحظه اکنون (مثل احساس‌ها، هیجانات، تفکرات، تحریکات و محیط اطراف) به صورت هدفمند است. این تمرینات می‌تواند شامل تمرین تنفس، تصورات ذهنی، آگاهی از بدن و ذهن، رهاسازی و ریلکس‌کردن بدن و ماهیچه‌ها باشد. مفهوم مدیتیشن ذهن‌آگاهی ساده است، اما تمرینات آن به پردازش‌های پیچیده شناختی، نظم و تعهد نیاز دارد. تحقیقات پیشین نشان داده بود که استرس مزمن بر ساختار هیپوکامپ (بخشی از مغز که درگیر در حافظه و یادگیری است) اثر منفی می‌گذارد و با افزایش بروز آلزایمر و اختلال خفیف شناختی همراه است. تحقیقات دیگر نشان داده است مداخلات غیردارویی مثل تمرین‌های ایروبیک می‌تواند بر شناخت، سطح استرس و مغز تاثیر بگذارد.
تیم مطالعه برای پاسخ این سوال که آیا برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی برای افراد با اختلالات خفیف شناختی مفید است یا خیر، ۱۴ مرد و زن در سنین ۵۵ تا ۹۰ سالگی را - که برای آنها تشخیص بالینی اختلال خفیف شناختی داده شده بود - به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم کرد. گروه اول هشت هفته تمرینات مدیتیشن و یوگا را دریافت می‌کردند و گروه دوم یا گروه کنترل، تمرینی دریافت نمی‌کردند.
نتایج اولیه نشان داد ۹ نفر از بیمارانی که این دوره تمرینی را انجام داده بودند در سطح شناختی و بهبود زندگی پیشرفت خوبی نشان داده‌اند. همچنین این تمرینات اثرات مثبتی بر ناحیه هیپوکامپ و دیگر نواحی مغزی مرتبط با کاهش توانایی شناختی را نشان داده بود.
تحقیق تازه منتشر شده با تجزیه و تحلیل پاسخ‌های شرکت‌کنندگان در دوره هشت هفته‌ای، یافته‌های تازه‌ای را ارائه می‌کند. دکتر ولز می‌گوید اگر چه این دوره برای مبتلایان به اختلال خفیف شناختی از ابتدا ساختاربندی و آماده نشده بود، نظرات شرکت‌کنندگان در دوره و نیز نمره‌گذاری‌های آنها نشان داد اختلال خفیف شناختی مانع یادگیری مهارت‌های مدیتیشن ذهن‌‌آگاهی نمی‌شود. شرکت‌کنندگانی که حداقل ۲۰ دقیقه در روز در برنامه شرکت کرده بودند مفاهیم زیر بنایی ذهن‌آگاهی را درک کرده بودند. این تحقیق فعلا به صورت محدود انجام شده و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد؛ زیرا با این تعداد نمونه نمی‌توان قوانینی کلی برای تمام بیماران اختلال شناختی ارائه کرد. همچنین در این تحقیق دو سوم بیماران شرکت‌کننده در مطالعه، تحصیلات دانشگاهی و بالاتر داشتند و از این رو به بررسی بیشتر درباره سطح تحصیلات و میزان یادگیری این روند نیاز است.

فاطمه موسوی‌بصیرت
دانش
منبع: ScienceDaily

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها