وحید گلستان دبیر چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد در گفتگو با جام‌جم

خیلی چیزها باید تغییر کند

برخی تصور می‌کنند فیلم نوعی سرگرمی است، در حالیکه می‌توان به‌خوبی با سینما و فیلم، مسائل آموزشی را خصوصا به دانش‌آموزان یاد داد و از فیلم به ‌عنوان عامل ارتباطی برای انتقال موضوعات درسی استفاده کرد.
کد خبر: ۱۲۳۷۷۷۱

جشنواره بین المللی فیلم‌های آموزشی رشد از قدیمی ترین جشنواره های فیلم در ایران و جشنواره‌ای تخصصی است که با مدیریت وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و اهتمام سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی هر سال با هدف شناسایی، انتخاب و معرفی فیلم های برتر آموزشی و تربیتی برگزار می‌شود.
ضمن اینکه برگزاری این جشنواره نتیجه تلاش مسوولان وزارت آموزش و پرورش است و هر رویدادی که منجر به شوق‌انگیزی دانش آموزان شود یک فرصت مغتنم آموزشی است.
وحید گلستان دبیر چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد در گفت و گوی امروز با جام جم به پرسش‌هایی درباره این جشنواره پاسخ داد و از تحولات تازه ای در این رویداد گفت که می تواند برای فیلمسازان و فعالان اقتصادی سینما بسیار جذاب باشند.
خیلی ها می گویند جشنواره فیلم رشد در این سالها از اهداف خود فاصله گرفته. نظر شما چیست؟
هدف اصلی این جشنواره این بوده که بهترین فیلم های علمی و آموزشی و تربیتی که در ایران و جهان تولید می شده را به روند آموزش و پرورش کشور معرفی کند تا وارد فرآیند آموزشی شوند. امروز دایره مخاطبان این جشنواره علاوه بر دانش‌آموزان کودک و نوجوان، گستره بزرگتری تا والدین و معلمان و کارشناسان را در برمی گیرد. انتقاد از این بابت است که چرا بعد از حدود نیم قرن برگزاری، آن اثربخشی را که باید در فرآیند آموزشی مدارس کشور داشته باشد ندارد.
این جشنواره چگونه می‌تواند به سینمای کودک و نوجوان کمک کند؟
در تمام دنیا نهادهای آموزشی برای اثربخشی بیشتر آموزش هایشان از محتوای بیرونی کمک می گیرد ولی قبلش آنها را به لحاظ کیفی کنترل می‌کند. در ایران بهترین مجری کنترل کیفی فیلم ها در بدنه آموزش و پرورش همین جشنواره رشد است. لذا این ظرفیت وجود دارد که این رویداد از جشنواره‌ای که کارکرد آن صرفا رصد و تشویق فیلم هاست فاصله بگیرد و با حمایت از اکران فیلم های برگزیده به ایجاد بازار فیلم آموزشی و تربیتی کمک کند.
جشنواره برای تجمیع امکانات موجود و ایجاد گفت و گو میان جشنواره با فیلمسازان و فعالان بازار فیلم های دانش آموزی چه تمهیدی دارد؟
نشست علمی ما با عنوان جشنواره رشد، بستر تولید فیلم آموزشی فرصتی است که فیلمسازان، تهیه کنندگان و مستندسازان و حتی نمایندگان موسسات فیلمسازی با کارشناسان ما به گفت و گو بنشینند و به تفاهم برسند. از این نظر کار اصلی از فردای پایان جشنواره آغاز می شود.
فکر می‌کنید جشنواره رشد به چه تغییراتی نیاز دارد؟
برای رسیدن به اهداف بلندی که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برای جشنواره رشد دارد باید در متن جشنواره یک نگاه تازه و یک بستر فناورانه ایجاد شود. در این مدت کوتاهی که من اینجا مسوولیت گرفته ام امکانش نبود ولی به این سمت خیز برداشته ایم و چند قدم به جلو رفتیم.
از جمله امسال در دوره چهل و نهم هم شاهد خواهید بود که در تهران به برگزاری جشنواره با شیوه همیشگی سئانس های رایگان صبح و بعد از ظهر (برای دانش آموزان و خانواده ها و کارشناسان) بسنده نمی کنیم، بلکه هماهنگی شده که تا دو هفته پس از اختتامیه نمایش آثار برگزیده و شاخص رویداد رشد را در سئانس های صبح سینماهای جشنواره با ساز و کار بلیت فروشی ادامه دهیم. همچنین به دنبال یافتن شکل مقتضی برای ارائه آثار در بستر سامانه های ویدئوی درخواستی هستیم. بلیت های این اکران آزمایشی قیمت چندانی نخواهند داشت، ولی این اقدام عملی جشنواره رشد برای حمایت از تقویت اقتصاد فیلم های علمی، آموزشی و تربیتی در ایران است که به شکل‌های دیگر هم ادامه خواهد یافت.

ساناز قنبری
سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها