راهبندان‌های چندساعته در اولین برف پاییزی پایتخت حسابی همه را کلافه کرد

تقاطع برف و بنزین

زلزله که می‌آید ستاد بحران غافلگیر می‌شود، دریاچه‌ها خشک می‌شوند، محیط زیست غافلگیر می‌شود و حالا هم که برف زندگی مردم شهر را مختل کرده است شهرداری می‌گوید انتظار نداشته و غافلگیر شده است. واکنش شهرداری پایتخت به برف دیروز انتشار عکسی از شهردار است نشسته در مرکز کنترل ترافیک همراه با یک توییت از او مبنی بر نظارت «بر روند برف‌روبی و بازگشایی معابر مناطق درگیر»! این اولین بار نیست که بارش برف و باران تهران را تعطیل کرده اما بدون شک اولین بار است که واکنش مسؤولان شهری به شکل لجوجانه‌ای مخالف نظر شهروندان است. مثال آشکار این واکنش لجوجانه اظهارنظر اصغر عطایی، مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران است. او در گفت‌وگویش با ایلنا و در پاسخ به این سوال که تصاویر در سطح شهر نشان می‌دهد برف در برخی مناطق نسبتا سنگین است و یخ‌زدگی نیز در سطح شهر مشاهده می‌شود، گفته است: «سطح خیابان‌ها را پاک می‌کنیم، دوباره سفید می‌شود، برف نشسته و نمی‌توان آن را در هوا با تیر زد، برف طبیعی است و باید روی زمین بنشیند و با شن و نمک و یا گریدر آن را برطرف کرد.» البته عطایی چند ساعت بعد در گفت‌وگویش با تلویزیون توجیه دیگری در این بی‌تدبیری ارائه کرد. او در پاسخ به پرسش تکراری مجری شبکه خبر در رابطه با شن‌پاشی معابر گفت: «ترافیک بود، کامیون‌ها نمی‌توانستند بروند.» هفته عجیبی برای شهروندان پایتخت گذشته است،‌ در ابتدای هفته گذشته وقتی آلودگی هوای تهران از مرز بحران هم گذشت عصاره تمام جلسات برای حل این معضل یک جمله از سوی شهردار بود با این مضمون که «باید باد بوزد!» حالا هم در برابر برفی که از سه روز پیش اداره هواشناسی آن را پیش‌بینی کرده بود و حتی شهروندان هم اقدامات پیشگیرانه از آن را انجام داده بودند اعلام کرده است «غافلگیر شده است».
کد خبر: ۱۲۳۷۶۵۲

بی‌توجهی به حداقل‌ها
جالب این‌که در میانه هفته گذشته وقتی گلایه‌ها از وضعیت آلودگی هوای تهران زیاد شده بود مدیران شهری وعده می‌دادند که این آلودگی به لطف بارش‌های آخر هفته پایان خواهد یافت! وعده‌ای که حتی خودشان به آن امید نداشتند، چرا که اگر داشتند حتما پیش از بارش برف پاییزی اقدام به شن‌پاشی و نمک‌پاشی معابر می‌کردند. محسن علیجانی، دبیر مجمع نمایندگان تهران است. آن‌طور که او می‌گوید هم انتظار داشته «ایستگاه‌های توزیع شن، نمک و ماسه و ماموران شهرداری به وضوح در سطح شهر دیده شوند» که خب دیده نشدند! علیجانی به جای کلمه غافلگیری البته از یک واژه تازه‌تری برای استیصال شهرداری تهران استفاده کرده است. او در این رابطه به ایسنا گفته «شهرداری تهران امروز در مواجهه با بارش برف آمادگی سیستماتیک را نداشت؛ اگر شهرداری ادعای آماده‌بودن را دارد حداقل محکم‌تر وارد شود.»
آمادگی سیستماتیک مورد اشاره این نماینده مجلس در نگاه شهروندان همان پر کردن مخازن شن و ماسه و نمک در سطح شهر است. انتظار همین یک کار آن هم در برابر برفی که از سه روز قبل پیش‌بینی شده بود انتظار بالایی نیست. این در حالی است که در گذشته در طول فصل سرما امکان دستیابی به همین یک مورد جزئی در سراسر شهر وجود داشت. پاسخ مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در برابر همین یک کار هم این است که شهرداری بارش برف شمال تهران را پیش‌بینی کرده بود. مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در پاسخ به این که بارش برف از روزهای گذشته پیش‌بینی شده و لذا این موضوع مستلزم استقرار مخازن شن و نمک در سطح شهر تهران بود، گفته است «بارش برف بیشتر برای مناطق شمالی پیش‌بینی شده بود که مخازن شن و نمک در این مناطق جانمایی شده است».

برف و احقاق حقوق عامه
عصبانیت شهروندان از وضعیت پیش آمده به شکلی است که برخی از آنها معتقدند رها کردن تهران توسط شهرداری آن هم درست فردای روز افزایش قیمت‌ بنزین و در حالی که وضعیت جوی امروز پیش‌بینی شده بود فراتر از ضعف مدیریت و ناکارآمدی و تا حدی مشکوک و محتاج اقدام قضایی مدعی‌العموم درخصوص مدیران نالایق است.
این نگاه وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم سیاست تازه قوه قضا در احقاق حقوق عامه یکی از سیاست‌های محوری دوره جدید بوده است.
نشانه‌های این سیاست تازه هم در گذشته نه چندان دور قابل مشاهده است،‌ از احقاق حقوق عامه در موضوع منابع طبیعی و محیط زیست بگیرید که در میانه راه منجر به برخورد قضایی با جنگل‌خواری و زمین‌خواری شد تا موضوع آلودگی هوا که همواره یکی از دغدغه‌های قوه قضاییه
در دوره جدید است.
موضوع غافلگیری شهرداری تهران در رابطه با برف اخیر هم آن‌قدر غیرقابل توجیه هست که حتی شائبه‌هایی در رابطه با تعمدی بودن آن مطرح شود. به عنوان مثال محمد حسینی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی به پیش‌بینی برف توسط اداره هواشناسی اشاره کرده و نوشته است: «از پنجشنبه خبر بارش برف در روز شنبه در تهران را شنیدیم حال چه شده که باز شورای شهر و شهرداری غافلگیر شده یا خوابشان برده که در برخی مناطق ساعت‌ها مردم در ترافیک سنگین و راهبندان مانده‌اند؟ آیا برای ناراضی ساختن مردم تعمدی در کار است؟!»
عده‌ای هم به همین بهانه در سامانه شفافیت شهرداری تهران جست‌وجو کرده‌ و متوجه شده‌اند که اساسا قراردادی راجع به برف‌روبی در سال 98 در این سامانه یافت نمی‌شود، البته با این پیش‌فرض که اگر این سامانه به روز باشد!

شن نیست، ترافیک شد
سوء مدیریت شهری در برابر بارش برف به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد کاری از دست پلیس راهنمایی و رانندگی هم ساخته نیست، چرا که گزارش پلیس نشان می‌دهد در هر نقطه‌ای از شهر که برف باریده، شهر قفل شده است. محمدرضا مهماندار، رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی تهران می‌گوید: از ساعت ۷ تا ۷ و 30 دقیقه صبح، بارش در مناطق شمالی تهران آغاز شد که با توجه به این‌که معابر شمالی تهران دارای شیب است و این شیب‌ها با بارش برف نیاز به برف‌روبی و ریختن شن و نمک دارند که راه باز شود و با توجه به انجام ندادن این موارد، تردد در معابر شمالی تهران با مشکل مواجه شده است.
به گفته او در خیلی از مسیرها به دلیل نشستن برف و عدم برف‌روبی و پاشیدن شن و نمک، خودروها امکان حرکت ندارند و حتی در برخی از معابر، رانندگان خودروهای خود را به همان صورت که در وسط راه هستند، رها کرده‌اند.

کاهش آلودگی؛ افزایش درآمد
استیصال شهرداری تهران در برابر بارش برف پایتخت دوباره ذهن بسیاری از شهروندان را به سمت سیاست‌های درآمدزای شهرداری تهران برد،‌ سیاستی که قرار بود در ازای ایجاد منبع تازه درآمد برای این ارگان، سطح خدمات از جمله حمل و نقل عمومی و تدبیرهایی در برابر چالش‌های مثل بارش برف را ارتقا بدهد. هر چند مهم‌ترین این سیاست هم طرح تازه کاهش آلودگی هوا یا همان طرح ترافیک تازه است که حالا چندماه است اجرا می‌شود؛ طرحی که قرار بود علاوه بر کاهش آلودگی هوای پایتخت (که شهروندان به آن دیگر عادت کرده‌اند) بخشی از معضل ترافیک تهران را هم حل کند. اما در میانه ترافیک شدید تهران به واسطه بارش برف سردار کمال هادیانفر، رئیس‌پلیس راهور ناجا هم دوباره از معضل ترافیک تهران گفت. او خیلی صریح سراغ اصل موضوع رفته است و عنوان کرده «شهرداری تهران در خصوص کاهش ترافیک اقدام ویژه‌ای انجام نداده و اجرای طرح کاهش نیز به منظور کسب درآمد برای شهرداری بوده است.»

طنز تلخ شهرداری
معاونت خدمات شهری شهرداری تهران آن‌طور که از وظایفش بر می‌آید مسؤول مستقیم پیشگیری از چنین وضعیتی است. هر چند اظهارنظر مدیر این معاونت خیلی زود دستمایه طنز در فضای نیم‌بند و کند مجازی شد اما دلیلی نبود تا نقدی از عملکرد این معاونت نشود. «محمود میرلوحی» عضو شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به ضعف معاونت خدمات شهری شهرداری در برف‌روبی و پاشیدن شن و نمک در معابر شهر تهران که منجر به گرفتاری شهروندان و پلیس راهور شده می‌گوید: «واقعیت امر این است که در مواجهه با بارش برف غافلگیر شده‌ایم، این در حالی است که سازمان هواشناسی، اعلام کرده بود که شروع بارش از جمعه آغاز می‌شود. کافی بود از دیشب یا 5 صبح شهرداری اقدامات و شن‌ریزی‌ها را انجام می‌دادند. متاسفانه حتی به مردم هشدار ندادند که حتی‌الامکان خودرو‌ها را بیرون نیاورند.»

میثم اسماعیلی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها