برگزاری چهارمین حراج هنرهای ایرانی -اسلامی باران با ثبت رکورد گران‌ترین اثر تاریخ هنر ایران همراه بود؛ 5 برگ شاهنامه دوره تیموری به قیمت 9 میلیارد و 100 میلیون تومان!

رکوردزنی فردوسی در هنر ایران

حکیم طوس در عرصه هنرهای تجسمی رکوردزنی کرده و از دو شب پیش تاکنون، رکورد گران‌ترین اثر هنری ایران، تعلق گرفته به پنج برگ از شاهنامه فردوسی که به رقم 9 میلیارد و صد میلیون تومان در چهارمین حراج باران فروخته شده است. به این ترتیب نه تنها فردوسی به نوعی رکورددار هنرهای تجسمی ایران شده، بلکه حراج باران هم رکورد سال گذشته خودش را زده چرا که ارزشمندترین اثر هنری تاریخ ایران تا پیش از این پنج برگ شاهنامه فردوسی، متعلق به اثر دیگری بود که سال گذشته در همین حراجی به قیمت هفت میلیارد و 700 میلیون تومان ارزش‌گذاری شده بود. جمعه 24 آبان مقارن با سالروز ولادت پیامبر مکرم اسلام (ص)، در چهارمین حراج باران، پنج برگ شاهنامه دوره تیموری به قیمت 9 میلیارد و صد میلیون تومان چکش خورد و تا اطلاع ثانوی، یعنی تا زمانی که در حراجی دیگر، یک اثر هنری دیگر با قیمت بیشتری به فروش برسد، رکورددار گران‌ترین اثر هنری ایران خواهد بود. البته دانستن این نکته هم خالی از لطف نیست که به جز رکوردهایی که در حراجی باران به ثبت رسیده، سومین رتبه گران‌ترین اثر هنری ایران متعلق به سهراب سپهری است که بدون نام است و در نهمین حراج تهران به قیمت پنج میلیارد و صد میلیون تومان فروخته شده. حراج باران که چهارمین دوره‌اش برگزار شده به ارائه آثار هنری ایرانی - اسلامی اختصاص دارد و تاکنون آثار نفیسی در این حراجی عرضه شده که بیشتر آنها در زمره آثار هنر اسلامی بوده‌اند و نیز دستاوردهای متعددی داشته که از رونق و درون‌زایی حراج آثار هنری حکایت دارد.
کد خبر: ۱۲۳۷۵۸۳

چه خبر از دوره چهارم؟
چهارمین دوره حراج باران چند دستاورد قابل توجه برای آثاری هنری ایرانی ـ اسلامی داشته است که به‌جز شکست رکورد گران‌ترین اثر هنری می‌توان به این موارد اشاره کرد:
رکورد فروش ۲۶ میلیاردی
عبور دو اثر دیگر هنر ایرانی اسلامی از مرز میلیارد
فروش ۱۶ اثر بالای یکصد میلیون تومان
حراج باران در چهارمین دوره، ۹۴ اثر را به خریداران و مجموعه‌داران هنری پیشنهاد داد و با فروش ۶۹ اثر به مبلغ ۲۶ میلیارد و ۲۶ میلیون تومان به کار خود پایان داد. شهرام شکیبا اجرای حراج را در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن به عهده داشت.

گران‌ترین‌ها
گران‌ترین اثر فروخته شده در این حراج، همان‌طور که اشاره شد، پنج برگ از شاهنامه به خط نستعلیق متعلق به دوره تیموری بود که ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود و با رشد قیمت شگفت انگیز، ۹ میلیارد و صد میلیون تومان چکش خورد. در رتبه‌های بعد این آثار هنری قرار داشتند:
نقاشی مینیاتور و خط، چهره نواب اکبری بیگم، زوجه پادشاه هندوستان اثر هنرمند هندی مربوط به دوره زندیه به قیمت پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان
تابلوی ترجمه متن منشور حقوق بشر کوروش، خوشنویسی و فیروزه‌کوبی روی عقیق اثر حسین نیک‌طلب به قیمت سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان.
انگشتر آیه‌الکرسی اثر حسین یساول، با قلمزنی خط محمدجواد رضوی روی حلقه فدیوم به ارزش ۹۰۰ میلیون تومان.
نقاشیخط گلزار اثر حسن زرین‌قلم، با ترکیب رنگ‌های طبیعی روی کاغذ دست‌ساز به قیمت ۶۰۰ میلیون تومان.

فروش چگونه بود؟
در چهارمین حراج هنرهای ایرانی - اسلامی باران، 14 اثر به قیمت یکصد تا 500 میلیون تومان فروخته شد و 50 اثر به قیمت زیر صد میلیون عرضه شد. همچنین در این حراج ۲۵ اثر هم بدون مشتری ماند. نکته جالب توجه این است که برخی آثار عرضه شده در این حراجی دو یا سه برابر قیمت پایه به فروش رفت و این به معنای آن است که استقبال علاقه‌مندان و خریداران برخی آثار هنری قابل پیش‌بینی نبوده
است.
از جمله آثاری که بین یکصد تا 500 میلیون در چهارمین حراج باران به فروش رفته‌، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

نقاشیخط اثر فرامرز پیلارام مربوط به سال ۱۳۵۱ به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان
شمایل حضرت علی و حسنین‌(ع) اثر علی بن ابراهیم مربوط به دوره قاجار به ارزش ۳۸۰ میلیون تومان
تندیس فولادی از علیرضا آستانه به مبلغ ۳۸۰ میلیون تومان
نقاشیخط اثر رضا مافی متعلق به سال ۱۳۵۴ به مبلغ ۳۷۰ میلیون تومان
مرغ بسم ا... اثر عبدالحسین قزوینی به تاریخ ۱۳۰۷ هجری قمری به ارزش ۳۲۰میلیون تومان
قرآن کریم به خط نسخ وقار شیرازی فرزند وصال شیرازی، مربوط به سال ۱۲۸۰ هجری قمری با هدیه ۳۱۰ میلیون تومان
برگی دورویه از قرآن کریم روی پوست آهو به خط کوفی متعلق به سده دوم و سوم هجری قمری با هدیه ۳۰۰ میلیون تومان
نقاشیخط اثر ناصر اویسی به مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان
نقاشیخط تصویر امین‌الملک به خط حسن زرین‌قلم به تاریخ ۱۲۸۱ هجری قمری ۱۸۰میلیون تومان
قطعه خط سیاه‌مشق اثر میرزا غلامرضا اصفهانی به تاریخ ۱۲۹۸ هجری قمری به قیمت ۱۷۰ میلیون تومان
قرآن نفیس غبارنویسی همراه با بازوبند نقره منسوب به مسیح طالقانی متعلق به دوره قاجار با هدیه ۱۶۰ میلیون تومان
غبارنویسی آیات قرآن اثر محمد جعفر تبریزی، به تاریخ ۱۱۰۳ هجری قمری ۱۵۰ میلیون تومان
غبارنویسی تصویر معراج حضرت رسول‌(ص) اثر محمد ابراهیم زرین‌قلم مربوط به سده ۱۳ هجری قمری به ارزش 110 میلیون تومان
مثنوی شیرین و فرهاد به خط محمدرضا ابن ضیاءالدین مربوط به سال ۱۲۲۷هجری قمری به قیمت صد میلیون تومان.

آذر مهاجر

ادبیات و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها