گزارش تکان دهنده جام‌جم از کشته شدن 30 تبعه افغان در آرزوی رسیدن به ایران

تراژدی انسانی

تصادف وانت‌های قاچاق انسان در حوالی سراوان 30 کشته برجای گذاشت. به دلیل شدت تصادف و صدمه مجروحان، احتمال افزایش قربانیان وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۳۷۵۲۲

به گزارش خبرنگار جام‌جم، ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد پنجشنبه، 23 آبان 98، تراژدی تکراری در جاده‌های سیستان و بلوچستان. دو خودروی تویوتا در مسیر خاش به سراوان در حرکت بودند و باید قبل از روشن شدن هوا به مقصد می‌رسیدند. 50 تبعه افغان سوار وانت‌ها بودند و به امید پیدا کردن کار در ایران به قاچاقچیان سه میلیون تومان داده بودند .
دو راننده غافل از حادثه شومی که در انتظارشان بود، پای خود را محکم روی پدال گاز فشار داده بودند تا از خلوت مسیر استفاده کنند و زودتر به مقصد برسند. خودروی لاستیک جلویی ترکید تا برخورد دو وانت، حادثه‌ای مرگبار را رقم بزند. امدادگران اورژانس با اطلاع حادثه با شش دستگاه آمبولانس خود را به 80 کیلومتری جاده خاش رساندند. صحنه دلخراشی بود، پیکر سرنشینان دو خودرو در اطراف محل حادثه افتاده بود. اغلب آنها در همان لحظات اولیه جان باخته بودند. 21 نفر از 50 سرنشین وانت‌ها زنده بودند که سریع به بیمارستان امام خمینی خاش منتقل شدند، اما دو نفر از آنها در همان ساعات اولیه جان باختند . امدادگران هلال احمر هم اقدام به بررسی محل کرده و 28 جسد را در منطقه پیدا و به پزشکی قانونی منتقل کردند.
به گفته یکی از مجروحان، آنها سه میلیون تومان به قاچاقچیان داده بودند تا از هرات به سراوان و بعد از آن ایرانشهر قاچاق شوند. از چهار روز قبل در سفر بودند و وقتی تصادف رخ داد، در خواب بودند.
پزشکان در تلاش برای نجات جان مجروحان این تصادف هستند.

مرگ در صندوق عقب
برای رسیدن به ایران یک تا سه میلیون تومان هزینه می‌کنند و هر چه هزینه کمتر باشد، احتمال مرگشان در این سفر سخت بیشتر است. سر شاخه‌های قاچاق انسان که ارباب نام دارند فقط به پول فکر می‌کنند و جان مسافران برایشان مهم نیست. آنها برای رساندن اتباع افغان و پاکستانی به سیستان و بلوچستان یک میلون تومان و برای رساندن آنها به شهرهایی مانند تهران، کرمان و اصفهان تا سه میلیون تومان می‌گیرند. جاده‌های فرعی و کوهستانی بهترین مسیر برای قاچاقچیان انسان است که هر ساله جان تعداد زیادی از اتباع غیرمجاز در این مسیرها گرفته می‌شود.به طوری که براساس آمار پلیس 27 درصد کشته‌های جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان مربوط به اتباع غیرمجاز بوده است.نصیر که چندی قبل به صورت غیرقانونی وارد ایران شده است، می‌گوید: برای رسیدن به ایران باید چند مرحله را طی کنی. ابتدا باید خودت را از هرات به مرز برسانی . بعد از مرز عبور کنی و به سیستان بلوچستان بیایی. اگر تا اینجا زنده بمانی، مرحله آخر رسیدن به شهرهایی است که در آن کار پیدا می‌شود. حالا تصور کنید که این سفر غیرقانونی است و باید به دور از چشم ماموران مرزبانی و پلیس در شهرها باشد.
وی ادامه می‌دهد: حرکت خودروها باید در شب و با چراغ خاموش باشد. خودروهای وانت تویوتا و پژو 405 بیشتر استفاده می‌شود. از جاده هم که حرکت نمی‌کنیم و همه جا تاریک است. سرعت بالا، مسافران بیش از حد و تاریکی سه موضوعی است که تکرار می‌شود و تکرار آن همیشه حوادث مرگبار را رقم می‌زند. راننده‌ها برای هر مسافری که از مرز رد کنند، بین 25 تا 100 هزار تومان از ارباب‌ها می‌گیرند. برای این‌که این رقم به صرفه باشد، راننده تا جایی که خودرویش ظرفیت داشته باشد مسافر سوار می‌کند. پژو 405 به‌طور قانونی گنجایش پنج سرنشین دارد، اما قاچاقچیان در یک خودرو بین 16 نفر تا 20 نفر را جا می‌دهند. در صندوق عقب حدود 6 نفر را جا می‌دهند و اگر کسی مشکل تنفسی داشته باشد قطعا خفه می‌شود. اتفاقی که بارها رخ داده است. اگر مسافری در طول مسیر بمیرد، جسدش را همانجا رها می‌کنند و به مسیر ادامه می‌دهند. در وانت‌ها بین 50 تا صد نفر را سوار می‌کنند.
به گفته نصیر، ارباب‌ها قبل از سفر به آنها می‌گویند که هیچ مسؤولیتی در برابر جان شان ندارند.
تصادف با بمب‌های متحرک
مسیر قاچاقچیان انسان و سوخت یکی هست و گاهی برخورد خودروهای قاچاق سوخت و خودروهای قاچاق بر حوادث مرگباری را رقم می‌زند. چند روز قبل بود که برخورد وانت حامل سوخت قاچاق و پژو قاچاق بر در سیستان و بلوچستان هشت کشته بر جا گذاشت. در اثر این تصادف، دو خودرو آتش گرفت و سرنشینان آن جان باختند.

محمد غمخوار

حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها