موج انتشار عکس‌های خانوادگی در فضای مجازی، همیشه مثبت نیست.
کد خبر: ۱۲۳۷۴۸۴

انتشار عکس‌های خانوادگی در فضای مجازی با هدف ترویج دورهمی‌های خانوادگی و تحکیم بنیان خانواده گاهی به بیراهه می‌رود. حربه استفاده از عکس‌های خانوادگی و ارتباط آن با جذب مخاطب را نمی‌توان نادیده گرفت، موضوعی که اتفاقات مثبت فرهنگ ایرانی را با ترویج عکس‌های خانوادگی ممکن است از بین ببرد. این اتفاق اما از زمانی شروع شد که فضای مجازی به راهی برای کسب درآمد تبدیل شد.
زمانی که انتشار تنها یک پست تبلیغی در صفحه شخصی افراد مشهور، حدود 15 میلیون تومان قیمت گرفت و راه‌های متنوع برای بهره‌کشی مالی از فضای مجازی هم ایجاد شد.
با انتشار عکسی از خانواده خندان با لباس‌های برند معروف، رفتن به رستوران و کافه‌ای در حاشیه شهر و عکس گرفتن با سردر رستوران، استفاده از خدمات تفریحی مرکز تفریحی تازه تاسیس شده و صدها نمونه دیگر می‌توان پول‌ها به جیب زد.
عکس‌هایی که گاهی به جای نشان دادن کانون گرم خانواده اصیل ایرانی، بوی پول و شهرت‌طلبی را به خود می‌گیرد. حربه استفاده از جشنواره‌ها و مسابقه‌های لایک و تگ کردن هم راه‌های دیگری از این بازی هستند، بازی که اعضای خانواده چهره‌های معروف هم در آن شرکت می‌کنند.
نمونه‌هایی از این قبیل در فضای مجازی کم نیستند. دنبال‌کننده‌هایی که یک‌شبه، هزاران مخاطب برای خود جذب کرده‌اند و حال به لطف شهرتی که در فضای مجازی پیدا کرده‌اند، می‌توانند تبلیغات بگیرند و کسب درآمد کنند.
عکس‌های رنگی و پرجمعیتی که تنها با وجود کانون گرم خانواده و دوستان قابل انجام است هم بهترین راه برای کسب درآمد است. همین‌جاست که انتشار هشتگ در کنار خانواده بودن، به حربه‌ای برای مصرف‌گرایی و مدگرایی تبدیل می‌شود و دنبال‌کننده‌ها، بازیگران و کارگردانان ترویج بی‌هویتی فرهنگی می‌شوند.
مخاطبانی که از فرهنگ تولیدی آنها استفاده می‌کنند و مصرف‌گرایی سبک جدید آنها می‌شود. نمونه‌های سبک لباس پوشیدن و آرایش موهای شبیه به هم و کپی شده از آنها در جامعه ایرانی مثال عینی این اتفاق هستند.
درست است که امروز با یک کلیک می‌توان به اطلاعات زیادی دست پیدا کرد، با یک کلیک هم می‌توان هم به فروش فرهنگی دست زد و هم این که فرهنگ اصیل ایرانی -اسلامی را ترویج داد.
با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری با استفاده از فرصت‌های بی‌شماری که فضای مجازی در اختیار موسسه‌ها و ارگان‌های فرهنگی قرار می‌دهد، می‌توان به ابزاری برای ارتقای سطح دانش فرهنگی جامعه و مخصوصاً گرم کردن کانون خانواده دست زد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها