مقامات ارشد اتحادیه اروپا با نگرانی هر‌چه تمام‌تر نتایج انتخابات ایالتی تورینگن در آلمان را مورد رصد و تحلیل قرار می‌دهند. شکست سنگین دو بازیگر سنتی طرفدار اروپای واحد، یعنی احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات در این انتخابات ایالتی، می‌تواند مقدمه و پیش در آمدی بر وقوع یک زلزله سیاسی تمام عیار در کشور آلمان باشد.
کد خبر: ۱۲۳۶۹۸۹

در این صورت، اتحادیه اروپا و منطقه یورو نیز از آثار و تبعات این موضوع مصون نخواهند ماند. در انتخابات اخیر ایالتی تورینگن، حزب چپ آلمان، 31 درصد آرا را به خود اختصاص داد. پس از آن، حزب جایگزینی برای آلمان (جریان راست افراطی آلمان) توانست 4/23 درصد آرا را به خود اختصاص دهد. حزب دموکرات مسیحی در این انتخابات، 21 درصد آرا را کسب کرد تا یکی از بدترین شکست‌های خود را در این ایالت به ثبت برساند.حزب سوسیال دموکرات نیز توانست حدود 8 درصد آرا را کسب کند تا به بازنده‌ای تمام‌عیار در این آوردگاه تبدیل شود. انتخابات ایالتی تورینگن، نقطه آشکارساز گذار ژرمن‌ها از احزاب سنتی محسوب می‌شود. این در حالی است که فقدان احزاب سنتی و به صورت مشخص دو حزب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی در راس معادلات سیاسی و اجرایی برلین، معنایی به جز فاصله‌گیری کامل آلمان از اتحادیه اروپا و منطقه یورو ندارد. به عنوان مثال، حزب جایگزینی برای آلمان (AFD) که امید زیادی نسبت به پیروزی در انتخابات سراسری آلمان و کنار زدن دو حزب سنتی این کشور دارد، از طرفداران خروج آلمان از منطقه یورو محسوب می‌شود. همچنین این حزب نسبت به ساختار اتحادیه اروپا رویکردی کاملا انتقادی دارد. بازیگران سیاسی دیگری مانند حزب سبز و حزب لیبرال دموکرات نیز طی سال‌های اخیر نشان داده اند که از تسلط دموکرات مسیحی‌ها و سوسیال دموکرات‌ها بر کشور خسته شده‌اند.
زنگ خطر برای اروپا و احزاب سنتی آلمان
در چنین شرایطی برگزاری انتخابات ایالتی تورینگن، نه تنها زنگ خطری برای دو حزب سنتی آلمان، بلکه هشداری برای اتحادیه اروپا و منطقه یورو محسوب می‌شود. اکثریت قریب به اتفاق تحلیلگران مسائل اروپا معتقدند که با توجه به عواملی از جمله خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا و احتمال سرکار آمدن راستگرایان افراطی در فرانسه، تنها کشوری که می‌تواند از ماهیت و موجودیت اتحادیه اروپا و منطقه یورو صیانت و نگهداری کند، آلمان خواهد بود. با این حال در صورتی که احزاب سنتی طرفدار اروپا در این کشور به حاشیه رانده شوند، عملا ستون‌های اتحادیه اروپا و منطقه یورو فرو خواهد ریخت. تکرار نتایج انتخابات ایالتی تورینگن در ایالاتی مانند زاکسن، هامبورگ، هسن، نورت راین وستفالیا،برمن، بایرن و... این روند را به صورت خودکار تشدید خواهد کرد.
مرگ سیاسی مرکل در برلین
نتایج نظرسنجی‌های مختلفی که طی یک‌سال اخیر در آلمان منتشر شده است، به همراه نتایج انتخابات ایالتی رسمی مانند انتخابات اخیر ایالت تورینگن نشان می‌دهد که صدر اعظم آلمان قدرت رهبری خود را در کشورش از دست داده است. البته مرکل قبلا نیز اعلام کرده بود در سال 2021، برای همیشه از قدرت کناره‌گیری خواهد کرد، اما به نظر می‌رسد مرگ سیاسی وی زودتر از موعد تصورش فرا رسیده است! در اکثر نظرسنجی‌های عمومی، مجموع میزان محبوبیت دو حزب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی (‌دو حزب تشکیل‌دهنده دولت ائتلافی فعلی در آلمان)، حتی به 50 درصد نیز نمی‌رسد. بسیاری از طرفداران دو حزب سنتی آلمان به سوی حزب سبز، لیبرال دموکرات و البته احزاب افراطی مانند حزب جایگزینی برای آلمان گرایش پیدا کرده‌اند. ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود! کارن باوئر، جانشین مرکل در حزب دموکرات مسیحی و رهبر جدید این حزب نیز محبوبیتی نزد رای‌دهندگان آلمانی و حتی برخی طرفداران حزب متبوعش ندارد. همین مساله آینده حزب دموکرات مسیحی را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد. در حال حاضر، حزب دموکرات مسیحی مشغول پرداخت هزینه‌های خودخواهی مرکل از یک سو و تغییرات سیاسی بنیادین در جامعه آلمان از سوی دیگر است.

سعید صابریان

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها