توییتر اعلام کرده به‌زودی تبلیغات سیاسی در این شبکه را قدغن می‌کند

حرف سیاسی ممنوع!

مدت زمان زیادی از اعلام موضع جدید شبکه اجتماعی اینستاگرام در خصوص ممنوعیت تبلیغ محصولات رژیمی و آرایشی نمی‌گذرد. قوانینی جدید که برای اولین بار در اینستاگرام و فیسبوک وضع شد و بسیاری از مردم در سراسر جهان را به واکنش‌هایی از سوی کاربران واداشت که غالبا مثبت بود، البته این تصمیم منتقدانی از جمله دنبال کننده‌های اینستاگرامی را هم داشت! در کنار این تصمیم و به دنبال افزایش فشارها بر فیسبوک و توییتر به علت انتشار اظهارات و مواضع سیاسی، مدیر توییتر از ممنوعیت تبلیغات سیاسی در این شبکه اجتماعی خبر داد.
کد خبر: ۱۲۳۶۹۷۹

چند روز پیش جک دورسی، مدیر شرکت توییتر در صفحه توییتر خویش نوشت: هر نوع تبلیغات سیاسی در این شبکه اجتماعی به‌زودی ممنوع می‌شود. به گفته دورسی، تبلیغات سیاسی از جمله فیلم‌های دستکاری شده و انتشار اطلاعات غلط چالش‌هایی را برای گفتمان مدنی ایجاد می‌کنند و می‌توانند از طریق تغییرات مهم بر زیرساخت‌های دموکراتیک امروز جهانی تاثیر داشته باشند.
او نوشت: من بر این باور هستم که دسترسی به پیام‌های سیاسی باید محقق شود، اما خریداری نشود! این داستان اما شاید عقبه‌ای هم دارد. پس از آن که گوگل، توییتر و فیسبوک در سپتامبر (شهریور) از حذف یک ویدئوی مربوط به دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا درباره جو بایدن نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آینده از حزب دموکرات خودداری کردند، حساسیت درباره تبلیغات سیاسی در شبکه‌های اجتماعی افزایش یافت.
منتقدان گفتند: ویدئوی دونالد ترامپ درباره «جو بایدن» گمراه‌کننده و نادرست است و باید حتما حذف شود، اتفاقی که نیفتاد! بعد از آن فیسبوک در اوایل ماه اکتبر (مهر) اعلام کرد که صحت و درستی تبلیغات سیاسی و تبلیغات انتخاباتی را مورد بررسی قرار نمی‌دهد و به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک هم به نمایندگان کنگره گفت که سیاستمداران حق دارند که در فیسبوک آزادی بیان داشته باشند و فیسبوک هرگز نباید به دروازه بان حقیقت برای تبلیغات آنها بدل شود.
محدودیت‌های جدید
درخصوص محدودیت فعالیت و تبلیغات سیاسی در توییتر باید گفت که این محدودیت هم شامل حال تبلیغات نامزدهای انتخاباتی می‌شود و هم تبلیغاتی که با هدف آگاه‌سازی مردم از موضوع انتخابات صورت می‌گیرد، با این حال تبلیغاتی که مردم را تشویق به رای دادن می‌کنند همچنان اجازه انتشار در توییتر را خواهند داشت و برخی استثناهای دیگر نیز در این باره وجود دارد.
دورسی در توییت خود وعده داد که از تاریخ ۱۵نوامبر (۲۴ آبان ماه) سیاست کاملی را در این رابطه تدوین خواهد کرد.
او در توییتر خود نوشت: برخی ممکن است استدلالشان این باشد که اقدام ما ممکن است به نفع متصدیان باشد، اما ما جریان‌های اجتماعی زیادی را دیده ایم که بدون تبلیغات سیاسی مقیاسی گسترده پیدا کرده‌اند. البته اوایل تابستان امسال بود که پلتفرم توییتر اعلام کرد آن دسته از توییت‌های مربوط به شخصیت‌های شناخته شده، نظیر ترامپ یا دیگر روسای جمهور مطرح جهان را که قوانین آن را نقض می‌کنند خاکستری خواهد کرد و همزمان توانایی کاربران در اشتراک‌گذاری آنها را نیز محدود می‌کند. اما از آن زمان تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است!
محیطی به نام توییتر
هرچند شبکه اجتماعی توییتر در کشور ما فیلتر است، اما مردم و بسیاری از مسؤولان کشور با حضور در این شبکه اجتماعی اتفاقات مهمی را رقم زده‌اند.
از توییت‌های جنجالی برخی بازیگران تا توییت‌های سیاسی مسؤولان که به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، ممکن است سرنوشت ملت‌ها را تغییر دهد. نوشته‌هایی که لزوما به توییتری‌ها هم محدود نمی‌ماند و گاه چنان جنجال ساز بوده‌اند که یک نوشته در سراسر جامعه طنین‌انداز شده است و مردم را وادار به واکنش کرده است.
خواه توییتی از محسن رضایی،فرمانده زمان جنگ و یک فرد سیاسی برجسته باشد و خواه توییتی از مهناز افشار به‌عنوان یک بازیگر، می‌تواند چنان جنجالی در جامعه ایجاد کند که دیگر حتی پاک کردن آن هم تاثیری نداشته باشند!
فضای این روزهای جامعه واقعی ما به شدت برگرفته از این اوضاع است و این مساله تاکنون مصداق‌های بسیار زیادی داشته است. این به آن دلیل است که فضای توییتر، کمی آزادانه‌تر و سیاسی تر است.
قوانین را پذیرفته‌اید؟
قبل از حضور در توییتر، باید قوانین این رسانه را بپذیرید و این قانون ابتدایی این پلتفرم است، هنگامی که قصد ثبت‌نام در آن را دارید. «هدف توییتر خدمت‌رسانی برای انجام گفت‌وگوی عمومی است.
رفتارهای خشونت‌آمیز، آزار و مانند اینها جلوی افراد را برای بیان خود می‌گیرد و درنهایت، گفت‌وگوی عمومی جهانی را کم می‌کند. قوانین ما به همه افراد اطمینان می‌دهد که می‌توانند آزادانه و در امنیت، در گفت‌وگوی عمومی شرکت کنند.»
همچنین در بخش قوانین امنیتی این پلتفرم نیز این‌طور آمده است: خشونت، ترویج تروریسم و صحبت از آن، سوءاستفاده جنسی از کودکان، اهانت به دیگران، خودکشی یا خودآزادی، هرگونه رفتار نفرت انگیز و تبلیغ کالای غیرقانونی ممنوع است. در یک کلام نباید در ویدئوهای زنده یا در نمایه و تصویر سربرگ خود، مطالبی پست کنید که به‌شدت خشونت داشته باشند.
مطالبی که آزار یا اهانت جنسی را تصویر می‌کنند نیز مورد پیگرد قرار می‌گیرد.
دو نکته دیگر که بی‌ربط به موضوع گزارش ماست نیز از مهم‌ترین قوانین توییتر است.
«نباید از خدمات توییتر برای اهدافی مانند دستکاری کردن یا دخالت در انتخابات استفاده کنید. این مورد شامل پست و اشتراک‌گذاری محتویاتی می‌شود که گردهمایی رأی‌دهندگان را سرکوب کند یا افراد را درباره زمان، مکان و چگونگی رأی دادن گمراه کند.
همچنین جعل هویت افراد، گروه‌ها، سازمان‌ها یا افراد، به‌گونه‌ای که هدف یا نتیجه آن گمراه کردن، به اشتباه انداختن یا فریب دادن دیگران باشد ممنوع است.
قوانین جدیدتر؟
اینستاگرام به‌تازگی، تبلیغات محصولات آرایشی و لاغری را در فهرست ممنوعه‌های خود قرار داده است و حالا توییتر تبلیغات سیاسی را. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا این قبیل پلتفرم‌های پرکاربرد و پرطرفدار تغییرات یا قوانین جدیدی را در دستور کار خود دارند یا نه؟ قوانینی که کاربران حاضر در این رسانه‌ها، مجبور به پذیرش آن هستند و واکنش‌های متفاوتی را در قبال آنها نشان می‌دهند. البته در این یک مورد به‌خصوص، باید منتظر واکنش‌های احتمالی سیاسیون هم ماند.

یگانه عصاری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها