اسد: البغدادی زیر نظر خود آمریکا بود

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه با خبرگزاری راشا تودی، جنگ در این کشور را یک «جنگ جهانی سوم کوچک» توصیف کرد که بدون سلاح و به صورت نیابتی انجام شده که یکی از عوامل آن نفت بوده است.
کد خبر: ۱۲۳۶۷۸۶

بشار اسد در پاسخ به این سوال که چرا به غارت نفت کشورش پاسخی محکم نمی‌دهد، تاکید کرد: طبیعتا ما و همه شهروندان سوری خشمگین هستیم و این یک غارت است، اما نه ساختاری وجود دارد و نه قانونی بین‌المللی تا با این غارتگری واشنگتن مقابله کرد.
وی ادامه داد: غارت نفت سوریه موضوع تازه‌ای نیست و منحصر به زمان جنگ نبوده است. آمریکایی‌ها همیشه به روش‌های مختلف تلاش می‌کنند کشورهای دیگر را غارت کنند و نه تنها نفت و ثروت‌های سرزمین‌ها را، بلکه حقوق سیاسی و دیگر حقوق ملت‌ها را به یغما می‌برند. این نقش تاریخی آمریکا دست‌کم بعد از جنگ جهانی دوم است، بنابراین موضوعی عجیب و جدا از سیاست‌های پیشین آمریکا نیست، اما هر زمان شکل‌های مختلفی به خود می‌گیرد.
رئیس‌جمهور سوریه در بخش دیگری از این مصاحبه، درباه عناصر تروریستی موسوم به «کلاه‌سفیدها»، تأکید کرد که عناصر حاضر در این گروه، در واقع یکی از عناصر وابسته به گروه تروریستی القاعده بودند. اسد ضمن انتقاد از یاوه‌سرایی غرب برای متهم جلوه‌ دادن ارتش سوریه در کشتار افراد غیرنظامی، خاطرنشان کرد: غالب ملت سوریه، حامی دولت خود هستند. به همین دلیل ما با وجود این تجاوز، از 9 سال پیش، همچنان در اینجا حضور داریم.
اسد تاکید کرد: گروه تروریستی داعش در سال ۲۰۱۴ شروع به سرقت نفت سوریه کرد و در این راه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و همدستانش و آمریکایی‌ها با این گروه همراه بودند؛ بنابراین کاری که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا کرد تنها اعلام حقیقت بود و حتی زمانی که برخی از کردها شروع به سرقت نفت سوریه کردند، آمریکایی‌ها شریک آنها بودند.
اسد در پاسخ به سوالی درباره ابوبکر البغدادی و ارتباطش با آمریکا گفت: او در زندان خودشان [آمریکایی‌ها] و زیرنظر خودشان بود. آمریکایی خودشان او را آزاد کردند. در نتیجه اگر نقش جدیدی به او محول نمی‌کردند، آزادش نمی‌کردند. ناگهان البغدادی خودش را خلیفه مسلمانان جهان نامید. آمریکایی‌ها او را برای ایفای این نقش آماده کردند. ما این قصه اخیر آمریکایی‌ها را هم که درباره قتل البغدادی گفتند، باور نمی‌کنیم. ممکن است کشته شده باشد اما نه این‌طور که آمریکایی‌ها گفتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها