چای سبز و سیاه هر دو منابع غنی از ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند. این ترکیبات نقش به‌سزایی در پیشگیری از بــــــــروز بیـــــــــــــــماری‌های قلبی-عروقی و تصلب شرایین دارند و اثرات آنها در مطالعات انسانی و حیوانی به اثبات رسیده است.
کد خبر: ۱۲۳۶۰۶۶

فعالیت آنتی‌اکسیدانی چای سبز بیشتر از چای سیاه است. چای همچنین دارای اثرات ضد‌التهابی و ضد‌سرطانی است. اثرات ضد‌سرطانی آن در پیشگیری از سرطان پروستات، پوست، ریه، کبد و سینه به اثبات رسیده است. اثرات مفید کاتچین چای روی عملکردهای روانی و سیستم عصبی بدن نیز به اثبات رسیده است. مطالعات اخیر اثرات ضد آرتروزی، ضددیابتی و ضد‌چاقی ترکیبات موجود در چای را به اثبات رسانده‌ است. با این وجود به دلیل وجود مقادیر بالای کافئین به‌ویژه در چای سیاه، غلظت بالای آلومینیوم و اثرات سوء چای بر قابلیت جذب آهن باید در مصرف آن احتیاط کنید.
رنگ چای: یکی از فاکتورهایی که در انتخاب چای بسیار موثر بوده، رنگ آن است. رنگ چای از زرد تا نارنجی و گاهی قرمز تیره متغیر است و این رنگ بستگی به رقم چای، فرآیند تولید آن، دما و کیفیت آب، کیفیت و اندازه برگ‌ها و نحوه تهیه یا زمان دم‌کشیدن آن دارد. گاهی به اشتباه این‌گونه برداشت می‌شود که هر چه رنگ چای تیره‌تر باشد، چای مرغوب‌تر است در صورتی که این برداشت اشتباه است.
تقلب در چای سیاه: یکی از شایع‌ترین تقلبات صورت گرفته در چای استفاده از رنگ‌های مصنوعی در چای است که برخی از آنها خطراتی برای سلامتی دارند. دو راه ساده برای تشخیص استفاده از رنگ در چای وجود دارد. زمان خرید می‌توانید برگ‌های چای را بین انگشت شست و اشاره خود مالش دهید در صورتی که روی انگشتان شما رنگ زرد متمایل به نارنجی ظاهر شد، در آن چای از رنگ استفاده شده است. در روش دیگر که در منزل می‌توانید انجام دهید مقداری چای را در یک لیوان آب سرد بریزید اگر رنگ در آن پخش و آب تغییر رنگ داد، در آن چای از رنگ‌های مصنوعی استفاده شده است. چای واقعی تنها پس از تماس با آب جوش و پس از طی مدت زمان دم کشیدن رنگ خود را نشان می‌دهد. چای اصل پس از یک ساعت قرار گرفتن در محیط تغییر رنگ نمی‌دهد، اما چای حاوی رنگ با گذشت زمان تیره‌تر می‌شود.
یکی از تقلبات رایج در چای سبز مخلوط کردن برگ چای سبز با برگ سایر گیاهان است. اگر در زمان مصرف چای سبز با طعم تلخ و گس شدید مواجه شدید (پس از پنج دقیقه دم‌کردن) به اصل بودن آن چای شک کنید.

دکتر مریم قادری قهفرخی

متخصص صنایع غذایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها