مت دیمون از حسرت بزرگش برای بازی در آواتار گفت

افسوس و دیگر هیچ

تعداد بازیگرانی که همیشه افسوس قبول کردن یا نکردن این یا آن نقش سینمایی را می‌خورند، کم نیست. هر روز هم که می‌گذرد بر تعدادشان افزوده می‌شود. معلوم نیست این بازیگران در زمان دریافت پیشنهادات در چه حال و هوایی بوده‌اند که بازی در آن نقش پیشنهادی را رد کرده‌اند. بعدها زمانی که فیلم مورد نظر با استقبال منتقدان و تماشاگران روبه‌رو می‌شود، آه از نهادشان برمی‌آید ‌«ای‌کاش این نقش را قبول کرده بودم!» مت دیمون تازه‌ترین این بازیگران است که افسوس قبول نکردن یک نقش بسیار مهم و معتبر سینمایی را می‌خورد و رسانه‌های گروهی را در این رابطه، با خودش همراه کرده است. فیلمی که دیمون بازی در آن را رد کرد «آواتار» جیمز کامرون است. این فیلم که قسمت اول آن سال 2009 روی پرده سینماها رفت، توفانی در جدول گیشه نمایش سینماها در آمریکا و بقیه کشورهای جهان به پا کرد. فروش 760 میلیون دلاری این فیلم در آمریکای شمالی تا زمان اکران عمومی «جنگ ستارگان: فورس بیدار می‌شود» و فروش 936 میلیون دلاری آن، بدون رکورد و رقیب مانده بود. اما از موفقیت کلان مالی و انتقادی این درام علمی ـ تخیلی نامتعارف، چیزی نصیب دیمون نشده است.
کد خبر: ۱۲۳۵۶۶۱

به گزارش نشریه هالیوود ریپورتر، بازیگر 49ساله سینما روی این نکته تاکید می‌کند که «نمی‌توانستم آن نقش را بازی کنم» و در این رابطه توضیح می‌دهد که چرا نتوانسته این کار را انجام دهد. این در حالی است که به ادعای مت دیمون، کامرون قصد داشته سود خوبی هم به او برساند. این‌طور که این بازیگر می‌گوید، جیمز کامرون به دیمون گفته بود اگر در فیلمش بازی کند، 10 درصد سود حاصل از فروش فیلم را به او خواهد داد! ظاهرا کارگردان به دیمون اصرار زیادی می‌کند تا بازی در فیلم را قبول کند، اما او علاقه‌ای به ظاهر شدن در چنین نقشی نداشته است.
پول زیاد روی میز
به گفته دیمون: «برای من پولی روی میز ریخته شد که تا به حال برای هیچ بازیگری ریخته نشده است. جیمز (کامرون) پیشنهاد دریافت 10 درصد از سود آواتار را هم به من داد، اما زیر بار نرفتم و قبول نکردم. باور نداشتم که فیلم با موفقیت مالی زیادی روبه‌رو شود. در عین حال اصلا نمی‌توانستم آن دنیای عجیب و غریب پاندورا را باور کنم و با آن همراه شوم. جیمز می‌خواست نقش اصلی فیلم را بازی کنم. این نکته خوب و مهمی بود، اما با آن شخصیت همذات‌پنداری نمی‌کردم و برایم سخت بود او را به عنوان یک شخصیت قابل قبول و دوست‌داشتنی بپذیرم.»
بازیگر اصرار دارد بگوید که کامرون به سراغش رفته و با اصرار از او خواسته نقش اصلی فیلم را به‌عهده بگیرد و ادامه می‌دهد: «جیمز به من گفت این نقش قابلیت‌های خاص خودش را دارد و برای بازی در آن، نیازی به یک بازیگر معروف و ستاره ندارد، اما احساس می‌کرد من بیشتر از هر کس دیگری به این نقش می‌خورم. صراحتا اظهار کرد برای نقش به‌دنبال یک ستاره نیست و اگر من بازی در آن را قبول نکنم سراغ بازیگری گمنام یا تازه‌وارد خواهد رفت. خیلی راحت به من گفت ستاره اصلی فیلمش داستان و فضای عجیب و غریب آن است و چندان هم به کسی مثل من نیاز ندارد، اما بلافاصله اعلام کرد اگر بازی در فیلم را قبول کنم 10 درصد سود آواتار را به من خواهد داد!»
وورتینگتن به‌جای دیمون
کامرون، آواتار را با بازی سام وورتینگتن استرالیایی‌تبار در نقش اصلی یعنی جیک سالی ساخت. جیک سالی، مرد معلولی بود که با ورود همزادش به دنیای پاندورا، وارد مبارزه‌ای سخت با یک ارتش مجهز و سازمان‌یافته می‌شود که قصد نابودی تمدن پاندورا و ساکنانش را دارد. تا زمان اکران عمومی «آونجرز: پایان بازی»، این فیلم با فروش جهانی (آمریکا و دیگر کشورهای دنیا) دو میلیارد و 78 میلیون دلار، پرفروش‌ترین فیلم در گیشه جهانی بود. کامرون اولین کسی بود که این موفقیت دور از انتظار آونجرز را به تهیه‌کنندگانش در شرکت والت دیزنی تبریک گفت.
اشتباه و خطای بزرگ
دیمون در ادامه گفت‌و‌گویش چنین می‌گوید: «زمان همکاری با جان کراسینسکی در فیلم «سرزمین موعود»، ماجرا را برایش تعریف کردم. او بعد از شنیدن ماجرا با تعجب گفت مرتکب اشتباه و خطای بزرگی شده‌ام که غیرقابل جبران است.» موضوع جالب توجه این است که بلافاصله بعد از اظهارات دیمون، جیک جیلنهال هم در گفت‌و‌گویی مدعی شد کامرون به او هم پیشنهاد بازی در نقش جیک سالی را داده بود! کامرون نسبت به این ادعاها هنوز واکنشی نشان نداده است. نکته‌ای که تحلیلگران سینمایی روی آن تاکید می‌کنند، این است که آواتار به یک مجموعه فیلم دنباله‌دار تبدیل شد و حالا سه قسمت بعدی آن هم در دستور تولید قرار دارد.
به این ترتیب، وورتینگتن تا چند سال آینده درگیر بازی در قسمت‌های دوم تا چهارم این درام علمی ـ تخیلی آینده‌نگرانه است. کار فیلمبرداری سه قسمت بعدی آواتار به صورت همزمان ادامه دارد. دومین قسمت فیلم برای نمایش عمومی 17دسامبر 2021 آمـاده می‌شود.

کیکاووس زیاری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها