گفت‌وگو با کارگردان و عوامل سریال «حکایت‌های کمال» که قرار است از امشب از شبکه 2 پخش شود

در «کمال» نوجوانی!

وقتی یک نوجوان قهرمان اصلی یک مجموعه تلویزیونی می‌شود، باید منتظر هیجان و اتفاقات جذاب و ماجراهای دیدنی در داستان باشیم. به این خاطر که چالش‌های دوران نوجوانی بسیار شیرین است. از این رو می‌توان پیش‌بینی کرد هنگام پخش حال و هوای جذابی را به مخاطبان این سریال منتقل می‌کند. حال اگر این داستان در دهه 40 روایت شود، قطعا به جذابیت کار می‌افزاید. مجموعه «حکایت‌های کمال» که اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته محمد میرکیانی است، قرار است از 11 آبان روی آنتن شبکه دو برود. این مجموعه توسط قدرت‌ا... صلح‌میرزایی در 31 قسمت تولید شده که قهرمان آن یک نوجوان به نام کمال است. شاید در وهله اول و با نگاهی گذرا به داستان این مجموعه، «قصه‌های مجید» در ذهن تداعی شود؛ همان پسر نوجوانی که خالق ماجراهای دیدنی بود و یکی از موفق‌ترین آثار تلویزیونی با محوریت نوجوانان محسوب می‌شود. اما حکایت‌های کمال روایتی متفاوت از زندگی نوجوانی با بازی محمدرضا شیرخانلو است؛ بازیگری که از همان دوران کودکی‌اش به خاطر بازی خوب و تاثیرگذارش مورد توجه قرار گرفت. در آستانه آغاز پخش این سریال، گزارشی در این‌باره داشتیم و با تعدادی از عوامل گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
کد خبر: ۱۲۳۵۴۴۵

جذابیت‌های روزمرگی‌های دهه 40 برای مخاطب
قدرت‌ا... صلح‌میرزایی کارگردان مجموعه‌هایی چون دختری به نام آهو، رخصت و پنجره درخصوص کارگردانی این مجموعه و فصل نخست آن به جام‌جم گفت: با توجه به این‌که به روزهای پخش نزدیک می‌شویم، سریال مراحل پایانی فنی را پشت‌سر می‌گذارد. البته هنوز تولید فصل دوم را آغاز نکرده‌ایم و منتظر پخش فصل نخست سریال هستیم تا ببینیم چه بازخوردی از مخاطبان خواهیم گرفت. البته برنامه‌ریزی‌ها به این شکل است که فیلمنامه و قصه فصل دوم در حال آماده‌سازی است. وی درباره ویژگی‌های سریال هم بیان کرد: این مجموعه قصه بسیار روان، ساده و بدون پیچیدگی خاصی دارد. اما حکایت از یک نوع تلاش و کوشش نوجوانی دارد که قهرمان سریال ماست و به همین دلیل برای مخاطبان نوجوان هم ویژگی‌هایی دارد تا بتواند مورد توجه‌شان قرار بگیرد. البته مخاطب سریال خانواده است و کار مختص نوجوانان نیست. گرچه فکر می‌کنم کار برای نوجوانان و به خصوص قهرمان نوجوان خیلی کم ساخته شده و این نیاز در تلویزیون وجود دارد که بیشتر برای این گروه سنی سریال ساخته شود، چون ما بعد از قصه‌های مجید سریال خوب و موفقی نتوانستیم بسازیم. صلح‌میرزایی درباره بازسازی دهه 40 توضیح داد: حکایت‌های کمال کار بسیار سختی بود. ما هم با یک تیم پرتلاش شبانه‌روز کار می‌کردیم تا لحظه‌های خوبی را برای مردم در این سریال خلق کنیم. البته در کنار داستان اصلی سریال که درباره ماجراهای یک نوجوان است، بخش‌های کوتاهی از تاریخ را هم مدنظر داشتیم. البته به تناسب داستان و شخصیت‌ها و تاثیرات وقایع آن سال‌ها روی زندگی مردم. وی درباره پیش‌بینی‌اش از مخاطبان سریال هنگام پخش چیست هم گفت: من فکر می‌کنم این سریال مخاطبان بسیاری داشته باشد. به این خاطر که مخاطبان بزرگسال با دیدن سریال حس نوستالژیکی نسبت به آن دوران و خاطراتش خواهند داشت. از طرفی برای بچه‌ها هم برخی مشاغل و صحنه‌ها و نحوه زندگی و مناسبات آدم‌ها در آن دوران نیز جذاب خواهد بود. نکته مهم‌تر این‌که لایه‌های پنهانی داستان پر از پیام‌های اخلاقی است.

سورچی حکایت‌های کمالم
شهرام عبدلی بازیگری که ماه رمضان سال گذشته سریال «سردلبران» را روی آنتن شبکه یک داشت، با وجود این‌که هنوز دستمزدش را به طور کامل از این سریال دریافت نکرده، درباره حضورش در حکایت‌های کمال و نقشی که ایفا کرده به جام‌جم گفت: من نقش یک سورچی را (همان راننده تاکسی امروزی) در این سریال بازی کردم که متاسفانه به دلیل مشکل بودجه نقشی که من بازی کردم ابتر ماند و قسمتی از کار ضبط نشد. اما به هر حال به دلیل این‌که قصه در فضای قدیمی و دهه 40 می‌گذشت، همه چیز از جمله صحنه‌پردازی و گریم متناسب با فضای آن دوران بوده و از این نظر تجربه جالبی بود. ضمن این‌که کار در چنین فضایی سختی‌های خودش را هم داشت. با این وجود نقشی که من بازی کردم شخصیت شیرین و با نمکی است و دوستش داشتم. البته باید منتظر بود و دید که در تدوین، کار به چه شکلی درآمده است.

طراحی محله کمال در شهرک غزالی
حکایت‌های کمال سریال 150 قسمتی اپیزودیک است که اوایل مرداد 97 در شهرک سینمایی غزالی کلید خورد؛ یکی از لوکیشن‌های اصلی این مجموعه که بیش از 90 درصد سریال در این شهرک مقابل دوربین رفته است. البته پیش‌تولید سریال با ساخت دکور در شهرک سینمای غزالی از اردیبهشت سال ۹۷ شروع شد. اما این مجموعه در فصل‌های مختلفی طراحی شده است. با وجود این هنوز تولید فصل دوم آغاز نشده و به گفته کارگردان منتظر بازخورد مخاطبان هستند و پس از آن وارد تولید فصل‌های بعدی خواهند شد.
محمد میرکیانی، خالق این اثر پیش از این در گفت‌وگویی عنوان کرده بود کتاب حکایت‌های کمال ویژه گروه سنی نوجوانان نوشته شده اما سریال آن به شکلی است که قصه‌های جذابی برای خانواده‌ها داشته و قطعا تماشای آن در کنار خانواده لذت و شیرینی مضاعفی دارد. نکته جالب‌تر این‌که به دلیل این‌که نمی‌توان داستان دهه 40 را در دهه 90 به‌راحتی روایت کرد، گروه تولید این سریال محله‌ای به نام «کمال» در شهرک سینمایی غزالی طراحی کرده‌اند. بنابراین یک شهرک کوچک در شهرک غزالی با متریال واقعی و بتون ساخته شده است و می‌تواند برای کارهای دیگری هم کاربرد داشته باشد. فصل نخست این سریال در 31 قسمت تولید شده که از 11 آبان روی آنتن شبکه دو می‌رود. شبکه‌ای که سال‌هاست اغلب برنامه‌ها و سریال‌هایی را که تولید می‌کند، با محوریت نوجوانان و خانواده‌ها و مسائل تربیتی آنهاست.

نقش زن خان را بازی می‌کنم
فلور نظری که این اواخر سریال‌های بوی باران و راه و بیراه را روی آنتن داشت، درباره ویژگی‌های نقشی که در این سریال ایفا می‌کند به جام‌جم گفت: به دلیل این‌که من به حضور در کارهای تاریخی خیلی علاقه دارم و این کار هم مربوط به دهه 40 می‌شد و مهم‌تر از این‌که فضای شادی داشت، احساس کردم در این مقطع مردم خیلی نیاز دارند بخندند. بنابراین در این کار بازی کردم.وی ادامه داد: پیش از این در چند فیلم سینمایی با آقای صلح میرزایی کار کرده بودم و به همین علت شناخت خوبی از سبک کارهایشان دارم و از این رو دوست داشتم بار دیگر با ایشان همکاری کنم. البته قرار بود در سریال «دختری به نام آهو» هم همکاری داشته باشیم که من سفری به آلمان داشتم و به همین علت این اتفاق نیفتاد، اما خوشحالم که همکاری در این سریال با این کارگردان خوب مهیا شد.
وی که در این سریال نقش یک زن خان را ایفا کرده در این باره توضیح داد: من نقش زنی به نام عفت را بازی کردم که زن خان است و نقش خان را سیروس میمنت بازی کرده است. به نظرم سریال خوبی است. با این حال امیدوارم هنگام پخش مورد توجه مردم هم قرار بگیرد.

زینب علیپورطهرانی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها