مروری بر سریال‌هایی که دنباله‌هایشان نتوانست موفقیت سری اول را تکرار کند

حتی فکرشم نکن نمیشه ادامه داد!

دنباله‌سازی همیشه هم موفق از آب در نمی‌آید و اگر کیفیت سری‌های قبلی را نداشته باشد، نمی‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. در این سال‌ها سریال‌هایی هم بوده‌اند که به‌رغم کسب موفقیت در زمان پخش سری نخست، نتوانسته‌اند موفقیتشان را ادامه دهند.
کد خبر: ۱۲۳۴۸۰۴

زیر آسمان شهر
نویسنده: رضا عطاران و سروش صحت
کارگردان: مهران غفوریان
بازیگران: مهران غفوریان، حمید لولایی، اکبر عبدی، یوسف تیموری، نصرا... رادش، مجید صالحی، کیومرث ملک‌مطیعی، ملکه رنجبر و معصومه کریمی
رضا عطاران یک سال بعد از تجربه موفق کارگردانی «قطار ابدی»، دوباره به نویسندگی بازگشت و با همکاری گروهی از نویسندگان، زیر آسمان شهر را نوشت، مهران غفوریان کارگردانی سریال را به‌عهده گرفت و حمید لولایی بازی متفاوتی در نقشی مسن‌تر از خودش ایفا کرد و نتیجه این همکاری، به یکی از موفق‌ترین سریال‌های کمدی سیما تبدیل شد. با موفقیت فصل اول، سازندگان سریال فصل دوم زیر آسمان شهر را هم تولید کردند که همچنان مجموعه قابل قبولی بود، اما سومین فصل این مجموعه با وجود اضافه شدن کمدین مطرحی مانند اکبر عبدی، ناامیدکننده بود و برند این سریال را به شدت تضعیف کرد. کیفیت کار در حدی بود که عبدی به خاطر حضور در آن از مردم عذرخواهی کرد!

کلانتر
نویسنده: محسن شاه‌محمدی
کارگردان: محسن شاه‌محمدی
بازیگران: ایرج نوذری، فرهاد مهادیان، بابک نوری، لیلا موسوی، مریم سلطانی و مژگان ترانه.
نخستین فصل کلانتر از سریال‌های پلیسی موفق تلویزیون بود که در زمان پخش در سال ۱۳۸۲ بسیار مورد توجه قرار گرفت. ساختار اپیزودی سریال و پرداختن به سوژه‌های جنایی جذاب در کنار بازی قابل قبول ایرج نوذری در نقش افسر پلیس، مخاطبان رسانه ملی را هر هفته پای تلویزیون می‌نشاند. توفیق فصل اول سریال، باعث شد که دو سال بعد فصل دوم آن ساخته شود که با وجود ضعف‌های بیشتر نسبت به سری اول، همچنان کیفیتی قابل قبول داشت، اما با آغاز پخش فصل سوم در سال ۱۳۸۸، تعدادی از بینندگان فصل‌های پیشین نسبت به کیفیت پایین سریال انتقاد کردند. در این فصل برخلاف فصل‌های پیشین، داستان‌های پیش پا افتاده‌ای روایت می‌شد و ضعف در جلوه‌های ویژه و صحنه‌های اکشن مزید بر علت شد تا کلانتر ۳ به سریالی موفق تبدیل نشود.

دودکش
نویسنده: برزو نیک نژاد، حسن وارسته، کوروش نریمانی
کارگردان: محمدحسین لطیفی
بازیگران: هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، امیرحسین رستمی، نگار عابدی، الناز حبیبی و سیما تیرانداز
موفقیت زوج برق‌نورد و تشکر در سریال‌های کمدی مانند «ساختمان پزشکان» و
«دزد و پلیس» باعث شد محمدحسین لطیفی سراغ این دو بازیگر برود و بار اصلی سریال ماه رمضانی‌اش را بر شانه آنها بگذارد. دودکش درباره خانواده فیروز و نصرت بود که
هر کدام با خواهر دیگری ازدواج کرده بود و مشکلات دو خانواده و کل‌کل‌های برق‌نورد و تشکر، لحظات مفرحی را برای بیننده ایجاد می‌کرد. این سریال در آن سال خوب دیده شد و حتی برخی تکیه‌کلام‌های شخصیت‌ها بین مردم تکرار شد، اما تدارک سازندگان برای ساخت فصل دوم چندان قوی و فکرشده نبود و با وجود این‌که فصل دوم دودکش با نام «پادری» نسبتاً دیده شد اما به هیچ وجه کیفیت فصل اول را نداشت.

در حاشیه
نویسنده: امیرمهدی ژوله و خشایار الوند
کارگردان: مهران مدیری
بازیگران: مهران مدیری، سیامک انصاری، جواد رضویان، مهران غفوریان، سروش جمشیدی، محمدرضا هدایتی، سحر زکریا، فلامک جنیدی و شبنم فرشادجو.
در حاشیه بازگشت مهران مدیری به تلویزیون بعد از شش سال بود و همین مساله اهمیت آن را بیش از پیش می‌کرد. داستان سریال در یک بیمارستان می‌گذشت و محتوای آن به شوخی با پزشکان و کادر بیمارستان اختصاص داشت. از همان اول، حاشیه‌های این سریال بر متن آن غلبه کرد و اعتراض‌های گسترده‌ای از طرف جامعه پزشکی نسبت به
در حاشیه مطرح شد. سریال مدیری در حالی که تعداد مخاطب قابل قبولی داشت و البته به قوت کارهای قبلی‌اش نبود، در فصل دوم از داستان اصلی‌اش منحرف شد و مدیری مجبور شد ادامه داستان را در یک زندان پی بگیرد. افت شدید سریال در این فصل باعث شد مخاطبان فصل اول هم از آن قطع امید کنند و در حاشیه یکی از نمونه‌های ناکام دنباله‌سازی در تلویزیون لقب بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها