کارشناسان هواشناسی از تداوم بارش‌ها در هفته پیش رو می‌گویند

هفته بارانی

هفته گذشته آسمان با سخاوتی مثال‌زدنی درهای رحمت خود را به روی بسیاری از شهرهای کشورمان گشود و باران پاییزی بیشتر مناطق ایران را در بر گرفت. آن‌قدر که بسیاری از مردم امیدوار به تکرار رکوردهای بارشی سال آبی گذشته در روزهای آینده شدند و البته برخی کارشناسان نیز از وقوع حوادثی مشابه سیلاب‌های شدید بهار امسال ابراز نگرانی کردند.
کد خبر: ۱۲۳۴۷۷۵

آن‌طور که از پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی برمی‌آید، این هفته نیز شاهد بارش‌های وسیع در بسیاری از نقاط کشور خواهیم بود و البته وقوع سیل در برخی استان‌ها چندان دور از انتظار نیست. چراکه این سازمان در آخرین اطلاعیه‌های خود، نسبت به بالا آمدن سطح آب رودخانه و مسیل‌ها و احتمال سیلاب ناگهانی و وقوع صاعقه در استان‌های جنوبی کشور هشدار داده و از مردم خواسته است هنگام تردد یا توقف در حاشیه مسیل‌، رودخانه و مناطق کوهستانی احتیاط کنند.
صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی نیز در گفت‌وگو با جام‌جم درباره پیش‌بینی سازمان متبوع خود از وضعیت جوی هفته آینده کشور توضیح می‌دهد: سامانه‌ای بارشی که از هفته گذشته فعالیت خود را در آسمان کشورمان آغاز کرده‌است، در هفته آینده نیز به فعالیت خود ادامه خواهد داد. البته به نظر می‌رسد این سامانه در روزهای شنبه و یکشنبه در اوج فعالیت خود قرار خواهد داشت.
او محدوده اثر این سامانه بارشی را نیز شمال غرب، بخش‌هایی از مرکز و جنوب غرب کشور اعلام می‌کند و تاکید دارد شدیدترین بارش‌های امروز، شنبه در استان‌های لرستان، شمال‌شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و شمال بوشهر اتفاق خواهد افتاد.
ضیاییان اوج بارندگی‌های فردا یکشنبه را نیز در استان‌های لرستان، شمال خوزستان، جنوب چهارمحال و بختیاری، جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، کهگیلویه و بویراحمد و شمال بوشهر پیش‌بینی می‌کند و می‌گوید از آخرین ساعت‌های روز یکشنبه با ریزش هوای سرد، انتظار بارش برف و مه‌گرفتگی در جاده‌ها در ارتفاعات رشته کوه البرز مرکزی در محدوده استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان وجود دارد.
به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، این هوای سرد تا پایان هفته در نیمه شمالی، غرب و جنوب غرب کشور ادامه خواهد داشت و این نقاط شاهد کاهش دمای 3 تا 5 درجه‌ای
خواهند بود.
او همچنین برای امروز و فردا احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و سیلاب‌های ناگهانی را برای استان‌های درگیر با بارندگی پیش‌بینی می‌کند و درباره ادامه بارندگی‌ها در روزهای آینده نیز توضیح می‌دهد: سامانه بارشی فعلی فعالیت خود را در روز دوشنبه نیز ادامه خواهد داد و در این روز شاهد بارش باران در مناطقی از شمال غرب، جنوب غرب و بخش‌هایی از استان‌های مرکزی خواهیم‌بود.
آنطور که ضیاییان می‌گوید از روز سه‌شنبه نیز بارندگی‌ها با شدتی کمتر در نیمه‌شمالی کشور ادامه خواهد داشت و در مجموع به نظر می‌رسد این سامانه بارشی تا پایان هفته بخش‌هایی از کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
نه خشکسالی و نه ترسالی
بارندگی‌های چند روز اخیر بسیاری از کارشناسان را نسبت به تکرار بارندگی‌های شدید همچون سال آبی گذشته امیدوار کرده است. با این حال احد وظیفه، رئیس مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با جام‌جم سال آبی گذشته را سالی استثنایی در میان همه سال‌های آبی اخیر کشور عنوان می‌کند و می‌گوید: پارسال میانگین بارندگی‌های کشور از مرز 300 میلی‌متر گذشت. این در حالی است که میانگین بارش در سال‌های اخیر از 50 سال پیش تا دو سال آبی قبل، از حدود 270 میلی‌متر به حدود 220‌میلی‌متر کاهش پیدا کرده بود. بنابراین سال آبی گذشته یعنی از اول مهر 97 تا پایان شهریور 98 را می‌توان سالی استثنایی در میان همه سال‌های اخیر دانست.
او همچنین با اشاره به این که ایران در اقلیم بیابانی و نیمه‌بیابانی جهان قرار گرفته می‌گوید: با این وجود، تغییرات اقلیمی سبب شده است که نوسانات بارشی بخصوص در سال‌های اخیر در کشورمان زیاد باشد. به نحوی که از یک سو، بارش‌های حدی افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده و از سویی دیگر، خشکسالی‌های متمادی گریبان‌گیر آب‌وهوای کشورمان شده. به این نحو که اگر سال آبی قبل را در نظر نگیریم، ایران بیش از ده سال به صورت متمادی درگیر خشکسالی بود.
وظیفه البته ایران را همچنان از نظر کشاورزی دچار خشکسالی می‌داند، زیرا از نظر او، برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، سطح این منابع را در دهه‌های اخیر بسیار پایین برده و بارندگی‌های پارسال نتوانست تاثیر چندانی برای جبران کاهش این منابع داشته باشد.
رئیس مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی سازمان هواشناسی وضعیت سال آبی جاری را نیز این‌طور پیش‌بینی می‌کند: امسال به نظر می‌رسد میزان بارندگی‌ها در مجموع در شرایط معمول قرار داشته باشد. بنابراین نه با ترسالی مواجه خواهیم بود و نه با خشکسالی.
البته از ابتدای مهر تاکنون میزان بارندگی‌ها اندکی کمتر از حد معمول بوده، اما انتظار داریم بارش‌های ماه آبان در حد معمول و بیشتر از آن باشد. همچنین در ماه‌های آذر و دی تا پایان زمستان نیز به نظر می‌رسد که بارندگی‌ها بخصوص در جنوب غرب کشور کمتر از حد معمول
اتفاق بیفتد. یعنی در این ماه‌ها غالب مناطق پرباران کشور شامل استان‌های لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، خوزستان و بوشهر بارندگی‌هایی کمتر از حد معمول
خواهند داشت.

محمدحسین خودکار

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها