در طول تاریخ و در هر دوره زمانی، موقوفات خیران و واقفان، نشانگر رویکرد عامه مردم و وضعیت جامعه هستند. مثلا در دوره صفویه، مردم به علم و دانش اهمیت زیادی می‌دادند و تعدد مدارس در صدر اسلام و دوره عباسی هم نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است.
کد خبر: ۱۲۳۴۷۵۱

در دوره قاجار، موضوع بهداشت و درمان مورد توجه قرار گرفته بود و نیازش در جامعه احساس می‌شد؛ همین هم شد که واقفان به سمت وقف انبار و آب‌انبار و آب آشامیدنی رفتند و چنین موضوعاتی مورد توجه واقفین قرار گرفت. یا مثلا در دوره پهلوی اول، وقتی عزای سید‌الشهدا مورد هجمه حکومت قرار گرفت و ممنوع شد، واقفان متدین و خیراندیش به همین سمت رفتند و وقف‌هایشان در راستای مخالفت با این روش حکومت بود و برای احیای عزاداری سید‌الشهدا وقف انجام می‌دادند. اما امروز چطور؟ واقعیت این است که امروز هم باید مثل دوران گذشته، واقفان با توجه به شرایط جامعه و آسیب‌های اجتماعی که دامنگیر جامعه هست، اقدام کنند. در واقع باید ببینیم چه مساله‌ای وجود دارد که اگر نیازش رفع بشود، می‌تواند آسیب‌های فعلی را کاهش بدهد.
اگر بخواهیم به صورت موردی اشاره کنیم، باید بگوییم یکی از این مسائل، حل معضل ازدواج است. در واقع اگر من واقف باشم، خانه‌ای را برای چند سال و به طور رایگان در اختیار زوج‌های جوانی که تازه ازدواج کرده‌اند، قرار می‌دهم و بعد از گذشت سال‌های اول ازدواج، دوباره آن خانه را به زوج جوان دیگری می‌دهم؛ این‌طوری دیگر این جوان‌ها در روزهای شیرین اول زندگی، دغدغه پیدا کردن خانه و اجاره‌های سنگین ندارند.
حوزه علم و فناوری هم یکی دیگر از حوزه‌هایی است که وقف واقفان می‌تواند به روند تحقیقات و پژوهش‌های کشور سرعت ببخشد و از آنها حمایت کرد. اشتغال جوانان و وقف ابزار اشتغال برای جوانان هم از دیگر مسائل مهمی است که برای جامعه امروز، اهمیت فراوانی دارد. در واقع واقف با ایجاد فرصت‌ها و زمینه‌های اشتغال می‌تواند ناامیدی را در جوان‌ها جامعه کم کند و طبیعتا این اقدام، استحکام خانواده را هم به دنبال دارد.
در نهایت هم می‌توانم بگویم وقف‌های قرآنی هم کمی در میان موقوفات نادیده گرفته شده و تنها 2 درصد کل موقوفات را به خودش اختصاص می‌دهد؛ در صورتی که اگر در این راه قدم برداریم، طبیعتا جامعه به سمت و سوی نیک و خیر پیش خواهد رفت.


محمدکاظم موسوی

مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها