فعال‌سازی سیستم مبارزه با باج‌افزار در ویندوز 10

خط دفاعی بسازید

ویندوز 10 یکی از برترین و نیرومندترین سیستم‌های عامل عرضه شده توسط شرکت مایکروسافت است، ولی بسیاری از کاربران به‌خصوص کاربران ایرانی از قابلیت‌های متعدد آن بی‌خبر هستند. در طول هفته‌های گذشته تعدادی از این قابلیت‌ها را در کلیک منتشر کردیم و این هفته یک قابلیت دیگر از ویندوز 10 را معرفی می‌کنیم که مربوط به امنیت شما و دستگاه‌تان است و می‌تواند از اطلاعات شما در برابر نوع خاصی از حملات امنیتی حفاظت کند.
کد خبر: ۱۲۳۴۴۱۴

حفاظت اولیه از دستگاه در برابر باج‌افزارها امری است که باید آن را به‌شدت جدی گرفت، زیرا حملات باج‌افزاری به یکی از موارد بسیار مرسوم در دنیای امروزی ما تبدیل شده است و بسیاری از افراد در طول سال قربانی چنین حملاتی می‌شوند. به همین دلیل شرکت مایکروسافت یک سیستم مبارزه با باج‌افزار را در سیستم‌عامل ویندوز 10 جای داده است.
پیش از شروع کار بهتر است بدانیم حمله باج‌افزاری چیست؟ در طی حملات باج‌افزاری، فرد مهاجم می‌تواند کنترل اطلاعات داخل دستگاه قربانی خود را به‌عهده گرفته و سپس با رمزنگاری داده‌های کاربر، اطلاعات او را به‌صورت باج در اختیار داشته باشد و در ازای دریافت رقمی مشخص که معمولا به‌صورت ارز مجازی دریافت می‌شود، رمز باز کردن قفل اطلاعات کاربر را به او ارائه کند. همچنین قابلیت بازیابی اطلاعات به‌صورت محلی نیز در این حملات بسته می‌شود، ولی امکان بازیابی سیستم‌عامل به کمک نسخه پشتیبان خارجی ممکن خواهد بود. حال که معنا و خطرات این حملات را درک کردید، دسترسی به این قابلیت در ویندوز 10 را توضیح می‌دهیم:
برای دسترسی به این قابلیت ابتدا منوی استارت دستگاه خود را باز کنید و سپس عبارت Ransomware protection را در منوی استارت تایپ کنید. نخستین گزینه نمایش داده شده در فهرست نتایج، صفحه مربوط به این قابلیت را برای شما باز خواهد کرد.
در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود چند گزینه را در اختیار خواهید داشت. گزینه‌ای به نام Controlled folder access به معنای دسترسی کنترل شده به پوشه‌ها وجود دارد که در پایین آن یک گزینه قابل فعال‌سازی وجود دارد. با فعال کردن این گزینه می‌توانید قابلیت مبارزه با باج‌افزار پیش‌فرض را در دستگاه خود فعال کنید. این قابلیت موجب می‌شود بتوانید فایل‌ها، پوشه‌ها و بخش‌های مهم حافظه دستگاه خود را تنها با صدور مجوز ادمین دستگاه دستکاری کنید و این امر به‌صورت مستقیم از رخ دادن بسیاری از موارد منتهی به حملات باج‌افزاری پیشگیری می‌کند.
یک مورد بسیار مهم در این صفحه مربوط به فعال‌سازی تهیه نسخه پشتیبان در محیط ابری اختصاصی شرکت مایکروسافت است که استفاده از آن منوط به داشتن حساب کاربری فعال در سیستم OneDrive است. در صورتی که این حساب کاربری را در اختیار دارید می‌توانید با کلیک کردن روی گزینه Setup One drive، برنامه زمانی مناسب برای برداشت منظم و خودکار نسخه پشتیبان روی دستگاه خود را تنظیم کرده و در صورت بروز حمله امنیتی، اطلاعات را از محیط ابری بازخوانی کنید.
این قابلیت شاید به اندازه نصب یک نرم‌افزار اختصاصی برای مبارزه با باج‌افزار برای شما موثر نباشد، ولی حداقل می‌تواند امنیت دستگاه شما را در برابر حملات سطح پایین منع دسترسی تامین کرده و به خوبی از کاربران عمومی حفاظت کند.
همچنین باید به یاد داشته باشید بهترین راه مبارزه با باج افزار و حملات باج افزاری این است که از دستگاه خود به‌صورت منظم نسخه پشتیبان تهیه کنید. این نسخه پشتیبان در صورت بروز چنین حملاتی می‌تواند برای بازگرداندن اطلاعات شما مورد استفاده قرار بگیرد و برای این کار نیز علاوه بر وجود چند نرم‌افزار سوم شخص بسیار قابل اتکا و نیرومند، قابلیت پیش‌فرضی در ویندوز وجود دارد که در شماره‌های بعدی کلیک نحوه استفاده از آن را به‌صورت مفصل برای شما شرح خواهیم داد. با این حال بهترین راه، داشتن یک حساب ابری مطمئن است که بتوانید به کمک آن بدون استرس نبودن دیسک بازیابی و نیاز به دی وی دی رایتر روی سیستم خود به قابلیت بازیابی اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

احمد محمدحسینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها